Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2044 besök totalt |
Centrummutter lagligt???
![]() Har nämligen genom spiidfriik fått tag i fyra magnesiumfälgar ![]() ![]() _________________ Jerry Kjellgren 190E 2,5-16 (3,2-24)-89 min 190E 2,5-16 -89 (svensksåld) E420 AMG -96 |
||
Vad jag vet skall det väl inte ha någon betydelse om det är delat mönster eller om det är centrumbult !? Det finns ju kärror som har centrumbult som original men om de har någon typ av dispens vet jag inte...
För att få bäst information om det där borde det väl vara att kontakta SBP för att få ett riktigt svar ?? _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||
Det är väl typning som gäller garanterat... En regbevis från en gtiklubbmedlems bil som det sitter sånt på http://hem.passagen.se/hastracing/gt
_________________ Peter Karlsson |
||
det går inte länka till bilder på passagen. De är spärrat tydligen.. gå via http://hem.passagen.se/hastracing/gt _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Frågan är väl egentligen varför det skulle vara olagligt?
Finns ju "vanliga" fälgar med centrumbult, MonOToora t ex: Länk till Toora _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Hej
Problemet med centrummutter är att mycket få originalnav är gjorda för det. Alltså måste man ju byta navet, och då ändrar man på en del som är typgodkänd - och dessutom ganska viktig för trafiksäkerheten. Av den anledningen lär man åtminstone behöva någon form av hållfasthetsberäkning på det nya navet, och ett tekniskt utlåtande från SFRo skulle säkert också underlätta. Golfen som det hänvisas till ovan, har ju reggats som ombyggt fordon även av andra anledningar och då är det naturligt att man skriver in allt som ändrats på bilen. Trots detta är det givetvis möjligt att ramla igenom en kontrollbesiktning utan att centrummutter ifrågasätts. Ett kort svar på frågan kan vara; Nej, det är inte olagligt, men bilen måste regbesiktas för att du ska få köra med centrummutter. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
therealpinto: Nu var du lite snabb att dra slutsatser... MonOToora-fälgen jag länkat till ovan kräver ingen ombyggnad, man bultar på en platta på ordinarie nav och sen fälgen i plattan, inga problem? Dessutom innehåller kittet en momentnyckel till centrummuttern.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Hej
Mja, problemet är att plattan du bultar i navet i princip kan jämställas med ombyggnad, du ändrar sättet som hjulet sitter fast på. Men OK, jag skrev lite hastigt. Detta är en typisk fråga där det är upp till besiktningsmannens eget omdöme - det finns inga solklara regler - speciellt inte för "adapters" som bultas i befintligt nav. Vill man vara 100% säker så beställer man tid för en regbesiktning och får adaptern inskriven i bilens regpapper (ev. med stöd av SFRo-intyg). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
![]() Magnesiumfälgarna är ju ett måste för mig nu ![]() ![]() Det ska på ![]() _________________ Jerry Kjellgren 190E 2,5-16 (3,2-24)-89 min 190E 2,5-16 -89 (svensksåld) E420 AMG -96 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2044 besök totalt |