Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5939 besök totalt |
Vi har varit inne på den diskussionen några gånger men någon direkt utvärdering av dem tror jag inte har framgått - jag själv arbetade som någon typ av "lärling" i början på 90-talet hos Kjell Leidstedt/ Stötdämpareverksta'n här i Sthlm/Söder och fick då lära mig ett och annat om en dämpares arbetsmoment kontra fjäderns etc, etc... Jag kan säga att det är inget man lär sig genom ett studiebesök eller några timmar i någon bok s.a.s. därav också fortf. min okunnighet i ämnet.
Enligt honom och en självtagen uppfattning är det Koni som är marknadens bästa dämpare, alla kategorier vad gäller arbetsområden, uthållighet o.s.v. Men vi diskuterade väldigt mycket om Öhlins vilka i det här fallet är på ett helt annat plan men de anses bland de absolut bästa i världen eftersom de är i specialproduktion och ingen massprodukt. De är producerade ut efter speciella kunders speciella önskemål och där är det inräknat några bland racingens stora namn som troligen vet vad de vill ha och vet vad de håller på med...
Här är iofs. merparten motorcyklister men de finns som sagt även i en del bilar om än långt från gatbilar. Nu var kanske det här inte något svar på din fråga men - de är nog ganska högt ansedda i motorvärdens hårda klimat !? _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
Jag råkar ha 2 nya Honda CR250, ena med öhlins och andra original och det är rätt stor skillnad. Jag kör nästan bara med den med öhlinare för det går mycket fortare.
![]() ![]() Schumachers sachs dämpare är nog strået vassare om vi snackar "bil" dämpare ![]() |
||||
Till vanliga gatmotorcyklar och snöskotrar finns det Öhlinare för massor av märken och de skall även vara klart bra, men till vanliga gatbilar tror jag inte de har gjort dämpare så länge och de finns väl bara till några få bilmodeller.
När det gäller racing så är nog Öhlins svårslagna de senaste åren, då de vunnit mästerkapstitlar i allt ifrån NASCAR, IRL, CART, div. Formelklasser, touringbilar, GT, Le Mans till Rally-VM, plus i stort sett alla Mc-klasser och snöskoter-klasser. F1 är väl nästan den enda klass de inte har vunnit i. Dels är det väl för att de inte gärna verkar vilja betala för att nån skall använda deras produkter och dels för att en F1-dämpare knappast har särskilt mycket med företagens vanliga dämpare att göra - inga hyllprodukter direkt. Så där är det väl mest sponsorpengar som gäller. Arrows körde med Öhlinare ifjol. Så här säger Öhlins om de dämparna: "The shock absorbers are specially designed for the new Arrows chassi called A23. [...] the damper body is made in Aluminium 7075-T6. The surface treatement is called Tutram, which is a hard anodising that includes Teflon. Piston rods are produced in special steel and is covered with Titannitride(TiNi)." Ferrari-dämparna lär inte vara mindre special... Jag tror inte Öhlins har egen kapacitet att tillverka dämpare för massproduktion så de dämparna tillverkas nog av någon annan, även om designen är Öhlins. Det nya CES(Continuously controlled Electronic Suspension)-systemet skall t.ex. tillverkas av Monroe. Skulle dock vara roligt att veta hur 'gatbilsdämparna' ifrån Öhlins står sig mot konkurrenterna. De kostar väl 15-20 000:-, så helt billiga är de inte direkt. Tillverkas visst i Japan. Ett problem kan ju kanske vara att ställa in dem korrekt för att få ut all prestanda. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
"n liten fråga. Hur jämför sig Öhlins med de övriga tillverkarna, exempelvis Bilstein? Är Öhlins internationellt ansedda som "top-of-the-line"?"
Ska du jämföra dem med några andra blir det väl Penske etc. Även bilsteins riktiga tävlingsdämpare etc, inte produktionssortimentet. "Kenny Bräck Cart " Var väl någon artikel om Bräcken i IB eller kamratposten för något halvår sedan där han beskrev säsongen som varit lite etc. Den bil han körde hade Penske eller något sådant, men han fick tillstånd att montera Öhlinare sista rejset för säsongen eller näst sista. Varvtiderna blev nån sekund lägre direkt. Säger nog en del. "Däremot måste man serva dom 1gång i månaden vilket jag tycker är lite kasst. Körde 4x30min igår å nu läcker dom som ett såll Annars tycker jag öhlins verkar ha mycket bra rykte i motorvärlden. Helt klart No1 på hojsidan. " En bra dämpare SKA läcka olja. Gör den inte det är packboxen för tight runt stången och ger friktion samt värme och friktion gör att dämparen inte kan göra sitt jobb fullt ut! Sedan är det olika från fall till fall. Vi fick tag i någon beggad Öhlinare bak till vårt ishojs yxbygge och körde hela säsongen problemfritt. Under sommaren fick den för sig att läcka, renoverades och kördes sedan 2 säsonger utan problem. Sedan har hojen stått då motorn inte ville vara med längre. Men det är lättare i cross att få den att slå igenom och detta kan döda packboxar etc direkt. "Dels är det väl för att de inte gärna verkar vilja betala för att nån skall använda deras produkter och dels för att en F1-dämpare knappast har särskilt mycket med företagens vanliga dämpare att göra - inga hyllprodukter direkt. Så där är det väl mest sponsorpengar som gäller." De betalar väl aldrig för att få va med? "Skall vi göra det enkelt? Öhlins är världsbäst på motorcykeldämpare, KONI på bildämpare, OK?" Är ju tyvärr inte så enkelt. _________________ Roland Johansson |
||||
Re: Öhlins
I det man läser anses Öhlins vara det bästa som går att få tag på inkluderat för bil. Tydligen körde alla bilarna i CART serien med Öhlins ett år förutom då Penske(Tillverkar egna .....). Jag kör själv med Öhlins 46HRC runt om, bästa uppgradering jag gjort på bilen ![]() Jag träffade Öhlins igår för att de vill använda min bil vid utveckling av en stötdämpare för Corvette C5 till en tävlingsserie i USA. De skulle med den information de samlar in också ta fram ett standardpaket att sälja över disk till alla 'vanliga' Corvette C5:or. Öhlins killen hade en bra kommentar och det var att många lägger massvis med pengar på däck/fälg/bromsar/motor etc, men när det kommer till en av de viktigaste komponenterna som stötdämpare/fjädrar så blir man snål. Borde inte vara så med tanke på att det påverkar enormt mycket på varvtiderna. ![]() PS: En komplett uppsättning Öhlinare med separat rebound och compress justering är ca 30000:- ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Re: Öhlins
Tjaa, det ligger ju onekligen någonting i det du säger - kan man hysta ut likvärdiga slantar på trimning av motor och stöddigare bromsar kan man också lägga ner resurserna på dämperiet. Inget att diskutera egentligen !?! För min del (och jag spelar faktiskt inte Allan Ball) har jag satt rätt mycket för uppdateringa av bromsar som första prioritet - måhända inte av de värre sorterna (Brembo, Willwood etc, etc..) utan mer på att använda mig av VW:s mer anabola bromsdetaljer... Framskivor på 280mm och bakskivor på 226mm lär nog räcka för att få fason på 823 kilo Scirocco !?!?! ![]() Som andra prioritering är dämpare som i detta fall kommer att bli KW-fjäderben med Koni-patroner i - alltså, inte Öhlin än så länge men det kommer senare, var så säker !! ![]() _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
Re: Öhlins
Det lustiga är att Penske också kör med Öhlinsdämpare. Om man tittar i listan över några av de mästare som kört med Öhlins så är de Ferran med när han vann CART och Castro Neves när han vann Indy500, så Penske kör/körde tydligen med Öhlins både i CART och IRL. Ganska bra reklam när konkurrenterna inte ens tävlar med sina egna racedämpare utan istället köper Öhlinare... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Re: Öhlins
Det var två killar ner och kollade på bilen, de tog kort och mätte på prylarna samt att jag var vänlig nog ![]() ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Hur står Bilstein sig jämfört med KONI och Öhlins?.
Jag vill minnas att Bilstein gör inga dåliga prylar, de sitter B.la på många mycket snabba gatporschar och på alla AC Schnitzer BMW bilar, jag hade en BMW 540 med AC Schnitzer chassi, dämparna var bilstein under AC dekalen. Har en artikel om en TechArt 996 som gjorde näst snabbaste varvtiden på Nordschleife, kör på Bilstein dämpare och Eibach fjädrar, osäker på om den snabbaste bilen runt ringen som är en Gemballa Porsche kör på annat än Bilstein, Bilstein har ju kit s.k PSS9 coilovers som skall vara mycket bra, vad har KONI för motsvarighet till PSS9?. Har nu Bilstein Club Sports på min 911, det bästa man kan få innan man går över till Coil-overs.. Eller yrar jag enligt er?. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Ska å ska... har man upsidedown gaffel så rinner oljan rakt igenom och det är nog knappast meningen. Men om det läcker lite gör väl ingen sålänge det är måttligt. Nästa pass ska jag se om jag kan få originalen att läcka ![]() Till min porsche kostar ett kit öhlins 58000:- på khmotorsport. ![]() |
||||
Benetton och BAR körde med KONI 2812 för tre år sedan. PS. KONI 2812 går att köpa utan att råna banken. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Ta och kolla med Stötdämparexperten i Stockholm, de brukar ha väldigt humana priser till skillnad mot KH. Vad som sen är humant är upp till var och en att bedöma ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Jag var där idag. 50 papp mellan tummen till min M3. _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5939 besök totalt |