| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Söker mycket info om Volvo 240-bakvagn/bakaxlar.
|
4 besök senaste veckan (24403 totalt) |
|
Söker mycket info om Volvo 240-bakvagn/bakaxlar.
Som rubriken lyder. Söker först och främst sprängskiss/ritningar foton på Volvo 240 bakvagnar. Både original och modifierade, hemmabyggda eller fabriksbyggt grp A, ALLT av intresse. Söker också info om olika axlar, vilka utväxlingar som finns och vilka bilar de satt på. Har förstått att det finns lite olika axlar (t ex 1031) men vet inte vilka som finns och vad som är skillnaden på dem. Wattlänk, har det suttit på någon 240 original, eller det är bara eftermarknadsprylar som gäller? Tacksam för all info då Volvodjungeln är nåt heeeelt nytt för mig!
_________________ Rikard Ahlin |
||
|
_________________ --VVTS-- |
||
|
Skillnaden mellan 1030 och 1031 är att 1030 har 7" kronhjul, 1031 har 7,75" diffhuset är därmed också något större på 1031 för att rymma det större kronhjulet.
Pinjongen+pinjonglager är också kraftigare på 1031. Volvos bakaxlar är egentligen jänkegrejor och ska ursprungligen vara Dana 30 respektive Dana 31-axlar. Fr.om -86 gick man över till elektrisk hastighetsmätare i 240, tidigare gick den via en vajer kopplad till växellådan. Med den elektriska hastighetsmätaren sitter det en annan bakaxekåpa med uttag för den induktiva givaren och på differentialen sitter ett tandhjul ditpressat (sen min nedersta bild). På de allra sista årsmodellerna är bakaxelkåpan i aluminium. Rykten gör gällande att alla bakaxlar med elektrisk hastighetsmätare skulle vara av 1031-typ. Manuella 5vxl bilar fr.o.m 86- har 3,54:1 i utväxling, 4+OD och Aut har jag inte koll på. Högsta utväxlingen, 3,15:1, satt endast i 240 GL -84 med B21A och M45-låda (4vxl) och är således ganska ovanlig. Huruvida det ska sitta 1030 eller 1031 i en bil är det ingen som har koll på, Volvo har blandat friskt. Vad man dock kan säga är att alla Turbo. GLT6 och 260 alltid ska ha 1031, samt då troligtvis alla 240 86-93. I en äldre DL eller GL, osv kan det lika gärna sitta 1031 som 1030. Det finns fler utväxlingar att köpa på eftermarknaden, främst lägre (numeriskt högre). Det fanns även bakaxlar i aluminium med bultade drivaxelrör. 1030 fanns ute på marknaden i vissa bilar i början av 80-talet och den är inte speciellt vanlig. Ännu ovanligare är dock 1031-bakaxlar i aluminium som i princip var en ren Grupp A-produkt. Dessa schimsade man i bultningen till drivaxel rören för att erhålla negativ cambervinkel bak. Vanliga standardbakaxlar kan man m.h.a värme skränka till negativ camber. Detta kan Maciek berätta mer om. Wattlänk har mig veterligt endast funnits som en ren eftermarknadsprodukt. Den speciella bakaxelkåpan med fäste för wattlänkens prOpeller har inget uttag för elektrisk hastighetsmätargivare och omöjliggör därmed bruket av en sådan. original är spårvidden bak på en 240 1350mm (med 25mm ET på fälgarna), 240 har dispans för ökad spårvidd utöver de generella reglerna och maximal tillåten spårvidd bak är 1400mm på 242 och 244 men endast 1370mm på 245. (original är spårvidden 1420mm fram och får ökas till 1465mm) Här är lite artikelnummer (står på en klisterlapp som ska sitta på ena axelröret, denna är dock som regel antingen dränkt i underredsmassa eller borta). Det finns fler utväxlingar och varianter än dessa. TPC som Maciek länkade till har ett forum med folk som säkert kan räta ut en del frågetecken åt dig och även de väldigt trevliga människorna på Svenska 200-Klubben svarar säkert på dina frågor. MVH Patrik 1030 3,91:1 1216094 1216104 1031 