Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Var sätta givare för oljetemp?
3637 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Funderar på att montera oljetempmätare på Alfan för att hålla lite koll på om oljekylet behöver uppgraderas osv.
Var sätter man givaren? Rent spontant så känns det som om man skulle vilja ha maxtemp för att se om oljan klarar sig men det kanske inte är rätt? Var sitter givaren på bilar som har oljetempmätare standardmonterat?
Skulle vara enkelt att sätta på slangen som går till oljekylet...

Idéer och funderingar?

BMW 330i -05
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Jag har min monterad som olje plugg.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

super7 skrev:
Jag har min monterad som olje plugg.

Min är en oljesticka! (VDo)

Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
I tråget båda två alltså.

Jag vill ju ogärna sätta den i pluggen, då måste jag ju ta bort magneten. Extremt osugen på att borra upp hål i sumpen också, kylflänsar och annat plus att det är en specialsump på just turbomodellen som förmodligen inte är speciellt lätt/billig att skaffa en ny om det skulle funka mindre bra att fulmecka dit givare.
hinner verkligen tempen sjunka så många grader mellan tråget till utgående slang till oljekylet?
Vilken väg går oljan? Går den från pumpen genom filtret till kylet och sen motorn eller pumpen, kylet, filtret motorn? Eller går det nån annan hemlig väg?
Nu när jag tänker efter så kanske oljan går genom filtret på tillbakavägen??

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm skulle gissa att oljeflödet även på din bil går pump-kylera-filter.
Sätter på tempgivaren innan oljekylaren så borde du få någolunda samma temp som om den skulle sitta i tråget.

Åkersberga
Här sen Dec 2002

Vet inte hur alfan ser ut. Men på Nissan 200SX går det att skruva ur en plugg i huset där oljefiltret sitter och skruva i tempgivaren. Annars tycker jag det låter vettigt att ta tempen i slangen som går till oljekylaren (så nära motorn som möjligt också kanske?)

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Värt att tänka på: oljeTEMPgivaren skall sitta där det finns en stor oljevolym eller ett stort oljeflöde. Man får inte sätta den på ett T-kors en bit bort, som man mycket väl kan göra med oljeTRYCKsgivaren.

För vi se MaZ på något CAR-möte i år?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Att sätta givaren vid oljepluggen undrar jag om det är så lyckat, för då kyls den ju av fartvinden. Oljestickan måste vara bättre.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Frazze:
Har hemst svårt att förstå hur oljetempgivaren skulle kunna kylas av fartvinden för att ytan på givaren är alldeless förliten. Dessutam så sitter ju känselkroppen på givaren i oljan.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ice skrev:
För vi se MaZ på något CAR-möte i år?

Ja det hoppas jag verkligen antingen i 75 Turbon eller Alfettan, beror på hur lång tid det tar att få ihop 75:an, skall ju samtidigt renovera upp bronsarna och bygga nytt avgas på Alfettan. Men det blir definitivt möten som vanligt.

BMW 330i -05
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

om oljekylare sitter standard är flödet sannorlikt termostatstyrt genom kylaren. Sätter du tempgivaren på slangen till kylaren kan du ju få lite konstiga värden när termostaten är stängd.

Inget större problem kanske när jag tänker efter. Då motorn är genomvarm borde termostaten ju vara konstant öppen.

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003

Termostat

Hallå!

Hör väl inte riktigt hemma i tråden, men eftersom det nämdes. Vi skulle behöva någon form av oljetermostat till bilen, tidigare har vi haft problem med att få upp temperaturen på oljan. När vi pratade med trendab så sa dom att det finns slangtermostat som man kan montera, men dom avrådde direkt från detta då funktionen inte alltid är den bästa. Frågan är då: vad skall man göra istället?? måste ju finnas något på marknaden som fungerar. Det vi blev rekomenderade var kylarjalusi som man hade på förr i tiden...

www.irry-motorsport.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hur plockar ni ut oljan till kylaren? Det finns ju sandwich-plattor som man sätter mellan filter och motor med termostat.

BMW 330i -05
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Vill man inte ha termostat så kan man ju alltid tejpa kylaren. Det är ju en gammal klassisk lösning. Funkar nog bäst på bana.

Min tempgivare kommer snart att sitta i oljefilterhållaren vilken sitter före oljekylen. Att jag har ett filter före beror på att jag inte vill fylla kylen med metallspån om något skulle rasa. Sen har jag faktiskt dessutom ett (orginal)filter efter kylen.

Citera
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003

Kylare

MaZ skrev:
Hur plockar ni ut oljan till kylaren? Det finns ju sandwich-plattor som man sätter mellan filter och motor med termostat.

Torrsump... så den går direkt från pumpen, och eftersom systemet rymmer 12 liter så tar det ju en stund att få upp temperaturen. Att tejpa är ju det vi blev rekomenderade, men det känns ju lite " primitivt", borde ju finnas någon form av pålitlig termostat.

www.irry-motorsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
3637 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande