Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Problem med tomgång
1931 besök totalt
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Problem med tomgång

Hmm, mina problem med för hög tomgång vill inte ge med sig......

När motorn är kall är tomgången i princip acceptabel, ca 900 rpm, men näör motorn är varmkörd vill den envisas med att ligga på ca 1300 rpm.

Har laborerat med skruven i luftmängdsmätaren, men det blir ingen skillnad, förmodligen är det nåt med "tomgångsluftens stabiliseringsmotor" ( kallas väl tomgångsmotor !? ) som är kajko, som jag förstått det ska tomgången gå upp till ca 2000 varv närm man drar ut kontakten till denna, men på min blir det ingen skillnad, men när jag hållt på med den kontakten har bilen dött två gånger, och en gång när kontakten var ur så började tomgången vandra mellan ca 1500 och 2000 rpm, så jag antar att det är nåt galet med just denna grej, tycker dock att tomgången skulle bete sig lite mer konsekvent galet om den inte alls funkar, tex borde den väl i så fall hela tiden ligga på typ 2000 varv eller...!?

Racern:
Citera
PSvensson
Ekolsund
Här sen Sep 2003

Hej Martin.
Har du förvissat dig om att den inte tar tjuvluft någonstans.
Slangen mellan luftmängdsmätaren och motorns insug brukar vilja spricka.
Prova med startgas!
Lycka till!

// Peter

Vallentuna
Här sen Maj 2004

om den tomgångsmotorn är lik den som sitter i oplarna så kan dem fastna med åren. Den till oplarn aär från Bosch. Brukar kunna hjälpa att smörja upp dem. Jag lät min ena bada i 5-56 i 10 minuter och sen testade jag. På den hjälpte det och tomgången blev jättebra. Är ett spjäll som ska öppna/stänga och det kan som sagt kärva.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Precis det fenomenet var det på den Vectra jag blev av med häromdagen när jag köpte den, kalastomgång kall men inte varm, felet på den då var en slang som läckte till tomgångsmotorn. Bytte den och vips så var allt som det skulle!

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Fått bukt med problemet nu....någon tidigare ägare hade av någon outgrundlig ( !? ) anledning monterat en slang mellan luftbälgen till insuget och sidan av insuget....jag fattar inte alls varför men kan ju inte heller mycket om motorer ännu, men när vi ströp den slangen sjönk tomgången direkt...

Vet inte om den slangen kan få några mer effekter på motorns gång...!?

Racern:
Citera
Skruva banåkabil
Problem med tomgång
1931 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande