| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Konvertering av AFM till MAF
|
1577 besök totalt |
|
Konvertering av AFM till MAF
Till att börja med: Vad är det svenska ordet för AFM (Air flow meter?)? Kan det vara luftmängdsmätare? MAF är luftmassemätare väl? ECU får in två signaler från en AFM. En spänningssignal från "vågen" och en tempsignal. En MAF med värmetråd, tex från en saab 900, har ingen tempsignal. Kan man sätta ett fast värde på tempingången? Eller ska man sätta dit en pot så den går att justera för att klara större temperaturväxlingar. För att kunna justera spänningskurvan från en MAF så den matchar den från AFM så behöver man i huvudsak 3 justeringar vad jag kunnat läsa mig till. *offsettändring, höja/sänka nivån X volt (enkelt) *Gain, procentuell förstärkning (enkelt) *Något dom kalla Mid. Höjer kurvan på mitten men inte i ändarna. Hur åstakommer man sådant? Kurvan får en bågform alltså. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
|
LMM är iaf i garageslang det du har på din is. En luftvåg mao. Bra för att inte svammla ihopa grejjerna.
|
||
En sån som har en värmetråd då? Jag ändrar till engelska förkortningarna så länge.. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
|
LMM är en dålig förkortning då det finns både LuftMasseMätare och LuftMängdMätare ...
MängdMätare (luftvåg) mäter hur mycket luft som passerar en klaff eller skiva medans MassMätaren mäter vilken massa luften har (duh) ... MassMätaren är alltså trådvarianten ... MAF = Mass Air Flow (enligt Google) MassMätare alltså ... MAP = Manifold Absolute Pressure bara för att klargöra lite
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
|
Såg att på Porsche 993 så sitter det en massemätare och de har en separat tempgivare placerad innan massemätaren i luftpburken eller i luftfiltret, är dessa generiska så att man kan anväda de på andra bilar eller?
Har bilar med massemätare alltid en temperaturgivare i luftburken? Skall själv montera in på en 318is motor. _________________ |
||
|
Tobias, ska ni dissa luftklaffen för en modernare variant av sprut?
Pricken över i på era maskin isf. |
||
|
Massemätarna skall ha en lufttempgivare, kan dock sitta före eller efter mätaren. Givarna är oftast generiska men det finns undantag, säkrast är att mäta upp motsåndet vid en given temperatur och jämnföra men värdet från en givare som hör till sprutet som skall användas.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Konvertering av AFM till MAF
|
1577 besök totalt |
