Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda CRX TURBO -84 *färdig, typ* | 1, 2 >> 6276 besök totalt |
Tjena!
Nu är ju inte det här något nytt projekt, den har redan gått ett antal mil nu i somras men garagesäsongen är ju i full gång och med den kommer (förhoppningsvis) förändringar och förbättringar. Har äntligen fått tag på ett vettigt garage. Bor i radhus med garagelänga och grannarna blir så griniga när man svetsar och vinkelslipar bland deras bilar, men nu slipper jag det problemet. Bilen är alltså en Crx -84 med 12v-motorn på 100 originalhästar, men med en Garrett T25 och en Saab-ic samt några tryckvakter och kallstartsventiler. Bonnigt som f-n men det funkar rätt bra med 0,3-0,4 bars laddtryck. Tyvärr så gillade inte std-kopplingen det så någe racing har det inte blivit i sommar. Men nu är det dags att uppgradera. Motor och låda ska gås igenom. Ny koppling blir det såklart, samt ett riktigt tillskottsprut. Funderar på ett Haltech F5 men vi får se vad det blir. Har ni nåt tips så säg till. En större och bättre intercooler står också på önskelistan. Chassiet ska också uppdateras. Den känns lite svampig så nya stötdämpare och fjädrar ska monteras. Kommer dock att lägga mest energi på motor och låda. Mer om projektet finns att läsa om och kika på här: http://www.spondon.se/ /Mange |
||
Lite bilder kan ju va kul...
Sleeper! Rostiga laddrör... Minsta ic:n. Bilen har ännu så länge bara byggts ihop för att se så att allt fungerar, därav är finishen som den är (inte alls). Kommer att snygga till det mesta under vintern. Ny intercooler skall monteras och då måste jag bygga nya laddrör etc. /Mange |
||
hej magnus!
har du fått in den röda i garaget ännu? har inte vart upp i garaget på ett tag ... blir det nån form av väghållnings kit på bilen? syns kanske nån dag i garaget, måste ta å börja riva min mvh jonas _________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||
Hallå.
Jo jag fick dit den till slut. I grevens tid dessutom för nu står det en Porsche på platsen framför så nu kommer jag varken in eller ut... Väghållning ska det väl bli, vi får väl se vad som finns att tillgå. Vi ses som sagt i garaget. Se till att få tummen ur nu, vintern är kortare än man tror. /Mange |
||
coolt bygge - vill du ha lite teknisk hjälp med den så kan jag dem rätt så bra efter att ha mekat med denna >>>
http://hem.passagen.se/supermotardra _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Nu händer det grejer, äntligen! Det var så länge sen jag uppdaterade att jag nästan skäms...
Eftersom jag står och fryser i samma garage som Kraniel med Alfan och novajonas så drar man sig lite för att åka till garaget när temperaturen sjunker under noll... Men jag har iaf fått tag på en lite större intercooler. Håller dessutom på med ett nytt grenrör som förhoppningsvis blir färdigt i helgen. Ska ta lite fler bilder vartefter. /Mange |
||
Klockren bil! Jag har alltid varit svag för den första CRX-generationen och stressfläkt gör den inte mindre läcker.
|
||
Idag har jag jobbat med grenröret. Det blev inte helt färdigt men det är inte så mycket kvar att göra (förutom flänsarna till topp och turbo, puh).
Ett stycke nästanfärdigt(?) grenrör. Kollektor. /Mange |
||
Jamen såklart. Det är ju snart vår och jag hade iaf tänkt att köra med min bil då.
Ställ undan skidorna nu och börja skruva! /Mange |
||
Jobbar på, sakta men säkert.
Grenrör i stort sett färdigt. Ett par svetsar och lite tillsnyggning med slipmaskinen är allt som behövs. om det är nån Crx-mekaniker som läser denna tråd, vad gör man åt väghållningen på en sån här bil? Bak är väl inget frågetecken, men fram? Torsionfjädring?! Det var nytt för mig iaf. Ska man prova och byta stötdämparna till att börja med? Iom framhjulsdriften så ska den väl helst vara lite mjukare i fram, det är iaf vad jag har fått höra. /Mange |
||
finns torsionsstavar att beställa från Japan via din lokala dealer som gör att bilen inte lyfteer så mycket vid pådrag. annars kan du testa peugeot 205 stavar, krävs "lite" justering men det går. crx gen 1 är en kultbil bevara den! _________________ Manne Lorentzon |
||
Vår och värme och NÄSTAN färdig bil.
