| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Söker "säkerhetstråd" till bromsskivor
|
1 besök senaste veckan (1766 totalt) |
|
Hoppas ni förstår vad jag menar. Ska sätta på nya bromsar på bilen, o skivorna ska bultas i centrum, det är 8st bultar. Själva saken jag söker är en "tråd", liknande ståltråd som går mellan 2 bultar så de håller sig på plats. Bild:
Går det med vanlig 0.8mm galvad ståltråd? eller är det någon speciell "tråd" som behövs ? _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||
|
Nån flygmek kan säkert svar på vad det är för tråd som används. Det brukar ju vara populärt att låsa fästelement med tråd på flygmaskiner.
Tråden ska inte var låsande i sig utan säkerställa att skruven sitter kvar om den tappar förspänningen. Rätt åtdragen borde väl en märkning med tex färg räcka om man göra "Daglig tillsyn"? Annars kan man kanske använda sig av något slags lim likt Loctite tex? _________________ /Anton Lillsund |
||
Loctite ska endast användas till fästingen av oken. Står så i intruktionen iallafall.. Här är en länk till själva "tråden": www.wilwood.org/ds386.pdf Kristian: Vart kan man köpa sådan "låstråd" för någon stans? Edit: fick napp http://www.sporthoj.com/forum/showth Så som sagt, undra om det går att köra med vanlig galvad ståltråd _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||
|
Vet faktiskt inte vart vi köper från... Men med tanke på att det är flygunderhåll som är mitt område så har vi hyllorna fulla.
Kan klippa av ett par meter till dig och lägga i ett kuvert om du vill. PMa isf. Vanlig ståltråd funkar, en liten stund
och för att vara lite petig Tråden på wilwoods bild är alldeles för hårt tvinnad...
_________________ /Kristian Elisson |
||
|
Re: Söker "säkerhetstråd" till bromsskivor
Minst 0,8mm glödgad ståltråd. Åk till en räjsbana och fråga vilken hojåkare som helst (inte gatåkare) om de har en meter till övers. Eller ta valfri ståltråd... _________________ Roland Johansson |
||
|
Tack så mycket för er hjälp!
och tack kristian för att du kunde skicka isåfall jag köpte vanlig rostfri 0.7mm ståltråd. Det får bli en lösning så jag kan få på bromsarna, sedan får jag ta ner inspektera o byta till annat. _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1766 totalt) |