| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kul med bredbandslambda...
|
1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (9667 totalt) |
|
Efter många om och men, delar som saknades och fyrdyrningar (moms, tull, frakt, fan & tillhörande moster) fick jag tag på min bredbandslambda logger. Jag har kört en repa med polarens förgasarutrustade Audi 100 men glömde konfa varvtalsloggning så bara lambdaloggen funkade men jag kan intyga att orginalförgasaren i Audi 100 -85 gör sitt jobb relativt bra. Jag köpte också teströret för att kunna skruva på bredbandssensorn på vilken bil som helst utan att hålla på svetsa nya pluggar på grenröret. Extraboxen loggar varvtal, laddtryck, spridarens pulsbredd, EGT (sensortråden ingår) samt accelleration i två ledd. Den har också inbyggd 3-bars MAP-sensor som jag tänkte använda för att mata sprutet med samtidigt som den loggar laddtrycket. Det finns fem extraingångar också, för att logga andra saker (TPS, wastegatesolenoider osv.) Bäst av allt, den spottar ur sig simulerad smalbandslambda-signal. Med andra ord så kan man köra på bredbandslambdasensorn och mata inget ont anande sprutet med smalbandslambdasignal. Detta är mesta av bitar (lambdasensorn och pipan är i en påse för att inte få smuts på sig):
Bäst av allt programmet kan plöja igenom en längre logg (där man kör i stan, t.ex.) och generera 3D-map över varv, MAP och lambdavärden. Som gjort för att kunna mappa själv...varför betala 500:- i timmen för att hyra bromsrullar när man kan göra det själv
Ska testköra lite imorgon på min förgasarutrustade SAAB 900...den har ingen TPS och spridare men jag tänkte logga MAP-värden, borde ge bra indikation på spjällöppningen. Så här ser Förgasaraudi vid full spjäll från cca. 1000 varv till 5000 varv:
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Åååååh! en sådan har jag suktat efter länge
Enligt vad jag sett den mest mångsidiga och trevliga lambdaloggern Dock lite för dyr för att kunna spontanköpa med studentkassa.
Men den står definitivt på önskelistan
edit: teströret, är det något du klämmer på slutröret? _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||||||||
Japp. Man skruvar lambdasensorn i mojängen som i sin tur skruvas fast i slutröret på bilen. Sen tar man in kabeln genom bakluckan till själva loggern. På det sättet slipper man svets fast (ganska dyra) sonden i grenröret, då den oftast inte går att få loss efter ett tag. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Sätter man den i ett eget hål längre bak på systemet brukar de vara möjliga att få loss ifs, men att få loss dem ut en downpipe brukar vara besvärligt.
smart med det lilla "provröret" är det i alla fall, kanske inte att föredra om man ska ha den i leksaksbilen, men kul att kunna hoppa runt
_________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||||||||
|
Jag tänkte köpa en sond till och montera i downpipen på "rejsbilen" som enda sond. Sen får loggern installeras fast och mata ECU'n med fejkad smalbandslambdasignal. Då jag har möjlighet att fippla med utgångskurvan på simulerade signalen kan jag på det sättet småjustera lambdan som jag vill. Riktig mappning är naturligtvis fortfarande ett måste.
Jag planerar fastmontera auxboxen också och åka snålskjuts på 3bars MAP-en. Känns onödigt att åka runt med två MAP-sensorer, en för loggning och annan för sprutet. Har kollat med tillverkaren, ingångsimpedansen är 2Mohm så det går bra att parallelkoppla MAP-en i både loggern och sprutet. Sen återstår det att hitta ett bra probgram som kan behandla accellerometrar. På det sättet kan man också logga samtliga varv. Jag vet inte hur noggranna dom är med position loggas cca. 12 gånger per sekund och man kan logga upp till 40 minuter...tror inte en fulltank E85 räcker längre än så på bana ändå. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Hur ligger dom här till i pris? http://www.hqtec.se/index.asp?page=s
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Typ 30% dyrare än att beställa från utlandet och betala laglig tull, moms och frakt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Hos Hqtec får man dessutom ett års garanti samt svensk programvara och en massa bra support, värt att tänka på...
Mvh, Peter _________________ Peter ovner |
||||||||
Man får sex månaders garanti om man handlar från USA och ärligt talat så är jag inte beredd att betala 3400:- extra för att det ska stå "Spara" istället för "Save". Man får aldrig garanti på lambdagivaren ändå
||||||||
|
Jag har precis förstått att Strömbergförgasare är jävulens påfynd som man aldrig kan få att lira rätt. Körde en vända med min SAAB 900 GL som drar sisådär 1.2L/milen i stan och insåg att den låg på cca. 11-12:1 i stadskörning.
