Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Demontera växelspak på 924.
1490 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296


Trådstartare
Demontera växelspak på 924.

Halloj.

Tänkte nu i lediga dar kolla på växelspaken då den är rätt sladdrig, och jag vet delvis vad det beror på.

Men nu till problemet, måste man lossa länkaget vid lådan för att få loss spaken ?
skulle vara praktiskt om så inte var fallet, men det ser ut som det kommer behövas.

lådan som det handlar om är den 5 vxl (g31 tror jag den heter)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Jan Andersson
Boden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4



Nja.. Varför ska du behöva ta loss länkaget vid lådan... Det borde väl inte diffa så mkt mot en 944..
Ta försiktigt loss ramen som håller själva damasken.. Med en skruvmejsel lämpligtvis.. Tror att den har
låsningen på framsidan o baksidan av spaken.. Pilla loss den och dra damasken över vxl-spaksknoppen..

Leta dig ner mot kardantunneln så borde det finnas två bultar där nere.. Vänta med att lossa dessa..

På själva spaken så sitter det en hållare för växelföraren.. På den sitter ju själva länkaget med en låsbricka
på sidan om.. Lossa låsbrickan och bänd loss själva länkaget.. Skruva sedan loss själva spaken...

Byt spaken då det troligtvis är den som glappar.. (Bortnött gods i material)..

Tänk på att det kan vara bortnött i själva materialet i länkarmen oxå... Då måste du nog för att slippa
byta själva länkaget, borra ur med en vettig storlek på borr och montera ett passande rör med innerdiam
exakt likadant som ytterdiametern på själva hållaren på spaken..
Glöm inte att fetta in leden innan montering så håller den längre...

_________________
Jan Andersson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296


Trådstartare
Jan Andersson skrev:
Nja.. Varför ska du behöva ta loss länkaget vid lådan... Det borde väl inte diffa så mkt mot en 944..
Ta försiktigt loss ramen som håller själva damasken.. Med en skruvmejsel lämpligtvis.. Tror att den har
låsningen på framsidan o baksidan av spaken.. Pilla loss den och dra damasken över vxl-spaksknoppen..

Leta dig ner mot kardantunneln så borde det finnas två bultar där nere.. Vänta med att lossa dessa..

På själva spaken så sitter det en hållare för växelföraren.. På den sitter ju själva länkaget med en låsbricka
på sidan om.. Lossa låsbrickan och bänd loss själva länkaget.. Skruva sedan loss själva spaken...

Byt spaken då det troligtvis är den som glappar.. (Bortnött gods i material)..

Tänk på att det kan vara bortnött i själva materialet i länkarmen oxå... Då måste du nog för att slippa
byta själva länkaget, borra ur med en vettig storlek på borr och montera ett passande rör med innerdiam
exakt likadant som ytterdiametern på själva hållaren på spaken..
Glöm inte att fetta in leden innan montering så håller den längre...


hm, är inte riktigt 100 med på beskrivningen, bifogar lite bilder, här utan låsbrickorna. Det går liksom inte bända loss växelspaken, kanske syns varför på bildera.



Det vita där nere är nån sorts plastshims, men det saknas på ena sidan..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Det borde "bara" vara att vinkla spaken åt höger och bända ur den undre leden, därefter bända ur den övre...

Växellänkaget ser inte likadant ut på 924 och 944....

Kul att se lite bilder på min gamla bil btw....

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296


Trådstartare
Mr Z skrev:
Det borde "bara" vara att vinkla spaken åt höger och bända ur den undre leden, därefter bända ur den övre...

Växellänkaget ser inte likadant ut på 924 och 944....

Kul att se lite bilder på min gamla bil btw....


går inte riktigt, tar liksom emot i väggen, eller ska man lossa plåten som håller den högra axeln först ?.

Du råkar inte ha nån koll på vad den är lackad i för färg ?, fusklackningen har släppt rätt ordentligt nere vid framskärmens botten =)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Cédric skrev:
Mr Z skrev:
Det borde "bara" vara att vinkla spaken åt höger och bända ur den undre leden, därefter bända ur den övre...

Växellänkaget ser inte likadant ut på 924 och 944....

Kul att se lite bilder på min gamla bil btw....


går inte riktigt, tar liksom emot i väggen, eller ska man lossa plåten som håller den högra axeln först ?.

Du råkar inte ha nån koll på vad den är lackad i för färg ?, fusklackningen har släppt rätt ordentligt nere vid framskärmens botten =)


Skumt.......
Bilens orginalfärg är ju mineralblau metallic men bilen är ju omlackad i vad jag fått höra någon ford-färg...
Framskärmarna är ju bytta mot galvade och som sagt dåligt lackerade thumbs down ...
Lycka till med spaken.... Den borde ju gå att få bort med lite vilja...

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Skruva banåkabil
Demontera växelspak på 924.
1490 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande