Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2955 besök totalt |
Topplagring på ovansidan fjäderbenstornet?
Jag har inte tillräcklig fjädringsväg på 205:an, eller rättare sagt har jag i praktiken ingen fjädringsväg när den är ställd på rimlig höjd. Jag har hört någonstans att fjädring lär vara bra att ha. ![]() Jag ska förstås skruva upp fjädersätena, men jag behöver göra mer. Fjäderbenet ska flyttas ner i spindeln i mån av plats och jag tänkte flytta upp topplagringen ovanför innerskärmen/fjäderbenstornet, det är det här jag har lite funderingar om. Så här ser det ut ovanifrån, en vanlig excentrisk topplagring är det: ![]() Underifrån: ![]() Vad jag tänkt göra är att montera den blåeloxerade plattan uppe i motorrummet och tillverka en fläns att sätta på undersidan. En liknande fläns hamnar troligen som distans mellan topplagringen och innerskärmen. Lösta eller halvlösta frågor: -Punktlaster vid de tre infästningspunkterna: Borde lösas OK med en hyfsat styv fläns på undersidan. -Dragna skruvar med utmattningslast: Inget problem hållfasthetsmässigt och med rätt förspänning uppstår ingen cyklisk last på skruvarna. -Plats under huven: Gott om plats. -Bökigare att ställa camber/caster: Acceptabelt. Något problem jag glömt eller underskattat? EDIT: Detta är inte tänkt som en permanent lösning. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Gammla M3 Grp.A hade sina topplagringar på ovansidan så det borde inte vara nga problem.
Men som du säger, ngn form av ring mellan lagringen och bultarna/muttrarna för att jämna ut lasterna vore nog en bra ide. |
||||
Sen vad jag anser om excentriska topplagringar som ändra både caster och camber sammtidigt ska vi nog inte sätta prent på...
![]() > ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fast det är ju tack och lov inte ditt fel. ![]() |
||||
Excentriska topplagringar hade jag nog satt dit själv också i det här stadiet, Andreas, så jag ska absolut inte lasta nån annan!
![]() Nåväl, har mätt/kollat lite på bilen stående och konstaterar: -Sekundärfjädrarna är coil bound i viloläge, vilket ju är meningen. Men jag har ingen som helst insyn till dämparkroppen (Bilstein) och har därför ingen möjlighet att se kvarvarande slag. -Jag har 20 mm innan toppen på dämparen tar i huven. -Jag har ca 8 mm att flytta ned fjäderbenet i spindelns sockel innan den tar i bälgen runt drivknuten. Här har jag en fråga, böljar sig gummit under gång så att man ska ha extra frigång? Det är 10 mm mellan stillastående, är 2 mm frigång för lite? -Sen kan jag gott höja bilen 10 mm i fram. Summa: 38 mm vilket gör att jag kan ta upp 3 800 N (av 10 000 N totalt) extra last med 100 N/mm fjädrar, vilket låter acceptabelt. OK, man har inte ens särskilt bra marginal vid statisk kurvtagning eftersom den vilande hjullasten är ca 3200 N. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() |
||||
känner igen de där topplagringarna,..
![]() ![]() sitter sådana på min m3:a oxå.. hmm sätta dem upptill kanske inte vore helt crazy ur justeringssynpunkt.. (mina är från Sellholm btw) |
||||
Felet med dylika är att man påverkar caster och camber samtidigt. Enkelheten att justera har jag ingen åsikt om. Påverkan kanske inte är så stor egentligen, men av rena principer bara så... ![]() Förstår dig Pär med tidsbrist. Sa bara vad mina erfarenheter var. Men som sagt, det kommer säkert funka med lagringen på ovansidan. Blir ju en klar förbättring. ![]() Idag kan du inte belasta mkt som det verkar så all fjädringsväg du kan få verkar av godo. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2955 besök totalt |