| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ändra camber, vågar jag ?
|
2521 besök totalt |
|
Hej, Tänkte bara ställa en snabb fråga, det är så att jag äntligen lyckats ta reda på hur man ändrar camber på kärran min. Men jag känner inte riktigt att ja kan punga ut de slantarna som krävs för att proffs ska fixa och mäta. Så ska jag vrida på så mycket de går och hoppas på det bästa eller skita i't ?. just nu känns det och syns det att det behövs mer camber och det är challenge på söndag. Ända mätverktyget jag har till mitt förfogandet är en vinkelmätare från biltema. Antagligen lär " så mycket som det går" inte vara särskilt mycket... Rejsar på re540s så camber behövs.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Klart du vågar!
Mät, markera och notera hur du har det idag så kan du alltid ändra tillbaka. Glöm inte att du med största sannolikhet ändrar toe också om du börjar skruva (Vet inte hur framvagnen ser ut). Dock enkelt att justera det med. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
|
Du behöver snöre och en massa tålamod oxo...
om vi bortser från att fastrostade skruvar kan vara jobbiga så är framvagnen enkel och rakt på sak. Bakvagnen är konstig... Ställ camber först, sen justerar du toe, då ändrar sig cambern igen... Antaligen tillräckligt lite annars får ju justera igen. _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Man kan få massor med camber på en 9x4 redan original. Iaf så mkt du troligen behöver.
Se till att hjulen står plant så det blir lika på båda sidor. Sen kan du använda din vinkelmätare samt kontrollmäta med ett lod och en linjal mot fälglanten och räkna ut vinkeln. Då har du två mätsätt som borde ge dig en nog exakt hemmainställning. |
||||||
|
dåså, då blir det ut och försöka, tack för att ni redde upp det här, man vill ju inte sabba för mycket. Men å andra sidan så tror jag inte det är nån stor koll på vinklarna över huvud taget då bilen är ett ex. "basketcase", i.a.f enligt en tidigare ägare.
Tycker ni jag ska kränga på rejsdäcken för att mäta eller spelar det inte så stor roll då mätmetoderna är lite grova av sig ? tack för hjälpen ! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
sådär ja, nu har det skruvats, men det blir nog lite till =), drog på max på båda sidorna, vilket resulterade i ca 2.5-2.8 grader höger fram och 2.9 till 3 grader vänster fram. bak orkade jag inte ändra, ca 1.2 grader på båda. (negativ camber såklart, så det inte missupfattas
)
toe fram stod helt åt skogen, väldigt mycket var det, det är nu inställt till ca -0.5 grader. toe bak hade vi inte tid att ändra. vid 3 trakterna är kanske lite väl mycket, men tidsbrist gjorde att vi inte hade möjligheten att ändra det efteråt, vi får väl se hur det går på konbananen på tullinge imorn, antaglien åt skogen eller skitbra =) _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Låter bra detdär. Men när du orkar försök få samma på båda framhjulen.
Hur lyckades du mäta toe i vinkel med hemmautrustning elelr räknade du om? Däcknissarna mäter vinkel...vi som är hemmameckare med plankor elelr gardinstång mäter i mm... Kanske var mm trots allt? |
||||||
ja pallade inte, lät farsan fixa det, lite räkna, lite mäta och lite sinus... Va ute å provkörde bilen nyss, helt klart spännande vägegenskaper, bilen va ytterst nervös och det kändes som bilen ville slänga mig av vägen =), men attans va det greppa i böjarna, ska ut å prova lite mer, jobbigt bara när vägarna är så ojämna... _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Har också funderat på det där. Är det egentligen så noga med att det ska vara prick samma vä/hö? Är det ens önskvärt? _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Det korrekta svaret är väl egentligen att det beror på - ovalnissarna kör ju alltid helt olika men de svänger också bara åt ett håll (go fast, turn left). De flesta svenska banor går ju också bara åt ett håll, men för att veta exakt hur man ska ha det måste man ju ha noggrannt mätverktyg på temperatur över däckets bredd. Tror det är lite överkurs för de flesta av oss
Att mäta på toe och camber hela vägen runt gör man ju ganska enkelt själv, det är caster som är svårt med hemmaverktyg. Fiskelina och vattenpass gör susen. Har gjort det flera gånger med vad jag anser vara helt ok resultat. Rekommenderas för budget-räsers _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
En av radicalförarna på SLC Racecamp Mantorp hade betydligt mycket mer camber på vänster sida jämfört med höger sida.
Enligt föraren så var det önskvärt på Mantorp. Det låter rimligt när man tänker på banans läggning. Nu är en Radical ganska långt ifrån en gatbil men teorin kan kanske vara intressant. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Visst är det överkurs för de flesta av oss. Men det betyder också att det inte är hela världen om det inte blir identiskt vä/hö. Så Cédric, behöver du mer camber, bara att justera
_________________ /Kristian Elisson |
||||||
|
kom precis hem från the challenge på tullinge, fy bubblan va mycket bättre det blev nu, riktigt bra greppa det i framvagnen, så bra att bilen blev lätt överstyrd.
Tänker nog inte ändra tillbaka, däckslitaget blev helt perfekt den här gången, kanon... _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Lika sa jag för att ha en jämn utgångspunkt.
Att kompencera för att banor svänger mer åt ett håll än andra känns som rejäl överkurs för banträffsnördar. Bättre då att försöka få jämn camber så det bromsar lika på båda hjulen och bilen inte blir "upprörd" in i böjjarna. Man har nog att tänka på ändå. På en ren racebil, där det ofta även går att justera BETYDLIGT enklare, kan man leka med olika camber och det gör man oxå. Tempmätaren får tala men ofta finner man en kompromiss som funkar både på höger och vänster sida. |
||||||
2,5 resp 2,9 känns ju som tillräckligt lika på en i övrigt opreppad bil. På min låtsasräser skiljer det ibland uppemot en grad på framhjulen, inte fasen märker jag att det bromsar snett!? _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Jag tycker ofta det är mycket diskuterande här på forumet om delar av grader av olika vinklar på våra bananpassade gatbilar. Min gissning är att det bara är "trams" eftersom vi fortfarande har gummibussningar på bilarna och karosserna sällan är uppstyvade så att vinklarna håller sig konstanta.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Sant! Men om jag nu ska göra ngt och kan göra det så det går att mäta mer rätt när arbetet utförs så gör jag hellre det så om jag kan. Inom rimliga gränser. Det är mer en attityd än att det i slutändan kanske gör såååå hemskt mkt skillnad. Särskillt inte på en gummibil som du säger. Ju styvare bil destomer känner man skillnad på sådanahär saker. Sen vad iaf JAG vill få med i diverse tips av detta slag är att man ska veta med sig ATT det kan hända saker man inte räknade med vid justeringar. Bättre få "det riktiga sättet" förklarat för sig och vara nogrann anser jag. En dag har man bytt till en Formel Ford och skillnaderna blir betydligt större... |
||||||
|
Insåg just att mitt förra inlägg kan uppfattas som att jag tycker herr Lidström tramsar på forumet. Självfallet är det inte så. Jag har stor respekt för hans (och de flesta övrigas) kunnande.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Ingen fara L, jag tramsar friskt för det mesta.
Kanske svarade jag lite korthugget... Ville bara få med att "hellre göra rätt än fel om man ändå gör det". Typ så... Sen har du i övrigt rätt i det du säger om gummin osv osv. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2521 besök totalt |