| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
vad äe det som avgör värmetalet på tändstiften i en motor?
|
1099 besök totalt |
|
vad äe det som avgör värmetalet på tändstiften i en motor?
jag satt och funderade över vad det är som avgör hur varma/kalla stift en motor ska ha?, tex en sån motor som i min bil volvo b30E en rak 3-liters sexa på 160hk din 10.0 i kompförhållande ska ha bosch w5bc stift alltså mycket kalla stift, om vi istället kollar på bmws motorer så ska en 3.0si på 200hk ha w8dc med andra ord tämligen varma stift däremot en m3 3.2 på 321hk ska ha 5or, var finns logiken i detta? en b30E motor har ju ruskigt dåligt effektuttag och ändå har den lika kalla stft som m3 är det så att en motor som jobbar ineffektivt behöver ett kallare stift medans en effektiv motor ej producerar så mycket spillvärme så då är ej behovet av ett kallt stift lika stort? _________________ anders johansson |
|
Hmm, högt nummer kalla?!
I NGK världen så är det så att lågt nummer är varma och högt nummer kalla. |
|
vid motor tillverkning anlitar de olika bilmärkena stift specialister (för i tiden, nu har det säkert egna gubbar) det finns special stift med tempgivare för avläsning för att få till rätt värmetal, sedan finns det även stift som klarar av att mätta cylindertrycket under förbräningen, de sist nämda ger mycket info hos turbo motorer. det finns säkert mer special stift.
_________________ Mikael Boström M3 Limo -96 325ix -87 |
![]() |
Skruva banåkabil
vad äe det som avgör värmetalet på tändstiften i en motor?
|
1099 besök totalt |