Jag har nu justerat nålen så att den håller sig runt 14.7 vid dellast men har upptäckt följande: På fullgas så kör en Strömberg 175 runt 12:1 hur än mycket man skruvar in nålen. Dellast påverkas lite mer av nålskruvande (ligger nu som sagt på sochiometriska 14.7:1) och på tomgång påverkar nålen mycket (ligger på 15-16:1 nu). Hade jag gjort det här förra året så skulle jag antagligen tjänat in tillräckligt med pengar för att köpa en bradbandslambda
||||||||
|
Så här ser en förknasare ut vid fullgas: svarta är varvtal, rosa är lambdavärde och blåa är absoluttryck i plenum:
niklas: Auxboxen tar in varvtal, accelleration, tryck och några prylar till. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Köp direkt från tillverkaren, det gjorde jag. Snabbt handläggande och leverans. http://www.innovatemotorsports.com Har du en jäkla tur så glömmer/skiter FedEx i att debitera dig moms/tull, jag slapp för andra gången på rad.
_________________ Johan H |
||||||||
|
Gjorde en liten statistisk undersökning av vartalsloggen och plottade ut vrid och effektkurvan. Tyvärr är varvloggen lite för inexakt för detta (för mycket brus i mätningar) så jag tänker använda accellerometern nästa gång (fast då måste jag kalibrera mojängen och få den att stå horisontellt):
||||||||
|
Coolt!
Tycker det är jävligt coolt att ha en saab 900 GL som testrigg! Jag skulle definitivt behöva ge mitt åkdon en omgång med en lambda...sen håller jag med om att vakuumförgasare är ett jävulens påfund, och har man då fyra att hålla reda på så är det ju inte lättare...!
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||||||
|
Hej beepbeep skriver att HqTec är 30% dyrare än att handla själv från USA och att han inte är intresserad av att betala 3400kr extra!
Denna ekvation får jag inte ihop? Priset i USA är $589 för LM-1 och AuxBox (LMA-3) ArtNr 3756 omräknat till svenska pengar med dagens (20 april 2005) köp kurs med kort (7.16), tull på 3,5% och 25% Svensk Moms och en frakt på $26 inräknad är priset 5697kr Då ingår 6månaders garanti support enbart från USA, engelska manualer och programvara och man skickar själv tillbaka det man köpt till USA för att utnyttja garantin. Vårt pris för LM-1 och AuxBox (LMA-3) ArtNr 3756 är 5900kr Vårt pris är alltså ca 3,5% dyrare än priset från USA och inte 30%, och vi är inte 3500kr dyrare. och från oss får man 1års garanti Svensk support svenska manualer och programvara. Så alla kan om man vill köpa från USA tjäna dessa 3,5% om man vill. Mvh Robert Karström HqTec www.hqtec.se _________________ Robert Karström |
||||||||
Bara bra med info från rätt person! Dock är detta gammal tråd, jag har för mig att jag räknade på detta och fick till det att det var billigare att importera själv. Ni har kanske sänkt priserna sen dess? Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Vi har alltid följt USA dollarns kurs gentemot dom svenska priserna. Så jämförelsen i mellan att importera själv har varit den samma hela tiden. Denna tråd är inte så gammal i denna fråga då den är i från 19 januari 2005, alltså 3 månader sedan.
Varför inte ringa och kolla med rätt person innan man förutsätter att det blir 3400kr dyrare. Det är inte heller så kul för vissa om dom nu importerar själv med tron att vi har ett sådant pålägg och dom sedan behöver support eller garantireparation. Den svenska tullen har ändrat sina regler så om du nu skickar tillbaka en produkt till USA för garanti (väldigt få produkter repareras), så räknar tullen den som ny eftersom leverantören skickar en ny produkt, och man är tvungen till att betala svensk moms återigen. Så helt plötsligt så är det inte så billigt längre med privatimport! Eftersom vi själva håller på med motorsport och vet hur man försöker jaga varje krona så har vi valt att INTE ha stora påslag på produkter vi säljer. Eftersom vi är distributör av Innovate Motorsports produkter så kan vi även göra som dom gör i USA, vi kan ge rabatt till klubbar! Mvh Robert Karström HqTec _________________ Robert Karström |
||||||||
Enligt konsumentköplagen har man altid två års garanti om man köper av svenska återförsälgare, oavsett vad försäljaren hävdar. (förutsatt att man köper som konsument) |
||||||||
[OT] Fel fel fel! Enligt konsumentköplagen har du 6 månaders tvingande garanti från stället där du köpt varan (förutsatt att det är svenskt köptställe). Däremot har du 2 års reklamantionsrätt vilket är något helt annat. reklamationsrätt innebär att du har rätt att reklamera varan, men då är det upp till dig att bevisa att det är ett garantifel, något som oftast är omöjligt.. En vanlig missuppfattning.. [/OT]
|
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (9667 totalt) |