Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -91 (Såld!)
<<   1, 2, 3   >>
9058 besök totalt
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Grattis till körkort och trevlig bil!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Fredrik
Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004
Inlägg: 53


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Grattis till körkort och trevlig bil!


Tackar så hjärtligt.

_________________
Fredrik Andersson

a.k.a. andersson_csi
Citera
Fredrik
Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004
Inlägg: 53


Trådstartare
Eftersom jag med största säkerhet kommer att skaffa 14" original krysseker så undrar jag nu vad jag ska satsa på för däck. Utbudet verkar lite begränsat i 14".
Jag vill denna sommaren ha ett däck som fungerar bra till vardags i både regn och sol men samtidigt ska det klara av ett par banaktiviteter av olika slag!
Tips!

_________________
Fredrik Andersson

a.k.a. andersson_csi
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Fredrik skrev:
Eftersom jag med största säkerhet kommer att skaffa 14" original krysseker så undrar jag nu vad jag ska satsa på för däck. Utbudet verkar lite begränsat i 14".
Jag vill denna sommaren ha ett däck som fungerar bra till vardags i både regn och sol men samtidigt ska det klara av ett par banaktiviteter av olika slag!
Tips!


Nuvet jag inte om det är ren inbillning, men om du ska ha ett däck som funkar hyffsat till bankörning får du nog gå ned lite i profil, iome att du har 14" så innebär det förändrad rullomkrets vilket ger än lägre utväxling vilket ger högre varv vid samma hastighet vilket kan bli jobbigt på motorväg = inte så praktiskt till vardagsbruk.
Men det är klart, det är ingen som säger att det inte går att köra bana med 195/65/14, men jag tycker att det låter lite kränga däcket av fälgen varning över det hela
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Andrew Petrykowski skrev:

Men det är klart, det är ingen som säger att det inte går att köra bana med 195/65/14, men jag tycker att det låter lite kränga däcket av fälgen varning över det hela


Jag har kört en ganska tung saab 900 turbo med 195/60 15 på bana och det gick faktiskt jättebra. Visst det kanske inte var blixtrande respons på styrningen men det gick utmärkt att köra på. thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104



Fredrik skrev:

Verkar som det kan bli en tur ner till Örebroträsket, Är i behov av nya grejer ganska omgående och har därför inte så mkt tid att vänta.

Jag har försökt med jonas men han är svår, trotts att han fick äran att köra mitt vilddjur hela vägen hem från lidköping där bilen köptes så tjatar han bara om 6:or, kan det bero på en viss Alpina Biturbo månne?

Tullinge ses vi på , Hm Mantorp mitt i veckan kan bli svårt för min del. Vilken tid är det, mitt på dagen eller?


Hehe. Han har snackat en del om den där Alpinan.
Jo. Är väl bäst för dig att köpa nya däck snabbt. De där såg inte så roliga ut.
Vet inte riktigt vilken tid som gäller på Mantorp, men får jag med mig någon polare blir det nog en heldag. Annars räcker det med själva licenskursen som jag tror startar runt 16-tiden.

Det kom förresten förbi en kille (läs gubbe) på jobbet i dag och ville sälja en 318is -90 med en ägare och 13k mil på mätaren. Hade tydligen sett min bil på parkeringen och antog att jag hade nån polare som också vill åka fort. Fasen att man inte kände till den bilen innan man åkte 90 mil t/r till Göteborg. :S

_________________
Victor Frykholm
Citera
Fredrik
Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004
Inlägg: 53


Trådstartare
V. Frykholm skrev:
Fredrik skrev:

Verkar som det kan bli en tur ner till Örebroträsket, Är i behov av nya grejer ganska omgående och har därför inte så mkt tid att vänta.

Jag har försökt med jonas men han är svår, trotts att han fick äran att köra mitt vilddjur hela vägen hem från lidköping där bilen köptes så tjatar han bara om 6:or, kan det bero på en viss Alpina Biturbo månne?

Tullinge ses vi på , Hm Mantorp mitt i veckan kan bli svårt för min del. Vilken tid är det, mitt på dagen eller?


Hehe. Han har snackat en del om den där Alpinan.
Jo. Är väl bäst för dig att köpa nya däck snabbt. De där såg inte så roliga ut.
Vet inte riktigt vilken tid som gäller på Mantorp, men får jag med mig någon polare blir det nog en heldag. Annars räcker det med själva licenskursen som jag tror startar runt 16-tiden.

Det kom förresten förbi en kille (läs gubbe) på jobbet i dag och ville sälja en 318is -90 med en ägare och 13k mil på mätaren. Hade tydligen sett min bil på parkeringen och antog att jag hade nån polare som också vill åka fort. Fasen att man inte kände till den bilen innan man åkte 90 mil t/r till Göteborg. :S


Det där är vinterdäcken som är i bra skick, Sommardäcken som sitter på nu är nästan helt slut.

