Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fick provköra Elise och Radical på Anderstorp....
2013 besök totalt
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Blev bjuden av en leverantör....
Vi körde på norra delen av banan. Först några varv i passagerarstolen med Leif Lindström som driver.. spårval mm..
Sen några klusligt roliga varv som passagerare i Elisen med Edvard sandtröm som pilot.. (såg nog ut så när jag kom ut)
Efter några råd från Edvard bytte vi plats... har ju hört att Elisen ska va en attans kul bil... men det här tog priset! Sicken leksak! Jag fcik köra 5-6 varv och njöt hela tiden.....
Fick lite beröm med..fast det kanske alla fick, inte vet jag..
Väntade en stund och fick sedan ta några varv i en formel ford.
Detta var helt nytt för mig men även det roligt.. lite mer smärtsamt bara.. inte alls lite bekvämt som Lotusen..
Till avslutning fick vi köra ett antal varv i en Radical (1100 modell).
Det känndes mer rätt än forden, men det tog lite för lång tid att vänja sig vid mc växellådan (räkna.. 1 2 3 4 3 2 1.. ingen växelindikator)
Dessutom är dom ju högerstyrda så det var till att växla med fel hand..
Fick dock häng på det till slut och hade gärna tagit 10-15 var till ....

Får ni chansen att prova en Elise på bana.... GÖR DET!!
Jag har kört min Rx7 på bana och den är kul.. men (det är svårt att få fram det ...) Elisen var roligare....

// Magnus

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Re: Fick provköra Elise och Radical på Anderstorp....

magnusrx7 skrev:

Skulle jag nog göra om jag fick ja..

Skulle nog iofs köra i princip vilken bil som helst på bana bara någon erbjuder mig chansen

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re: Fick provköra Elise och Radical på Anderstorp....

Eric Josefsson skrev:
magnusrx7 skrev:

Skulle jag nog göra om jag fick ja..

Skulle nog iofs köra i princip vilken bil som helst på bana bara någon erbjuder mig chansen

Haha, precis vad jag tänkte
Citera
ca6
GBG
Här sen Maj 2004

Ledsen att jag river upp en gammal tråd Men jag fick presentkort på en dag på anderstorp med Leif Lindström av mina (mkt generösa) kamrater i födelsedagspresent. Den stora dagen är 15 juni. Jag har talat lite med Leif och poängterat att jag hellre kör gatreggade bilar (elisen t.ex....fick inte reda på vad annat som fanns att tillgå) framför radical och Formel forden...känns intressantare för mig.

Jag är väldigt grön när det kommer till sånt här och undrar hur man bäst kan förbereda sig inför något sånt här? Jag tror jag har STCC2 till PCn nånstans, så förhoppningsvis kanske jag kan skaffa mig lite banorientering på så sätt.

Laholm
Här sen Nov 2002

Ahh, varför har jag såna tråkiga leverantörer....

Ang val mellan räserbil och gatbil så är valet helt klart för mig; räserbil såklart

GBG
Här sen Maj 2004

...för mig är elisen en räserbil

Malmö
Här sen Maj 2003

ca6 skrev:
Ledsen att jag river upp en gammal tråd Men jag fick presentkort på en dag på anderstorp med Leif Lindström av mina (mkt generösa) kamrater i födelsedagspresent. Den stora dagen är 15 juni. Jag har talat lite med Leif och poängterat att jag hellre kör gatreggade bilar (elisen t.ex....fick inte reda på vad annat som fanns att tillgå) framför radical och Formel forden...känns intressantare för mig.

Jag är väldigt grön när det kommer till sånt här och undrar hur man bäst kan förbereda sig inför något sånt här? Jag tror jag har STCC2 till PCn nånstans, så förhoppningsvis kanske jag kan skaffa mig lite banorientering på så sätt.

Det är en UPPLEVELSE att köra riktig racerbil.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Ja, får du så kör bägge!
Elisen är skitkul men en "riktig" räserbil är nåt helt annat, även om du inte åker i F1 tempo!
Lyssna och ta det i ditt tempo, åkte en del med Leif när vi var där och det är bara att göra som han säger så känns det som du är kung! *s*

Hoppas du kommer att ha en trevlig dag och glöm inte att dela med dig på kvällen när du kommer hem!

