Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7 besök senaste veckan (8797 totalt) |
Coilovers för gatbruk = LAGLIGT ? - svar sökes !
- Vad säger våran SBP guru - Therealpinto ??? olagligt att "modda" ? eller... SBP vet ju inte direkt om dessa är orginal eller ej egentligen. MVH/ .......Kristian ![]() Första varianten: ![]() Andra & bättre: ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
på din bil behöver du väl knappast bry dig så länge de är välgjorda, jag har besiktigat med coilovers några år nu, inga problem.
helbilsgodkända bilar kan väl få problem om de stöter på sura besiktningsgubbar.. _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Det finns ju inga uttryckliga regler om coilovers, och reglerna runt fjädring är minst sagt knapphändiga:
1 § Bil och släpvagn som dras av bil skall vara försedd med tillfredsställande fjädringsanordning mellan hjul och chassi. Har fjädringsanordningen otillfredsställande dämpning mot svängningsrörelser skall den vara kompletterad med väl avpassade stötdämpare. Detta är ju något som kollas vid bilens reg/typbesiktning, så teoretiskt sett kan man hävda att alla avsteg från original är "olagligt", men så hård är knappast någon besiktningsman. Värre med helfordonsgodkända bilar eftersom många har fått för sig att det godkännandet ger mindre utrymme för ändringar (vilket inte riktigt är sant men eftersom ASB tolkar det så...). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det beror lite på vad man menar.
Generellt sett så gäller för alla bilar att tillverkarens intyg eller typintyg endast gäller för bilen i originalutförande. Det är ingen skillnad på nationellt godkända bilar och helfordonsgodkända i sak. Däremot har Bilprovningen valt att tolka det som lättare att släppa ändringar på nationellt godkända bilar - förmodligen eftersom de själva kan kolla mot de reglerna enkelt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det har du nog rätt i!, jag har oxo vänt fel på mina coilovers bak, skall åtgärdas vid slutlig ihopsättning. _________________ Kör cheva numer. |
||
Min första tanke! Snygga ben dock. |
||
Besiktningsmannen gillade mina fjäderben iaf
![]() KW variant 2 ställbara. Frågade lite försynt om ställbara fjäderben var orginal till MINI ![]() Vi hade även rätt stora problem att få upp bilen på lyften trotts dämparna i maxhöjd. Gick dock när han pallade upp med klossar under framhjulen |
||
Regbesiktigade min bil med Öhlins "coilover" ben fram.
Det enda jag hörde om saken var att han tyckte att jag skulle ta och höja bilen lite. Struntade i att berätta att jag hade höjt bilen ett par cm några dagar innan inför besiktningen. Tror att det är lagligt sålänge det är bra grejer. Det enda man har hört om folk som har fått nerslag är ju på kapade fjädrar som inte ligger i talriken ordentligt. om man nu inte har en helbilsgodkänd bil. Vilket som vanligt kan ställa till problem. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Det där är en väldigt intressant fråga , då jag har funderingar på att skaffa nya stötdämpare o fjädrar , men fegar lite iom. att ingen verkar vara säker på vad som gäller.
JanneZ3 har jag för mig fick anmärkning på sina "coilovers" , medan en bekant med en M coupe med KW "coilovers" besiktigade utan några problem. Det verkar gå efter dagshumör på besiktningsmannen. _________________ Jonas ohliw Mercedes C32 AMG |
||
helt riktigt - bilden är dock bara på benen när de är testmonterade - här är en bild på hur de ser ut fr.o.m i dag när jag gjort det klart med färg & montering: den översta silverfärgade distansen är bara tillfällig & skall svarvas i nylon & monteras OVaNFÖR den blåa "hatten". Vänligen / ................kristian ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Riktigt bra fråga rent betydelse mässigt så e en coilover en design där fjädern sitter över dämparen som en enhet. Sen nu på senare tid så har betydelsen ändrats till att innebära samma konstruktion men med sjystering på höjd samt i vissa fall dämpning samt retur dämpning. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7 besök senaste veckan (8797 totalt) |