Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga egen fuelrail?
4 besök senaste veckan (5320 totalt)
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Bygga egen fuelrail?

Jag funderar på att bygga en egen fuel rail.

tänkte köpa matrial från alutech, http://www.alutech.se/bilder/produkter/fuelrail.jpg

Kan man plasera bränslematning och retur i varsin ända av röret, eller skall returen sitta på ngt annat sett?.

Man borrar bara hål för spridarna in i denna fuel railen antar jag?

Vad mer skall man tänka på?

mvh staffan

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re: Bygga egen fuelrail?

Jag hittar inte länken MEN jag tror du behöver ett specielt borr som har olika stigningar
för spridar huvudet.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Jovani skrev:
Jag hittar inte länken MEN jag tror du behöver ett specielt borr som har olika stigningar
för spridar huvudet.

okej, gäller det även när man gör hål för spridare i insugs rören?

mvh staffan

Bromma
Här sen Feb 2003

Birdy_sx skrev:
Jovani skrev:
för spridar huvudet.

mvh staffan

Bränslematning och retur i var sin ände av röret blir bra. Jag har svarvat mina hål för spridarna för att få en jämn och fin yta som o-ringen skall täta mot. Man får se till att få rätt diameter på hålen så att det blir en tät presspassning. I insuget behövs pidestaler att göra hål i. Där är det viktigt att spridaren kommer på rätt höjd och i rätt vinkel mot kanalen.Pidestalen skall vara så hög att spridaren inte kommer för långt ner.
Bränslerälsen kan göras av vanlig fyrkantsprofil, inga konstigheter. Sedan gängar man ändarna för 8;ans AN koppling in och 6:ans retur.
Jag har svarvat fyrkantsprofilen rund mellan spridarna vilket ger ett skapligt utseende. Finns några bilder på min site. http://hem.passagen.se/hemipanter/
Göran Malmberg

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Hittade länken:
http://www.msdignition.com/fuel_10.htm

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Jovani skrev:
Hittade länken:
http://www.msdignition.com/fuel_10.htm

Hade inte sett den länken förut. Verkar som dom använder sig ag högvarvsteknik för att få snyggt hål.
När det gäller insugningsröret så är det inte fråga om hög tryckskillnad och bränsle som kan läcka ut.
Sedan krävs bra uppriggning för en sådan borr. Själv svarvade jag hållare till insuget som sedan limmades i insuget låsta med styrstift. Svetsar man så slår det sig. Då kan man enkelt svarva rörformade säten i rätt dimensioner med fin yta. Mina har suttit i fem år nu! Inga problem.
Göran Malmberg

Halland
Här sen Maj 2003

Tips på bra lim som tål handelsbensin?

Umeå
Här sen Dec 2002

Har använt sånna där fuelrails som alutech säljer, borrar hål för spridaren i profilen med en 14mm planförsänkare med en 6mm borr i centrum.. funkar kalas.. i ändarna så har jag gängat m18*1,5.

Använder en m18->AN8 övergång. Annars så går det nog att svetsa alt. limman nån annan adapter i änden. Jag tycker iaf att det var rätt smidigt. kräver ju iofs att man har tillgång till planförsänkare eller liknande.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Johan M skrev:
Har använt sånna där fuelrails som alutech säljer, borrar hål för spridaren i profilen med en 14mm planförsänkare med en 6mm borr i centrum.. funkar kalas.. i ändarna så har jag gängat m18*1,5.

Använder en m18->AN8 övergång. Annars så går det nog att svetsa alt. limman nån annan adapter i änden. Jag tycker iaf att det var rätt smidigt. kräver ju iofs att man har tillgång till planförsänkare eller liknande.

Var köper man planförsänkare? Vad är det för något eg.?

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

MaZ skrev:
Johan M skrev:

Var köper man planförsänkare? Vad är det för något eg.?

Du måste ha en maskin typ fräs för att det ska funka.

Göran Malmberg

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Är det någon som ver om sådanahär "överfall" till spridare finns i sverige?
http://www.msdignition.com/fuel_9.htm

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Vilket artikelnummer menar du?

BMW 330i -05
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Vilken somhelst går bra.

Men jag tittade väll först och främst på:
PN2115 & PN2105 för att de är rostfria och det är bara att
TIG svetsa ett rör mellan vardera samt att det inte behövs så mycket mätande.

Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Göran Malmberg skrev:
Birdy_sx skrev:
Jovani skrev:
för spridar huvudet.

mvh staffan

Bränslematning och retur i var sin ände av röret blir bra. Jag har svarvat mina hål för spridarna för att få en jämn och fin yta som o-ringen skall täta mot. Man får se till att få rätt diameter på hålen så att det blir en tät presspassning. I insuget behövs pidestaler att göra hål i. Där är det viktigt att spridaren kommer på rätt höjd och i rätt vinkel mot kanalen.Pidestalen skall vara så hög att spridaren inte kommer för långt ner.
Bränslerälsen kan göras av vanlig fyrkantsprofil, inga konstigheter. Sedan gängar man ändarna för 8;ans AN koppling in och 6:ans retur.
Jag har svarvat fyrkantsprofilen rund mellan spridarna vilket ger ett skapligt utseende. Finns några bilder på min site. http://hem.passagen.se/hemipanter/
Göran Malmberg

okej, kanske blir att göra i fyrkantsprofil.
Man skall alltså ha mindre dimension på returen?.

Hur långt utanför första respektive sista spridaren bör rälsen gå?

Är det bra att plasera bränsle trycks regulatorn presis innan bränsle rälsen?

När man mäter vilken diameter man skall ha på hålet, mäter man bara på själva o-ringen, eller skall man mäta o-ringens mått å slå upp i någon tabell för att få fram diametern?..

Jag skall använda mig av standard insugs rör, då är det väll bara att ta reda på diametern som hålet skall vara och sedan borra.. inget annat man skall tänka på..?

tänker köra med 1600cc bosh spridare.. kanske någon vet vilket mått jag skall använda?

mvh staffan

Bromma
Här sen Feb 2003

Birdy_sx skrev:

1
okej, kanske blir att göra i fyrkantsprofil.
Man skall alltså ha mindre dimension på returen?.
2
Hur långt utanför första respektive sista spridaren bör rälsen gå?
3
Är det bra att plasera bränsle trycks regulatorn presis innan bränsle rälsen?
4
När man mäter vilken diameter man skall ha på hålet, mäter man bara på själva o-ringen, eller skall man mäta o-ringens mått å slå upp i någon tabell för att få fram diametern?..
5
Jag skall använda mig av standard insugs rör, då är det väll bara att ta reda på diametern som hålet skall vara och sedan borra.. inget annat man skall tänka på..?

tänker köra med 1600cc bosh spridare.. kanske någon vet vilket mått jag skall använda?

mvh staffan

1
Tryckregulatorn skall sitta efter utgången på bränslerälsen och dom har ofta 6;ans storlek. Sedan förbrukar motorn bränsle så det blir mindre över i retur.
2
En tum eller så, inte så noga.

3
Se nr 1.
4
Jag har gjort mina hål i rälsen 13,9mm, alltså presspassning på en 4-5 tiondelar. Lite frikostigare i insuget 14,1mm.
5
Hålet blir i vinkel mot kanalen med ca:45 gdr. När du tittar in i kanalen skal du precis se spridar-kanten jäms med kanalväggen. Pga vinkeln behövs då en klack på utsidan av röret. Försök få tak på en gammal uttjänt spridare med nya o-ringar som mått.

Göran Malmberg

Bygga egen fuelrail?
4 besök senaste veckan (5320 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande