| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Söker bromsar för 13" fälg
|
1649 besök totalt |
|
Är det nån som har nåt tips på 2-eller 4 kolvsok som passar under 13" fälgar. Gärna från nån standardbil och gärna i aluminium, men ös på med tips bara... Ska monteras som frambromsar på en bil som väger ca 700kg.
flytande ok är inte intressant p.g.a utrymmesproblem. / Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
|
Kolla wilwood på:
http://www.rallydesign.co.uk/catalog Bra pris också. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
Inga lätta grejer, men min superkoja får volvo 240 turbo bromsar fram, går precis in under mina 13"hjul utan massa problem samt att de är grymt bra på en 240 så en bil med halva vikten borde kunna ha rätt bra bromsar då
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
|
|
||||
|
Flytande ok brukar väl bygga MINDRE än fyrkolvsditon... Fast det beror ju lite på vilket håll man har platsbrist åt.
Gör nu inte bara missen att "överbromsa" bilen. 700kg stannar fort med ganska harmlösa doningar bara du har rätt belägg. |
||||
|
Ja både wilwood-, volvo-, Citroen-ok kan ju vara intressanta, jag ska fara till skroten ochh ta en titt!!
Fördelen i mitt fall att bygga med fasta ok är att de är just fasta... de flytande oken kommer närma sig mitt casterstag mer och mer medans beläggen slits, detta problem uppstår ju bara vid fullt rattutslag, men det känns fel att inte ta hänsyn till de lägena oxå. Andreas Lidström, när vet man att bilen är överbromsad? Jag har ett pedalställ med bromsvåg, så jag har ju möjligheten att byta huvudcylindrarna för att kompensera. Tack för svaren!
/ Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
|
Det luddiga svaret får nog bli kännsla, tyvärr.
Man kan ju räkna på detta om man vill men jag är nog inte mannen för det. Men genom att kolla runt lite på bilar med liknande vikt och däck får man ofta en hint om vad som krävs. Förutsatt att man kollar på bilar som inte har bromsproblem. Tyvärr kan jag nog inte svara bättre. Dock tyvker jag du ska lägga 240-oket åt sidan. Riktigt bra ok men alldeles för tungt i ditt fall. |
||||
|
Alternativ kan vara Citroens bakok, de är samma på de modeller jag sett, förutom kolvdiameter, tar du från en CX eller XM så borde de räcka till för en 700 kg's bil.
XM kan även de ha fungerande framok, men kanske något överdimentionerade. |
||||
Även om jag i detta fallet kan hålla med om att de oken troligen är ett bra val så kan det i längden bli j****t jobbigt att svaret på alla världsproblem löses med ngt från Citroen... Och försök inte påstå att jag bara förespråkar 318is-delar för det är isf lögn. Lätt irriterad... |
||||
Självklart så anser jag inte att alla världsproblem löses med Citroendelar och hävdar du att jag gör det så är det lögn, Lätt irriterad... , men just bromsar så sitter det generellt på citroener väldigt trevliga bromsok, som i allmänhet är i aluminium, något som inte är helt vanligt på bilar som återfinns i större mängder på skroten. |
||||
|
Jo jag skrev att när det gäller bromsok så är Cittra ett väldigt bra ställe att kolla...
Men på tal om att kolla... Läs igenom dina egna inlägg. I 99% av fallen är svaret ngn Cittra eller liknande. om tom jag kan mjukna i min märkesfanatism, mkt genom rejsa, så kanske det finns hopp för dig oxå? Själv har jag skrivit massor om E30 tex, men försöker hålla det till de trådar där just relaterade frågor ställs. Ibland är det högst befogat att komma med tips på modeller och produkter man har erfarenhet av, men i tillräklig utsträckning blir det inte tips utan bara profetsia som ingen orkar lyssna på. Och det vill ju verken du eller jag eller ngn annan för då missar vi ju alla bra tips du kommer med. För kunskaper har du, klä dom bara inte i Cittraskrud hela tiden... Hoppas inte du tog illa vid dig, bara ett välmenande tips.
|
||||
Tycker iochförsig inte det här är riktigt rätt forum att fortsätta just den här diskussionen, men, när jag kollar mina inlägg så finner jag att en övervikt är frågor, som inte har med citroen att göra, de är sällan märkesspecifika överhuvud taget, och att de citroendelar jag rekomenderat användandet av i andra bilar är bromsar och peugotmotorer. Jo, jag tog faktiskt illa upp, och vill du fortsätta denna diskussion så gör det gjärna över PM. så vi slipper solka ner denna tråd mer. |
||||
|
Att det skulle uppstå ett litet märkeskrig i min bromstråd...
Faktum är att jag har för tillfället har byggt med BMW 320 flytande ok, men som sagt så passade de inte riktigt tyvärr...
ska kolla cittraoken nu... är det handbroms på bakoken oxå, eller sitter de i en trumma separat? _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
|
|
||||
Absolut inget krig...och defenitivt inte om olika fabrikat...den tiden är, tack och lov, förbi för min del.
Been there, done that. Föga kreativt. Nu predikar jag enbart för redan frälsta.
Sorry om jag spammade din tråd med en massa OT.
Magnus, sorry till dig oxå. Min lilla hint i all vänskap föll visst inte i god jord.
Men trots detta hoppas jag på givande tips och kunskapsutbyte framöver. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1649 besök totalt |