| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Demontera växelspak på 924.
|
1490 besök totalt |
|
Demontera växelspak på 924.
Halloj. Tänkte nu i lediga dar kolla på växelspaken då den är rätt sladdrig, och jag vet delvis vad det beror på. Men nu till problemet, måste man lossa länkaget vid lådan för att få loss spaken ? skulle vara praktiskt om så inte var fallet, men det ser ut som det kommer behövas. lådan som det handlar om är den 5 vxl (g31 tror jag den heter) _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Nja.. Varför ska du behöva ta loss länkaget vid lådan... Det borde väl inte diffa så mkt mot en 944..
Ta försiktigt loss ramen som håller själva damasken.. Med en skruvmejsel lämpligtvis.. Tror att den har låsningen på framsidan o baksidan av spaken.. Pilla loss den och dra damasken över vxl-spaksknoppen.. Leta dig ner mot kardantunneln så borde det finnas två bultar där nere.. Vänta med att lossa dessa.. På själva spaken så sitter det en hållare för växelföraren.. På den sitter ju själva länkaget med en låsbricka på sidan om.. Lossa låsbrickan och bänd loss själva länkaget.. Skruva sedan loss själva spaken... Byt spaken då det troligtvis är den som glappar.. (Bortnött gods i material).. Tänk på att det kan vara bortnött i själva materialet i länkarmen oxå... Då måste du nog för att slippa byta själva länkaget, borra ur med en vettig storlek på borr och montera ett passande rör med innerdiam exakt likadant som ytterdiametern på själva hållaren på spaken.. Glöm inte att fetta in leden innan montering så håller den längre... _________________ Jan Andersson |
||||
hm, är inte riktigt 100 med på beskrivningen, bifogar lite bilder, här utan låsbrickorna. Det går liksom inte bända loss växelspaken, kanske syns varför på bildera.
Det vita där nere är nån sorts plastshims, men det saknas på ena sidan..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Det borde "bara" vara att vinkla spaken åt höger och bända ur den undre leden, därefter bända ur den övre...
Växellänkaget ser inte likadant ut på 924 och 944.... Kul att se lite bilder på min gamla bil btw....
_________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||
går inte riktigt, tar liksom emot i väggen, eller ska man lossa plåten som håller den högra axeln först ?. Du råkar inte ha nån koll på vad den är lackad i för färg ?, fusklackningen har släppt rätt ordentligt nere vid framskärmens botten =) _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Skumt....... Bilens orginalfärg är ju mineralblau metallic men bilen är ju omlackad i vad jag fått höra någon ford-färg... Framskärmarna är ju bytta mot galvade och som sagt dåligt lackerade Lycka till med spaken.... Den borde ju gå att få bort med lite vilja... _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Demontera växelspak på 924.
|
1490 besök totalt |