//magnus

Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Extra kul är det att kunna gå från modell till modell och prova "vanliga sportbilar" vid samma tillfälle som formelbilar tex. Då först förstår man hur olika de beter sig på bana, hur riktig downforce fungerar etc. Så var det för mig iallafall.

Att gasa är ju inte så jättemärkvärdigt i de mindre formelbilsklasserna, snabba ja, men inte uppseeedeväckande, men man ska absolut provköra en om man får chansen bara för att få bromsa en sån bil. Det tyckte jag var det som verkligen var behållningen att kunna flytta fram bromspunkten så otroligt långt.

Tvärstopp....!

.....fast på ett bra sätt....

ok, lite kul att svänga och gasa är de ju också....

Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Nån som vet om Leif bytt till Suzuki som det ska vara i en radical eller om han fortfarande åker Honda?

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
AZAD

Här sen Maj 2003

Elise finns, det är banträffar man får jaga.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Superswift skrev:
Extra kul är det att kunna gå från modell till modell och prova "vanliga sportbilar" vid samma tillfälle som formelbilar tex. Då först förstår man hur olika de beter sig på bana, hur riktig downforce fungerar etc. Så var det för mig iallafall.

Att gasa är ju inte så jättemärkvärdigt i de mindre formelbilsklasserna, snabba ja, men inte uppseeedeväckande, men man ska absolut provköra en om man får chansen bara för att få bromsa en sån bil. Det tyckte jag var det som verkligen var behållningen att kunna flytta fram bromspunkten så otroligt långt.

Tvärstopp....!

Jag tycker även att kurvtagningsförmågan med en formelbil som är 180cm bred och med 8" slicks är rätt anmärkninsvärd. Särskilt när styrutslaget är 4/5 varv stop-stop.

Dogboxlådorna är också en upplevelse i sig.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004

ca6 skrev:
...för mig är elisen en räserbil

thumbs up

Vad tror ni jag tycker?

Sätt sedan lite mer hästar och slicks på....
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003

Superswift skrev:

Tvärstopp....!

Jag har aldrig provat något annat än min Clubmanbil (och två andra clubmans) på bana men däremot var jag på Anderstorp förra året och körde på en vanlig banträff med diverse Porschar, BMV:ar, sevenkopior och dylikt. Det som slog mig var dels det med bromspunkterna, jag tror jag bromsade nästan hundra meter efter de andra bilarna. Men vad som var ännu mer slående var hur ofantligt sakta det gick för dom i kurvorna, det kändes mer eller mindre som att de stod still. Summa summarum, vill ni känna g-krafter och gasa lite i kurvorna, skaffa en bil med downforce.

GBG
Här sen Maj 2004

Var på kursen i onsdags och det var mkt kul. Även vi höll till på norra slingan.

Fick proköra Formel Renault och Radical SR3 Clubsport. Möjlighet till att köra Leif's Elise fanns med, men jag valde att köra Radical, då både ena Radicalen och Formelbilen rasade.

Det som jag såg fram emot mest var dock en tur som passagerare i den Ferrari 360 Challenge bil som fanns med som kördes av someone Rajamäki tror jag. Tyvärr fick jag sista turen = varm bil, överhettade bromsar och det avslutades med soppatorsk på andra varvet Däremot var passagerarturen i Elisen mkt trevlig, Leif var mkt duktig.

Annars körde jag Formelbilen först och Radicalen efteråt. Formel Renaulten var inte så knepig som jag trodde, men den hade en liten tendens till att börja wobbla i slutet på raken när man växlade ner. Radicalen var mkt lättare och det var väldigt lätt att parera när bakändan stack iväg.

Tyvärr så var vi lite väl många och två av bilarna rasade vilket resulterade i att det inte blev så mkt åka, men det var en väldigt trevlig erfarenhet ändå

2013 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande