Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2013 besök totalt |
Fick provköra Elise och Radical på Anderstorp....
Blev bjuden av en leverantör.... Vi körde på norra delen av banan. Först några varv i passagerarstolen med Leif Lindström som driver.. spårval mm.. Sen några klusligt roliga varv som passagerare i Elisen med Edvard sandtröm som pilot.. ![]() Efter några råd från Edvard bytte vi plats... har ju hört att Elisen ska va en attans kul bil... men det här tog priset! Sicken leksak! Jag fcik köra 5-6 varv och njöt hela tiden..... ![]() Fick lite beröm med..fast det kanske alla fick, inte vet jag.. Väntade en stund och fick sedan ta några varv i en formel ford. Detta var helt nytt för mig men även det roligt.. lite mer smärtsamt bara.. inte alls lite bekvämt som Lotusen.. Till avslutning fick vi köra ett antal varv i en Radical (1100 modell). Det känndes mer rätt än forden, men det tog lite för lång tid att vänja sig vid mc växellådan (räkna.. 1 2 3 4 3 2 1.. ingen växelindikator) Dessutom är dom ju högerstyrda så det var till att växla med fel hand.. Fick dock häng på det till slut och hade gärna tagit 10-15 var till .... Får ni chansen att prova en Elise på bana.... GÖR DET!! Jag har kört min Rx7 på bana och den är kul.. men (det är svårt att få fram det ...) Elisen var roligare.... // Magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! ![]() |
||||
Re: Fick provköra Elise och Radical på Anderstorp....
Skulle jag nog göra om jag fick ja.. Skulle nog iofs köra i princip vilken bil som helst på bana bara någon erbjuder mig chansen ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Re: Fick provköra Elise och Radical på Anderstorp....
Haha, precis vad jag tänkte ![]() |
||||
Ledsen att jag river upp en gammal tråd
![]() Jag är väldigt grön när det kommer till sånt här och undrar hur man bäst kan förbereda sig inför något sånt här? Jag tror jag har STCC2 till PCn nånstans, så förhoppningsvis kanske jag kan skaffa mig lite banorientering på så sätt. _________________ Christoffer Ahlm Brenander |
||||
Det är en UPPLEVELSE att köra riktig racerbil. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Ja, får du så kör bägge!
Elisen är skitkul men en "riktig" räserbil är nåt helt annat, även om du inte åker i F1 tempo! Lyssna och ta det i ditt tempo, åkte en del med Leif när vi var där och det är bara att göra som han säger så känns det som du är kung! *s* Hoppas du kommer att ha en trevlig dag och glöm inte att dela med dig på kvällen när du kommer hem! //magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! ![]() |
||||
Extra kul är det att kunna gå från modell till modell och prova "vanliga sportbilar" vid samma tillfälle som formelbilar tex. Då först förstår man hur olika de beter sig på bana, hur riktig downforce fungerar etc. Så var det för mig iallafall.
Att gasa är ju inte så jättemärkvärdigt i de mindre formelbilsklasserna, snabba ja, men inte uppseeedeväckande, men man ska absolut provköra en om man får chansen bara för att få bromsa en sån bil. Det tyckte jag var det som verkligen var behållningen att kunna flytta fram bromspunkten så otroligt långt. Tvärstopp....! .....fast på ett bra sätt.... ok, lite kul att svänga och gasa är de ju också.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Jag tycker även att kurvtagningsförmågan med en formelbil som är 180cm bred och med 8" slicks är rätt anmärkninsvärd. Särskilt när styrutslaget är 4/5 varv stop-stop. Dogboxlådorna är också en upplevelse i sig. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jag har aldrig provat något annat än min Clubmanbil (och två andra clubmans) på bana men däremot var jag på Anderstorp förra året och körde på en vanlig banträff med diverse Porschar, BMV:ar, sevenkopior och dylikt. Det som slog mig var dels det med bromspunkterna, jag tror jag bromsade nästan hundra meter efter de andra bilarna. Men vad som var ännu mer slående var hur ofantligt sakta det gick för dom i kurvorna, det kändes mer eller mindre som att de stod still. Summa summarum, vill ni känna g-krafter och gasa lite i kurvorna, skaffa en bil med downforce. _________________ Erik Lundkvist |
||||
Var på kursen i onsdags och det var mkt kul. Även vi höll till på norra slingan.
Fick proköra Formel Renault och Radical SR3 Clubsport. Möjlighet till att köra Leif's Elise fanns med, men jag valde att köra Radical, då både ena Radicalen och Formelbilen rasade. Det som jag såg fram emot mest var dock en tur som passagerare i den Ferrari 360 Challenge bil som fanns med som kördes av someone Rajamäki tror jag. Tyvärr fick jag sista turen = varm bil, överhettade bromsar och det avslutades med soppatorsk på andra varvet ![]() Annars körde jag Formelbilen först och Radicalen efteråt. Formel Renaulten var inte så knepig som jag trodde, men den hade en liten tendens till att börja wobbla i slutet på raken när man växlade ner. Radicalen var mkt lättare och det var väldigt lätt att parera när bakändan stack iväg. Tyvärr så var vi lite väl många och två av bilarna rasade vilket resulterade i att det inte blev så mkt åka, men det var en väldigt trevlig erfarenhet ändå ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Christoffer Ahlm Brenander |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2013 besök totalt |