3,91:1 1216162 1030 3,73:1 1216096 1031 3,54:1 1216151 1030 3,54:1 1216119 1216127 1216128 1216136 1031 3,15:1 1216159 1216166 OLJA: 1030 rymma 1,3 liter, 1031 ska rymma 1,6liter Följande är 1031: 1216097, 1216098, 1216111, 1216123, 1216129, 1216138, 1216151, 1216155, 1216159, 1216160, 1216162 Här är lite bilder på min skränkta 1031-bakaxel, alldeles rentvättad inuti. som jag köpte av Maciek. http://www.snortfroken.net/~copycat/upload/files/fbcf06db0914402c52e565a07be60fb9.JPG http://www.snortfroken.net/~copycat/upload/files/d3bea03acc51faa9d1a659e38416f9ce.JPG _________________ MVH Patrik Johansson |
||
|
Här kommer lite fler siffror:
3.31 1216190, 332, 397 1031 1216210 1031 1216336 1031 1216398 1031 1216395 1031 abs+diff 1216391 1031 abs 3.54 1216119, 136 1030 1216127 1030 1216135 1030 1216138, 111 1031 1216151 1031 1216155, 098 1031 1216098 1031 1216341 1031 1216172 1030 1216206 1030 1216213 1031 1216161 1031 1216213, 341 1031 1216161 1031 1216209 1031 1216211 1031 1216337 1031 1216342 1031 1216394 1031 abs+diff 1216390 1031 abs 3.73 1216096, 118 1030 1216106, 105 1030 1216108 1030 1216097, 123 1031 1216214 1031 1216343 1031 1216205, 173 1030 1216163 1031 1216343 1031 1216334 1031 1216344 1031 1216338 1031 1216393 1031 abs+diff 1216389 1031 abs 3.91 1216131, 104 1030 1216094, 095 1030 1216104 1030 1216162, 186 1031 1216345 1031 1216174 1030 1216204 1030 1216335 1031 1216339 1031 1216346 1031 1216392 1031 abs+diff 1216388 1031 abs 4.56 1216103, 1216104 1030 Men det är inte helt att lita på....... En axel som i textbeskrivningen kallas förstärkt kan enl listan vara en 1030.... och en axel som är 1030 kan som reservdel ersättas med en som visar sig vara 1031. Ingen direkt ordning! det går inte ens att lita på reservdelskatalogerna!!!! 1216094 heter 1216099 med diff 1216096 - 1216100 1216097 - 1216101 1216098 - 1216102 1216111 - 1216112 1216095 - 1216117 1216123 - 1216120 1216127 - 1216128 1216129 - 1216130 1216136 - 1216137 _________________ MVH Patrik Johansson |
||
|
Stort TACK för all info!
Då är axlarna avhandlade (med råge) så nu söker jag bilder på hur dessa hängts upp i diverse banbilar. Finns ju ett antal bilar i detta land som använder Volvobakaxlar även i andra karosser! Speciellt Opel Manta B av intresse.. _________________ Rikard Ahlin |
||
|
Vad håller du på med nu då???
Lika långa, parallella stag. Thats it...om jag fattat rätt. |
||
|
_________________ MVH Patrik Johansson |
||
Pular lite..
Bilen är försedd med fyrlänk och alla 4 stagen är ungefär (kanske exakt) lika långa, halvmetern eller längre och försedda med uniballs i alla ändar. Har inte hunnit måtta allting ännu men det kommer. Alla 4 stagen är justerbara i höjd i framkant och parallella sett ovanifrån. Vet ej hur parallella de är från sidan, men som sagt, mått skall tas. Axeln lokaliseras i sidled av panhadstag uppfäst i karossen på vänster sida och lutar något ner på höger sida där det är infäst i karossen.. Problemet är att bilen är överstyrd, framförallt i utgången av vänsterkurvor.
En teori som poppat upp i min skalle (som normalt inte processar stela bakaxlar) är att panhardstaget är boven genom att RC och CGH blir olika i höger och vänstersvängar. Om jag tänker rätt blir rc högre i vänstersväng då karossen trycker upp staget och därmed både RC och GCH. Detta borde innebära en större last på ytterhjulet och därmed överstyrning. Kan det ligga nåt i detta?
_________________ Rikard Ahlin |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Söker mycket info om Volvo 240-bakvagn/bakaxlar.
|
4 besök senaste veckan (24403 totalt) |