Jag tror faktiskt jag får ta licensen någon annan dag :

Låter inte helt fel, ang den där is:en
Vet du vad han ville ha för den?

_________________
Fredrik Andersson

a.k.a. andersson_csi
Citera
Fredrik
Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004
Inlägg: 53


Trådstartare
Lite uppdateringar:

Ny ratt är monterad oj oj vilken skillnad det blev, originalet gick ju inte att få grepp om när det svänger lite Lite jobbigt dock att servon läcker som jag vet inte vad.... Får försöka fixa det.



Bromsvätska är inhandlad och kommer med lite tur att komma i bilen under helgen om jag hinner.



Har även varit iväg på en liten tur och köpt fälgar till bilen.



Däck till dessa är beställda och beräknas komma på fredag enligt leverantören. Det blev Continental PremiumContact 195/60 R14 denna gången. R-däck blir det när jag lärt mig köra med dessa och då är dom förmodligen är slutkörda vilket passar bra.

Ett par handskar måste man ju också ha så det har jag också köpt



Efter att ha skickat en prisförfrågan till stötdämparexperten ang. dämpare och fjädrar så börjar det klia duktigt i fingrarna på att beställa det men jag ska nog testa bilen ett par gånger med orginalgrejer först för att sedan kunna njuta fullt ut av nya friska grejer:)

I övrigt så rullar bilen på bra och jag har börjat fixa lite smårost....

_________________
Fredrik Andersson

a.k.a. andersson_csi
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Fredrik skrev:
Lite jobbigt dock att servon läcker som jag vet inte vad.... Får försöka fixa det.


Det är väl bara att ta bort servot?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Fredrik
Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004
Inlägg: 53


Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Fredrik skrev:
Lite jobbigt dock att servon läcker som jag vet inte vad.... Får försöka fixa det.


Det är väl bara att ta bort servot?


Hade uppe frågan på autopower och det är tydligen inte bra för bilen att köra med det trasigt/utan. Bla så ska man tydligen riskera att köra sönder styrväxeln...

_________________
Fredrik Andersson

a.k.a. andersson_csi
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Fredrik skrev:
Daniel Ekström skrev:
Fredrik skrev:
Lite jobbigt dock att servon läcker som jag vet inte vad.... Får försöka fixa det.


Det är väl bara att ta bort servot?


Hade uppe frågan på autopower och det är tydligen inte bra för bilen att köra med det trasigt/utan. Bla så ska man tydligen riskera att köra sönder styrväxeln...


byt styrvädel till "oservad"??

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Fredrik
Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004
Inlägg: 53


Trådstartare
Karl Birgander skrev:
Fredrik skrev:
Daniel Ekström skrev:
Fredrik skrev:
Lite jobbigt dock att servon läcker som jag vet inte vad.... Får försöka fixa det.


Det är väl bara att ta bort servot?


Hade uppe frågan på autopower och det är tydligen inte bra för bilen att köra med det trasigt/utan. Bla så ska man tydligen riskera att köra sönder styrväxeln...


byt styrvädel till "oservad"??


Jo det är tanken tids nog, men eftersom jag har lite ont om tid just nu och har massat annat att göra också både på bilen och i övrigt så hade jag gärna bestämt själv när det är dags att ge sig på det och inte låtit bilen göra det själv...

_________________
Fredrik Andersson

a.k.a. andersson_csi
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Jag har kört med "servostyrväxel" utan servoverkan i 3000mil nu med min 325i -91. Färre rattvarv med en servostyrväxel och helt annan känsla när den dessutom saknar servoverkan

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Fredrik
Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004
Inlägg: 53


Trådstartare
Erik Tryggvesson skrev:
Jag har kört med "servostyrväxel" utan servoverkan i 3000mil nu med min 325i -91. Färre rattvarv med en servostyrväxel och helt annan känsla när den dessutom saknar servoverkan


aha! , Så du menar att det inte ska vara något problem om man bara drar bort allt skit "runtomkring" som tillhör servostyrningen? hur gör man för att bli av med all olja i servosystemet som skapar motstånd vilket gör att bilen blir extra tungstyrd...? För just nu är bilen bra mycket tyngre att köra än en bil som aldrig haft servo.

_________________
Fredrik Andersson

a.k.a. andersson_csi
Citera
Fredrik
Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004
Inlägg: 53


Trådstartare
Har börjat fixa lite nu inför söndagens körande på Tullinge som blir första gången på "bana" för mig

Började dagen med en tur till BMW (Borgs bil) för att köpa oljefilter för att sedan åka vidare till Forsmans motor i Huddinge och köpa en ordentlig hjälm.
Sen bar det av mot arlanda för att hämta en familjemedlem och påvägen besöktes nyöppnade Porsche Center Stockholm i Segeltorp vilket var mkt trevligt samt Clas ohlson för inköp av en CTEK ZAFIR 90 batteriladdare.

