Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-04-24 PCS på Mantorp
<<   1, 2, 3   >>
8565 besök totalt
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



To bad the accident spoiled an otherwise great week-end.

At least with PCS you have medical support and experienced instructors and staff to help you out when you end up belly up, I just wonder how things would have been if this has happened on a private trackday without support (like when I hired Gelleråsen a few years back, I will not do that again).

Then you have to wonder why there is a "pond" right next to a race track instead of a patch of sand or grass. There is a big investment need building up on Swedish tracks and this hobby will not get any cheaper !

Thanks for the pictures thumbs up

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Depåkurvan? Snackar vi nu den långa, öppnade högern som är vid depåinfarten? Finns det ett kärr där?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



P.P. skrev:
Depåkurvan? Snackar vi nu den långa, öppnade högern som är vid depåinfarten? Finns det ett kärr där?


Det är väl den där vänstern som är längre än man tror.... (alltså kurvan efter den du menar)

_________________
Pär Hylander
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

På väg ner mot dragracingmålet alltså.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Johan K
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 23



Jag körde två bilar bakom och var först på plats.

Avåkningen skedde mellan Hårnålen/F2-kurvan och Depåkurvan. Till höger i färdriktningen precis innan ingången i Depåkurvan finns ett litet kärr.

Jag kan säga att:
(i) om bilen sjunkit ned en decimeter till i kärret/kärret haft en decimeter högre vattennivå så hade jag suttit utanför bilen och lyssnat när föraren drunknade (det gick inte att öppna dörren). Som det nu var hade han vattenlinjen i pannan. Detta kärr måste bort!!!

(ii) Hade han inte haft störtbåge så hade resultatet varit oerhört obehagligt. Skålad stol + sexpunktsbälte KRÄVER störtbåge/bur!!!

(iii) Hade bilen fattat eld så hade utgången varit katastrofal.

Jag undrar f.ö om "tippade" är en helt riktig beskrivning. Krockvåldet såg ut att ha varit mycket kraftigt. Jag kom i och för sig ur Hårnålen/F2-kurvan först när bilen var i luften så jag såg inte hur fort det gick när den började slå runt.

Jag kan i varje fall säga att jag fått mig en ordentlig tankeställare...

_________________
/Johan Kolmodin

Porsche 964 RS 92
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



P.P. skrev:
Depåkurvan? Snackar vi nu den långa, öppnade högern som är vid depåinfarten? Finns det ett kärr där?


Yes that's the one, the long curve where you get into the pit, there is a pond on the right side of the track
Tricky to get the power down with a powerfull rear wheeldrive car there.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Johan K skrev:
Jag körde två bilar bakom och var först på plats.

Avåkningen skedde mellan Hårnålen/F2-kurvan och Depåkurvan. Till höger i färdriktningen precis innan ingången i Depåkurvan finns ett litet kärr.

Jag kan säga att:
(i) om bilen sjunkit ned en decimeter till i kärret/kärret haft en decimeter högre vattennivå så hade jag suttit utanför bilen och lyssnat när föraren drunknade (det gick inte att öppna dörren). Som det nu var hade han vattenlinjen i pannan. Detta kärr måste bort!!!

(ii) Hade han inte haft störtbåge så hade resultatet varit oerhört obehagligt. Skålad stol + sexpunktsbälte KRÄVER störtbåge/bur!!!

(iii) Hade bilen fattat eld så hade utgången varit katastrofal.

Jag undrar f.ö om "tippade" är en helt riktig beskrivning. Krockvåldet såg ut att ha varit mycket kraftigt. Jag kom i och för sig ur Hårnålen/F2-kurvan först när bilen var i luften så jag såg inte hur fort det gick när den började slå runt.

Jag kan i varje fall säga att jag fått mig en ordentlig tankeställare...


Ruggigt värre.
Bara ångesten av att tappa kontrollen på bilen och inse att man kommer att åka av, sen volta och sen ner i kärret med vatten i bilen

Det är en jobbig kurva är nog inte ensam om att behöva växla mitt i kurvan.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 537



Det var någon som undrade vem tjejen i gröna GT3:an är. Det är Petra Griner, en banmötesveteran vid det här laget, som kör bättre och raskare än de flesta. thumbs up

_________________
Ulrika Söderpalm Löhr
Citera
lazerx

Här sen Okt 2004
Inlägg: 5



964c2 skrev:
Jag blir ju alldeles när jag ser detta! :woot:

Men nästa möte då.....ses vi!

Den vita 996 med BBS Motorsportfälgar å gula lyktglas, ser ut som en 996 GT3 Cup, stämmer det? Eller är det bara en GT3?

/Björn


Det är en vanlig GT3, men den är aningen lättad.