Men nu är det inte mycket kvar att göra, förutom tusen smågrejer... Tryckrör i sprayburkslackad antracitgrå metallic, en hyfsat blank ic och löstagbar balk till kylare/intercooler i sidenmatt pulverlack! Inser nu att ribban har åkt upp en bit så nu måste jag väl snygga till resten av motorutrymmet. Puh! Ny, förstärkt tryckplatta borde trilla ner i brevlådan om en vecka eller nåt! Nya bränsleledningar skall monteras och sen är det provstart!! Banträff med Hondaklubben på Mantorp den 5 maj! Jag kan ju hinna, förutom att bilen måste besiktigas först, utan allt turbotjafs... /Mange |
||
|
||
Framfjädringen kan man BARA sänka lite grann genom att ta bort de tjocka brickorna som sitter en på varje sida i bak-kant av staget som e kopplat till torsionsstavarna.
K PS... jag har två dörrar te en 86:a.... sugen... 99% rostfria _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Nja, mina dörrar är i fint skick. Däremot skulle jag vilja få tag på fram- och bakstötfångare från 86-87 (eller iaf plasten). Dom ser ju lite roligare ut än den urblekta originalplasten.
Sänka vet jag hur man gör, men den är lite mjuk så jag vill veta hur man styvar upp den?! Nya hårdare stötar och mjuka std-fjädrar är ju ingen hit... /Mange |
||
Pust å stön!
Tänk att nåt så enkelt kan vara så svårt?! Skulle ta bort växelstagen från lådan. Det ena är skruvat, skitenkelt. Men det andra, själva växelreglaget sitter med en liten låspinne, Å DEN SATT JU SÅKLART SOM EN JÄVEL!! Efter att ha provat det mesta, samt tömt föråddet av svordomar så är den iaf borta. Och eftersom det är trångt och jäkligt att komma åt, så ser jag ut som en tjackpundare på underarmarna. Däremot så gick det som en dans att montera nya bränsleslangar, så det har inte varit en helt kass dag! Min nya tryckplatta har tydligen hamnat på villovägar på väg från Amerikat, men den skulle troligvis dyka upp hos Dalhems nu på onsdag. Vilket innebär att jag får vänta ytterligare en vecka. Life's a bitch... /Mange |
||
Wohoo!!
Idag har jag startat och provkört min lilla bil, äntligen! Kopplingen ger mig sendrag i benet. Trodde inte att den skulle vara såå trögtrampad... Men å andra sidan så pallar den garanterat med mera effekt å det gör ju inget! I min iver att få provköra glömde jag helt bort att dra åt hjulmuttrarna, så efter ett par hundra meter så klonkade det rätt illa där fram. Åneeeeej, redan trasigt! Låda eller drivknut, tänkte jag, medan jag linkade tillbaks till garaget. Kunde snabbt konstatera att vänster framhjul satt kvar på ren viljekraft! Drog fast alla hjulmuttrar, och sen på'n igen. Nu gick det bättre, inga missljud eller andra konstigheter. Kul som f-n var det, förutom att jag saknar väghållning(högprofils 13-tummare med lågt ringtryck kan ju bidra...), samt att bromsarna lämnar mycket att önska. Och då laddar jag bara 0,3 bar, ska upp på c:a 0,6-0,7 bar. Får nog se över chassiet innan dess... Några få bilder till på hemsidan. /Mange |
||
Hehe skoj
Hoppas du får de o lira ordenligt när du börjar ladda lite mera sen bara! då är det gryyymt skoj! Fint när laddtrycket kommer och sen skjuter de bara på... Längtar tills jag får ut min på första provturen, hoppas verkligen vi hinner klar med mekandet denna vecka. Har bes. 1 Juni nämligen ute i sista sekunden som vanligt.. _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||
Det måste kännas riktigt tillfredställande att få brumma omkring, efter så mycket jobb som du har lagt ner på bilen. Var du med på Mantorp? Såg dig inte, fast det var mycket folk och svårt att hålla reda på alla. Det var flera stycken som lyckades pajja kopplingen på Mantorp. På den ena kröktes pedalarmen av den för starka tryckplattan. På en annan gav centrum upp. Har du köpt fjädrad eller ofjädrad? Du har inte vägarna förbi Spånga, när du är ute och "fin-brummar" ? _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||
Våra race- och banåkarbilar Honda CRX TURBO -84 *färdig, typ* | 1, 2 >> 6276 besök totalt |