Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9058 besök totalt |
Eftersom jag med största säkerhet kommer att skaffa 14" original krysseker så undrar jag nu vad jag ska satsa på för däck. Utbudet verkar lite begränsat i 14".
Jag vill denna sommaren ha ett däck som fungerar bra till vardags i både regn och sol men samtidigt ska det klara av ett par banaktiviteter av olika slag! Tips! _________________ Fredrik Andersson a.k.a. andersson_csi |
||||||||
Nuvet jag inte om det är ren inbillning, men om du ska ha ett däck som funkar hyffsat till bankörning får du nog gå ned lite i profil, iome att du har 14" så innebär det förändrad rullomkrets vilket ger än lägre utväxling vilket ger högre varv vid samma hastighet vilket kan bli jobbigt på motorväg = inte så praktiskt till vardagsbruk. Men det är klart, det är ingen som säger att det inte går att köra bana med 195/65/14, men jag tycker att det låter lite kränga däcket av fälgen varning över det hela ![]() |
||||||||
Jag har kört en ganska tung saab 900 turbo med 195/60 15 på bana och det gick faktiskt jättebra. Visst det kanske inte var blixtrande respons på styrningen men det gick utmärkt att köra på. ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Hehe. Han har snackat en del om den där Alpinan. Jo. Är väl bäst för dig att köpa nya däck snabbt. De där såg inte så roliga ut. ![]() ![]() ![]() Vet inte riktigt vilken tid som gäller på Mantorp, men får jag med mig någon polare blir det nog en heldag. Annars räcker det med själva licenskursen som jag tror startar runt 16-tiden. Det kom förresten förbi en kille (läs gubbe) på jobbet i dag och ville sälja en 318is -90 med en ägare och 13k mil på mätaren. Hade tydligen sett min bil på parkeringen och antog att jag hade nån polare som också vill åka fort. Fasen att man inte kände till den bilen innan man åkte 90 mil t/r till Göteborg. :S _________________ Victor Frykholm |
||||||||
Det där är vinterdäcken som är i bra skick, Sommardäcken som sitter på nu är nästan helt slut. ![]() Jag tror faktiskt jag får ta licensen någon annan dag ![]() ![]() Låter inte helt fel, ang den där is:en Vet du vad han ville ha för den? _________________ Fredrik Andersson a.k.a. andersson_csi |
||||||||
Lite uppdateringar:
Ny ratt är monterad oj oj vilken skillnad det blev, originalet gick ju inte att få grepp om när det svänger lite ![]() ![]() ![]() Bromsvätska är inhandlad och kommer med lite tur att komma i bilen under helgen om jag hinner. ![]() Har även varit iväg på en liten tur och köpt fälgar till bilen. ![]() Däck till dessa är beställda och beräknas komma på fredag enligt leverantören. Det blev Continental PremiumContact 195/60 R14 denna gången. R-däck blir det när jag lärt mig köra med dessa och då är dom förmodligen är slutkörda vilket passar bra. ![]() Ett par handskar måste man ju också ha så det har jag också köpt ![]() ![]() Efter att ha skickat en prisförfrågan till stötdämparexperten ang. dämpare och fjädrar så börjar det klia duktigt i fingrarna på att beställa det men jag ska nog testa bilen ett par gånger med orginalgrejer först för att sedan kunna njuta fullt ut av nya friska grejer:) I övrigt så rullar bilen på bra och jag har börjat fixa lite smårost.... _________________ Fredrik Andersson a.k.a. andersson_csi |
||||||||
Hade uppe frågan på autopower och det är tydligen inte bra för bilen att köra med det trasigt/utan. Bla så ska man tydligen riskera att köra sönder styrväxeln... _________________ Fredrik Andersson a.k.a. andersson_csi |
||||||||
byt styrvädel till "oservad"?? _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||||
Jo det är tanken tids nog, men eftersom jag har lite ont om tid just nu och har massat annat att göra också både på bilen och i övrigt så hade jag gärna bestämt själv när det är dags att ge sig på det och inte låtit bilen göra det själv... ![]() _________________ Fredrik Andersson a.k.a. andersson_csi |
||||||||
aha! ![]() ![]() _________________ Fredrik Andersson a.k.a. andersson_csi |
||||||||
Har börjat fixa lite nu inför söndagens körande på Tullinge som blir första gången på "bana" för mig
![]() Började dagen med en tur till BMW (Borgs bil) för att köpa oljefilter för att sedan åka vidare till Forsmans motor i Huddinge och köpa en ordentlig hjälm. Sen bar det av mot arlanda för att hämta en familjemedlem och påvägen besöktes nyöppnade Porsche Center Stockholm i Segeltorp vilket var mkt trevligt samt Clas ohlson för inköp av en CTEK ZAFIR 90 batteriladdare. När jag kom hem tog jag ut vilddjuret ur garaget och körde en lång runda för att få upp oljetempen innan bytet. Ställde sen upp bilen på pallbockar och bytte olja samt oljefilter. Nya däcken är nu på fälgarna så dom monteras i veckan efter att jag bytt bromsvätska. Ska då även kolla att bromsarna ser ok ut och om nödvändigt byta belägg. Har även börjat lite smått med att laga rost. Servon läcker fortfarande så den försvinner ev. i dagarna som kommer. Längtar till söndag ![]() _________________ Fredrik Andersson a.k.a. andersson_csi |
||||||||
Händer i princip ingenting med bilen just nu. >
![]() ![]() Körde iaf med bilen på Tullinge med BMW CS för någon vecka sedan vilket var riktigt kul. Vad beträffar bilens uppträdande så var det inte så kalas kanske. Bilen kränger och slänger ganska mycket i kurvorna. Det är iofs underhållandet på sitt sätt men inget jag vill ha i min bil! Känns därför som att jag ska försöka byta dämpare och fjädrar längre fram. För tillfället ska jag satsa pengarna på att komma ut och köra så mycket jag hinner med bilen. Även om bilen har brister så ligger nog dom största än så länge hos föraren. ![]() Var tidigare idag borta närmaste industriområde (lunda, för er som känner till det) och vägde bilen. Utan förare, reservhjul, huv-isolering och med 15-20 liter bensin i tanken vägde bilen in på 1080kg. har dock ingen uppfattning om det är vidare bra eller inte, ![]() _________________ Fredrik Andersson a.k.a. andersson_csi |
||||||||
referens: min vägde i förrgår 1240 med fulltank och baslåda. enda lättning är annan förarstol... m.a.o. är verktyg, reservhjul och domkraft kvar. _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||||
Den vågen går inte riktigt att lita på, var och vägde Hobbes Z4 där för några veckor sedan och då visade den runt 1100 kg om jag inte minns fel. En olättad Z4 väger betydligt mer! ![]() _________________ Mattias Ifverström Kör Citroen XM 2.0 110 hk -92 och med ojämna mellanrum BMW Z3 2.8 -99 |
||||||||
Fick vi inte vikten på Z4:n till 860 kg med förare och passagerare ? ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
![]() Så du menar att båda vågarna visar fel? Jag vägde nämligen på två olika vågar, först på den vid hjulstakorset och sedan på den nere vid företaget som ligger intill stället för omhändertagna bilar... Sen finns möjligheten att dom har fixat vågarna sedan ni var där?! Fulltankad utan extrautrustning och körklar ska bilen min iaf väga 1125kg enligt instruktionsboken. _________________ Fredrik Andersson a.k.a. andersson_csi |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9058 besök totalt |