När jag kom hem tog jag ut vilddjuret ur garaget och körde en lång runda för att få upp oljetempen innan bytet. Ställde sen upp bilen på pallbockar och bytte olja samt oljefilter. Nya däcken är nu på fälgarna så dom monteras i veckan efter att jag bytt bromsvätska. Ska då även kolla att bromsarna ser ok ut och om nödvändigt byta belägg.

Har även börjat lite smått med att laga rost.

Servon läcker fortfarande så den försvinner ev. i dagarna som kommer.

Längtar till söndag

_________________
Fredrik Andersson

a.k.a. andersson_csi
Citera
Fredrik
Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004
Inlägg: 53


Trådstartare
Händer i princip ingenting med bilen just nu. >

Körde iaf med bilen på Tullinge med BMW CS för någon vecka sedan vilket var riktigt kul.
Vad beträffar bilens uppträdande så var det inte så kalas kanske. Bilen kränger och slänger ganska mycket i kurvorna. Det är iofs underhållandet på sitt sätt men inget jag vill ha i min bil!

Känns därför som att jag ska försöka byta dämpare och fjädrar längre fram. För tillfället ska jag satsa pengarna på att komma ut och köra så mycket jag hinner med bilen. Även om bilen har brister så ligger nog dom största än så länge hos föraren.

Var tidigare idag borta närmaste industriområde (lunda, för er som känner till det) och vägde bilen. Utan förare, reservhjul, huv-isolering och med 15-20 liter bensin i tanken vägde bilen in på 1080kg. har dock ingen uppfattning om det är vidare bra eller inte, mindre ska det i alla fall bli längre fram.

_________________
Fredrik Andersson

a.k.a. andersson_csi
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Fredrik skrev:

Var tidigare idag borta närmaste industriområde (lunda, för er som känner till det) och vägde bilen. Utan förare, reservhjul, huv-isolering och med 15-20 liter bensin i tanken vägde bilen in på 1080kg. har dock ingen uppfattning om det är vidare bra eller inte, mindre ska det i alla fall bli längre fram.


referens: min vägde i förrgår 1240 med fulltank och baslåda. enda lättning är annan förarstol...
m.a.o. är verktyg, reservhjul och domkraft kvar.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



En till referens: Min 325i Touring -92 (Med en massa onödig utrustning som AC, Sportstolar, Ellucka, 4x Elhissar, Airbag, OBC II, drag osv osv osv.) med full tank vägde 1350kg.

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Masten
Varberg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 10



Fredrik skrev:
Var tidigare idag borta närmaste industriområde (lunda, för er som känner till det) och vägde bilen. Utan förare, reservhjul, huv-isolering och med 15-20 liter bensin i tanken vägde bilen in på 1080kg. har dock ingen uppfattning om det är vidare bra eller inte, mindre ska det i alla fall bli längre fram.


Den vågen går inte riktigt att lita på, var och vägde Hobbes Z4 där för några veckor sedan och då visade den runt 1100 kg om jag inte minns fel. En olättad Z4 väger betydligt mer!

_________________
Mattias Ifverström
Kör Citroen XM 2.0 110 hk -92 och med ojämna mellanrum BMW Z3 2.8 -99
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Masten skrev:
Fredrik skrev:
Var tidigare idag borta närmaste industriområde (lunda, för er som känner till det) och vägde bilen. Utan förare, reservhjul, huv-isolering och med 15-20 liter bensin i tanken vägde bilen in på 1080kg. har dock ingen uppfattning om det är vidare bra eller inte, mindre ska det i alla fall bli längre fram.


Den vågen går inte riktigt att lita på, var och vägde Hobbes Z4 där för några veckor sedan och då visade den runt 1100 kg om jag inte minns fel. En olättad Z4 väger betydligt mer!


Fick vi inte vikten på Z4:n till 860 kg med förare och passagerare ?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Fredrik
Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004
Inlägg: 53


Trådstartare
Masten skrev:
Fredrik skrev:
Var tidigare idag borta närmaste industriområde (lunda, för er som känner till det) och vägde bilen. Utan förare, reservhjul, huv-isolering och med 15-20 liter bensin i tanken vägde bilen in på 1080kg. har dock ingen uppfattning om det är vidare bra eller inte, mindre ska det i alla fall bli längre fram.


Den vågen går inte riktigt att lita på, var och vägde Hobbes Z4 där för några veckor sedan och då visade den runt 1100 kg om jag inte minns fel. En olättad Z4 väger betydligt mer!



Så du menar att båda vågarna visar fel? Jag vägde nämligen på två olika vågar, först på den vid hjulstakorset och sedan på den nere vid företaget som ligger intill stället för omhändertagna bilar...
Sen finns möjligheten att dom har fixat vågarna sedan ni var där?!

Fulltankad utan extrautrustning och körklar ska bilen min iaf väga 1125kg enligt instruktionsboken.

_________________
Fredrik Andersson

a.k.a. andersson_csi
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -91 (Såld!)
<<   1, 2, 3   >>
9058 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande