| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Några torrsumpsfrågor:
|
4 besök senaste veckan (1554 totalt) |
|
Några torrsumpsfrågor:
Jag har redan sökt och läst allt i ämnet, så kom inte och börja tjata om att använda sökfunktionen
evakuering har en 4-stegs torrsumpspump, dvs 3 sugsteg. Var först inne på att suga med ett steg från tråget och två från topparna, men då jag inte riktigt är klar på var i topparna jag ska suga, försöker jag se nya lösningar. Hade man kunnat montera en slang rakt ner i vevhuset (som inte suger olja direkt utan bara drar vacuum)? Är detta något man ska göra, eller är det något man absolut inte ska göra? Funderar även på att tex montera två slangar till tråg och grena upp den tredje till båda ventilkåporna? Kan ni kanske ge mig lite synpunkter eller idéer? filter när jag köpte pumpen, fick jag med ett filter modell större (det röda till höger på bilden nedan). det som jag grubblar över är dess placering - som är mellan tanken och pumpen på retursidan. Dvs oljan som kommer till pumpen, från tanken är indirekt ofiltrerad.. Hade det inte varit bättre att ha ett filter mellan pump och motor, dvs att pumpen trycker oljan genom filtret? Eller ska man kanske ha både och?
kolla mina pheta R-däck i bakgrunden! 850x80x36!
tråg trågfrågor kommer jag ställa i nästa vecka! Ni får gärna tipsa lite i förväg
|
||
|
Jag skulle nog rösta på två i botten i tråget. (en fram och en bak). Dessa ger att du får mest vacum lågt ner i motorn.
Den tredje skulle jag försöka få ner i kamgalleriet.......och sedan begrensa självrinningen från kamgalleriet, förbi vevaxeln. Jag tror inte att pumpen behöver något filter........men kanske något form at nät i inloppet till slangarna. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Japp, det kommer sitta "gallerfilter" på alla sugkanalerna.
Blocket är ju öppet vid kammen, klurar fortfarande på hur jag ska suga därifrån...
|
||
Bygg igen med aluminiumplåt........och limma med sikaflex. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Någon som har koll på exempelvis NASCAR borde ju ha någon idé om hur man kan hantera oljan från topplocken, men att bygga igen och suga där låter möjligt.
Att sedan använda de två resterande till sumpen låter rimligt. I regel så brukar man sätta oljepickuperna på ena sidan, som exempelvis kan ses på denna Cosworth XD motor: http://www.lolachampcar.com/images/X Man skulle på detta sätt kunna låta varje sugpump ta hand om fyra cylindrar var. Man får dock ej glömma att man också måste suga på båda sidorna om de yttre vevlagerna. På exemepvis Ferraris motorer har man löst detta genom att på svänghjulssidan ha en kanal som leder oljan under vevlagret tillbaka till vevhuset. På sidan för kamdrivningen så måste man också ha någon form av kanal som leder oljan till en av sugpumparna. Som redan nämnts så ska det sitta nät innan sugpumparna. Oljefiltret brukar man om jag inte missminner mig montera som vanligt efter tryckpumpen. |
||
|
Håkan: bra idé!
Johan: I dagsläget rinner oljan ner från de yttre lagrena till tråget. Dvs den sugs upp allteftersom den rinner ner. Jag har lite svårt att se hur man ska kunna suga från de ställena? Eller menar du kanske inte direkt från lagret?
oljefiltret - "montera som vanligt efter tryckpumpen" men före motorn, eller "efter tryckpumpen" på väg till oljebehållaren? söndag idag och hjärnan är inte aktiverad än
|
||
|
Tryckpumpen förser ju motorn med olja från tanken, att montera filtret mellan tryckpumpen och motorn verkar lämpligt. Här brukar man ju också ha oljekylaren om man har någon.
Använder man en låg torrsump som man ofta brukar göra på bilar avsedd för bana så kan det hända att man måste fixa någon form av kanal för returen från kamtransmissionen och tätningen för vevaxeln vid svänghjulet då man inte längre har det vanliga fallet ned i tråget. Men detta beror också på motorns konstruktion.
Säg att man monterar ett tråg om ovan. Finns det inga öppningar mellan de sidor som hamnar utanför de yttre lagerna så måste man fixa någon form retur. Detta brukar vara vanligt på motorer där överfallen är gjord i en del i form av en brygga. Notera också att en torrsump ställer högre krav på tätningarna för vevaxeln. |
||
|
har slaktat ett gammalt tråg nu.
Tänkte utgå från denna formen:
Frigången till vevaxeln är ca 27 mm. Detta borde medföra att jag kan få plats med ett galler eller liknande oljeavskiljare? Tänkte även ha skvalpplåtar liknande denna stilen:
Någon som har något att invända? |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Några torrsumpsfrågor:
|
4 besök senaste veckan (1554 totalt) |