_________________
Erik Lidström
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Riktigt frän bil. Fins det så mycket man kan lätta på en GT3;a?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
lazerx

Här sen Okt 2004
Inlägg: 5



Fredrik C skrev:
Riktigt frän bil. Fins det så mycket man kan lätta på en GT3;a?


Det finns alltid vikt att spara

_________________
Erik Lidström
Citera
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003
Inlägg: 193



Fredrik C skrev:
Riktigt frän bil. Fins det så mycket man kan lätta på en GT3;a?


En 996 GT3:a väger faktiskt lite mer än en standard Carrera 2....

Så det går att plocka bort en hel del kg om man vill. Dörrar, skärmar, rutor mm mm..

_________________
Mvh
Patrik Toftered
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



PatrikT skrev:

En 996 GT3:a väger faktiskt lite mer än en standard Carrera 2....

Så det går att plocka bort en hel del kg om man vill. Dörrar, skärmar, rutor mm mm..


om man nu bortser från att det ser en lite smula lustigt ut, blir inte aerodynamiken lidande om man tar bort skärmar och dörrar och rutor? Typ som en överjäst seven

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
PatrikT skrev:

En 996 GT3:a väger faktiskt lite mer än en standard Carrera 2....

Så det går att plocka bort en hel del kg om man vill. Dörrar, skärmar, rutor mm mm..


om man nu bortser från att det ser en lite smula lustigt ut, blir inte aerodynamiken lidande om man tar bort skärmar och dörrar och rutor? Typ som en överjäst seven



_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Fredrik C skrev:
Riktigt frän bil. Fins det så mycket man kan lätta på en GT3;a?


Skojar du?? Den är ju tung som en oljetanker! Tänk på att cupen väger ca 1100!
/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003
Inlägg: 193



Fredrik C skrev:
Pär Hylander skrev:
PatrikT skrev:

En 996 GT3:a väger faktiskt lite mer än en standard Carrera 2....

Så det går att plocka bort en hel del kg om man vill. Dörrar, skärmar, rutor mm mm..


om man nu bortser från att det ser en lite smula lustigt ut, blir inte aerodynamiken lidande om man tar bort skärmar och dörrar och rutor? Typ som en överjäst seven




Snacka om att märka ord..... Givetvis så hoppas jag att den som monterar bort de tunga atteraljerna monterar dit plastdörrar och skärmar och dyl... Annars blir det nog lite dragit i kupén.

_________________
Mvh
Patrik Toftered
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



PatrikT skrev:
Fredrik C skrev:
Pär Hylander skrev:
PatrikT skrev:

En 996 GT3:a väger faktiskt lite mer än en standard Carrera 2....

Så det går att plocka bort en hel del kg om man vill. Dörrar, skärmar, rutor mm mm..


om man nu bortser från att det ser en lite smula lustigt ut, blir inte aerodynamiken lidande om man tar bort skärmar och dörrar och rutor? Typ som en överjäst seven




Snacka om att märka ord..... Givetvis så hoppas jag att den som monterar bort de tunga atteraljerna monterar dit plastdörrar och skärmar och dyl... Annars blir det nog lite dragit i kupén.


Det var inte ämnat som ordmärkning

Jag bara tyckte den mentala bilden som jag fick på näthinnan av en 996 utan dörrar och skärmar såg väldans kul ut

_________________
Pär Hylander
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Martin L skrev:
TBoy skrev:
Fasen va kul de va
Äntligen sommar....
Behöver köpa nya bromsar bara


Mmm det var roligt o kolla på med, fasiken att bilen inte var BES, men nu tänker jag iaf montera rullbåge, fick mig en rejäl tankeställare.

Filmade en del sköna åk, film innom kort.


Where is the film

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579



VincentM skrev:
Martin L skrev:
TBoy skrev:
Fasen va kul de va
Äntligen sommar....
Behöver köpa nya bromsar bara


Mmm det var roligt o kolla på med, fasiken att bilen inte var BES, men nu tänker jag iaf montera rullbåge, fick mig en rejäl tankeställare.

Filmade en del sköna åk, film innom kort.


Where is the film


Here You go!
http://www.ed.se/dok_thread.taf?dok_auid=6328&_dl_dok=1&_UserR . . . .
En åt gången. Kommer mer så snart jag hinner redigera.Något speciellt intresseområde ;-)
Denna filmen är dock tillägnad en speciell gul/speedgelb 993á

_________________
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Thanks, but the link doesn't seem to work

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579



VincentM skrev:
Thanks, but the link doesn't seem to work


Å fan funkar inte länken :-(
Den ligger iaf under http://www.porscheklubben.se/ kolla i Bilder och Filmer/ Jannis993Mantorp2005wmv.

_________________
Citera
Eftersnack
2005-04-24 PCS på Mantorp
<<   1, 2, 3   >>
8565 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande