| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Yokohama A032R vs. A048
|
1636 besök totalt |
|
Yokohama A032R vs. A048
Någon som har provat båda varianterna och har åsikter om skillnader mellan modellerna. Tänkte köpa en uppsättning R-däck till en liten framhjulsdriven bil, Peugeot 106, och behöver lite råd om vad jag ska köpa. Däcken ska enbart användas till bana och inte svenssonkörning. Efter som det inte är servostyrning och bilen endast väger ca800kg så borde det räcka med 185 eller 195 i bredd och 14" eller 15" fälg. Tips och synpunkter välkommnas varmt.
_________________ mera grus |
||
|
Fyndbörsen har ju kört på båda, så det borde finnas jämförelser.
Det enda jag kan bidra med är att 48 kräver bredare fälgar än 32. 195/55-15 funkade rätt ok på 6" med 32 medan 48 verkar kräva åtminstone 7". Visuellt ser det ut som om det inte skulle skada med ytterligare lite bredare fälg, men jag vet inte. 48 är ett bredare däck trots samma dimension samt att det verkar vara annorlunda utformat i sidorna också. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Hej Per! Till din lilla kärra ska du ha ss=supersoft runt om......givetvis ska du 185 till 15" på 6tum bred fälg Jag hade 195/50*15 på min o dom lite för breda som Pär sägeratt dom är. Jag körde med A048 på SuperStage o till min 206:a hade jag ss runt om funka perfa... lycka till Mvh Pelle _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||
|
Jag körde a032r soft 185/55-14" monterat på 6x14" på min tidigare bil som vägde något mer med sina 920kg, körde denna uppsättning med ungefär 2,5gr neg.camber. Detta funkade fint, hade inga andra hjul så dessa rullade båda till vardags och till fest med gott resultat... Imponerande livslängd också
_________________ Peter Karlsson |
||
|
Hej, jag funderade på a032 215-50-13 på 8,5 tum breda fälgar. Vad tror ni om det ?
Kanske skulle funka med a048 205-60-13 om de är bredare än 32orna, känns lite smalt men jag är lite orolig att 215-50-13 ser lite låga ut. Skall sitta på en BMW 02a. Mvh Mikael _________________ Mikael Hägglund |
||
![]() |
Däck för banåka
Yokohama A032R vs. A048
|
1636 besök totalt |