| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 
		
			Skruva banåkabil
			 
			
			fälgar & spacer?
		 | 
		1553 besök totalt | 
| 
			 
							fälgar & spacer?                                         
					Hade beställt fälgar över nätet, men efter ett tag kom ett mail om att de inte har passande fälgar till min bil. fel ET, bilen ska ha ET35 och fälgarna är på ET38. Leverantören rekomenderar inte spacer och allt som har med det att göra, görs på eget bevåg menar säljaren. plus att man inte ska labba med ET på 4wd bil. Hur som helst fick jag de intrycket att bilen kommer o total haverera om ja monterar fälgarna med eller utan spacers... För många år sedan hade jag en svensk tillverkad bil som skulle förses med stora fälgar, samma problem där. Jag gorde egna 20mm spacers i aluminium (svarvade på jobbet med nav centrering) de funka hur bra som helst! Frågan är: ska/ska inte, göra nya 3mm spacers :question: (utan nav centrering, då de är så tunna att de blir svårt)  
						_________________ Mikael Boström M3 Limo -96 325ix -87  | 
	||||
| 
			 
							
							Spåntat så 3mm ligger nog snudd på inom toleransen för fäljarna och skulle inte förvana mig om spårvidden ligger på ca ca +-5mm från bil till bil.
 
					citat: plus att man inte ska labba med ET på 4wd bil. Vad skulle och varför skulle gå åt hel... Om man ökar minskar ET-måttet på ALLA 4 fäljar? _________________ Johan Sjölinder  | 
	||||
| 
			 
							Re: fälgar & spacer?                                     
					
 Kom ihåg att lämpligt ET ändrar sig med dimensionen på fälgen. Tex så monterade BMW 14"*6.5" med ET 35 medans 15"*7" hade ET 24 Tänkte att det kan vara bra att tänka på.  
						_________________ /Anton Lillsund  | 
	||||
| 
			 
							Re: fälgar & spacer?                                     
					
 Egentligen inte med fälgens dimention, utan med hjulets höjd. Högre hjul, ger mindre (possitiv)styrradie, och därför mindre behov av (negativ) ET Kör man som jag bil med nollpunktsupphäng så är det viktigt att ha rätt däcksdimention för att bevara egenskaperna.  | 
	||||
			
 ET är ju altid på fälgen, så det du menar är att de orginalmoterade fälgarna har ET 35 och de du tänkt beställa har ET 38. och sålänge inte däcken tar i nånstans så ser jag inget problem med en förendring av ET med tre mm Spårvidden minskar med sex mm, men vad gör det? Förmodar att du komme köra med andra däck än de orginalmoterade, och blir de högre än orginal kommer även det att minska Styrradien, presis som ökat (negativt) ET gör. Men minskad styrradie är sällan ett problem, det är ytterst få bilar som har så lite styrradie att tre - fem mm mindre gör någon negativ skilnad, många mår däremot bra av det. Jag skulle nog beställa de där fälgarna, och behövs det så kan man ju montera spacerplattor på några mm.  | 
	||||
| 
			 
							
							Eftermarknadsfälgar har i princip alltid en liten adapterring av plast (oftast) eller metall, om man lägger den i bra-att-ha lådan istället så har du plötsligt massor med utrymme för en styrning även med tunn spacer.   
					om du nu måste ha ut hjulen alltså, är det McPherson så brukar det vara rätt tight mot fjädertallriken så det är väl bara att hänga på och kolla?  
						_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05  | 
	||||
![]()  | 
		
			Skruva banåkabil
			 
			
			fälgar & spacer?
		 | 
		1553 besök totalt | 

