| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Stolsinfästning ?
|
1197 besök totalt |
|
Stolsinfästning ?
Hej Ska montera mina nya Recaro-stol och livet skulle bli bra mycket enklare om jag la stora ca 1 cm tjocka brickor mellan stolen och sidoinfästningen som på bilden.' Så frågorna är: är det godkänt ? och så det viktigaste är det säkert ?
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
|
Brickans anliggningsyta mot stolen, spelar den roll? Alltså, stor bricka = bra, jättestoooor bricka = bättre?
Jag har en liknande setup med ganska rediga brickor, ytmässigt alltså. Känns stabilt men jag har inte räknat på saken... synpunkter mottages tacksamt! |
|
Hmm, brickan behöver ju rimligtvis inte vara större än vad stolsinfästningen är runt skruvhålet.
Du har inte en bild på din installation ? Min stol anlände transportskadad från England... så nu blir det ingen stol på några veckor till...
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
|
Så står det i GT ang stolar och dess infästningar.
*GT 5.16 Stolar och stolsfastsättning om original fastsättningspunkter och infästningar är förändrade, ska de nya delarna vara godkända av stolstillverkaren eller överensstämma med följande specifikationer, (se skiss 253-52). 1 Fästena måste ha min 4 st fastsättningspunkter/stol min 8 mm skruvar och förstärkningsplattor till chassiet. Min kontaktyta mellan chassie och fäste är 40 cm2 för varje monteringspunkt. Om snabbutlösningssystem används måste de motstå en kraft av 18000 N både vertikalt och horisontellt. Om stolen är justerbar måste det antingen vara originalet homologerat till bilen eller till stolen. 2 Stolen måste monteras till fästena med minst 4 monteringspunkter, 2 framtill och 2 baktill på stolen, med min 8 mm skruvar och förstärkningsplattor inbyggda i stolen. Varje monteringspunkt måste motstå en kraft av 15000 N i varje riktning. 3 Min tjocklek på materialet för förstärkningsplattor, konsoller är 3 mm för stål, 5 mm för aluminium. Minsta längd/bredd på varje fäste är 6 cm.* /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
|
Hmm, känns inte som om man blir mycket klokare av det...
Stolen är godkänd, sidoinfästningarna är godkända och jag använder original justeringssystem så det borde vara godkänt, men det finns väl knappast gokända brickor att köpa ??? INgen som har några åsikter om säkerhetsaspekten på det hela ?? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
|
sist skrev han ju:
3 Min tjocklek på materialet för förstärkningsplattor, konsoller är 3 mm för stål, 5 mm för aluminium. Minsta längd/bredd på varje fäste är 6 cm.* läs det sista, tolkar det som att det betyder att det ytan som ligger an mot stolen ska ha en längd/bredd av minst 6cm. |
|
Fast så är det ju inte på sidoinfästningen, skruvhålet sitter ju där bara nån centimeter från överkanten så det blir inga 6 cm i höjd och det är nog inte 6 cm i bredd heller.
Jag tror jag gör egna brickor eller väljer en bricka som är ungefär så stor som metallen runt håler så har jag iallafall inte försämrat nått. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
![]() |
Skruva banåkabil
Stolsinfästning ?
|
1197 besök totalt |