| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp!! oljetråget -> gängpajj!!!
|
1 besök senaste veckan (2197 totalt) |
|
Det är så mycket kvar att fixa innan Mantorp (5 Maj) så man får ÅNGEST, och så händer detta! Skulle byta olja igår kväll, men så fick jag gängpajj i avtappningshålet på oljetråget.
Jag drog inte speciellt hårt heller. Finns det något sätt att fixa detta UTAN att ta loss oljetråget? Kan man täta det med "gängtejp" eller limma med någon form av "flytande metall". Det skall bara hålla över Mantorp-träffen, sedan kan jag riva ner tråget. H J Ä L P !!! _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Plåt-tråg, mig veteligen. Tyvärr saknar jag tryckluft hemma i garaget. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
||||
En riktigt fullösning är ju att svetsa fast pluggen då om du ändå ska byta tråg sen. Vetetusan vad oljan som är nära pluggen tycker om värmen dock, sen kanske det är svårt att få till en tät svets om det småläcker fram olja hela tiden Edit Du har såklart ingen olja i nu, då borde det ju vara relativt riskfritt. Kan ju iofs bli en rätt kladdig upplevelse sen när du ska byta tråget om du inte kan suga upp oljan som många verkstäder gör.... Fast och andra sidan kan du ju borra ett nytt avtappningshål
_________________ Pär Hylander |
||||
Jag har kört med svetsad oljeplugg och det fuktade fram en droppe lite då och då. Inte hela världen då det är just en temporär "fullösning". _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Kanske ordnar det sig tack vare Scotte på HPC.
Tipsade om en gummiplugg som man för igenom hålet, och har små vingar på insidan som ger mothåll. Den har en mutter på insidan och gummipackning med bricka på utsidan. Som en gipsplugg ungefär. Finns på Hansen-Racing i Spånga! Lägger upp en bild när jag har köpt den. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
||||
|
Varning !!
Svetsa INTE i oljetråget på plats motor kan Explodera !! har hört dom som provat !! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
|
Re: Varning !!
Töm ur och gör rent gängan med thinner eller aceton. Gänga sedan tillbaka oljepluggen med Locktite bussningsmontering. Sedan sitter den pluggen där den sitter. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Vill man inte ta bort tråget så är det lätt att mäta upp plugghålet och leta upp en aningens större magnetplugg..(finns på OK)..kolla vad den nya har för gänga och sedan bara borra ur fulgängan med rätt dimension på borret och gänga nytt o ev hälla i lite billig olja som sköljer ur värsta spånorna..(ev spånrester tar magnetpluggen hand om) o sen dra i den nya pluggen.
Nu har man en fungerande oljeurtömning igen vilket känns bra vid nästkommande oljebyte... "Been there..Done that" _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2197 totalt) |