| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montering av fyrpunktsbälte
|
5254 besök totalt |
|
Montering av fyrpunktsbälte
Har några funderingar angående montering av fyrpunktsbälte. Hur har ni monterat det i era bilar? Jag har en BMW e30, men principerna är väll stort sätt lika för alla bilmodeller. Mitt bälte är av den typ som fästs med öglor. Har förstått att de bakre fästpunkterna ska vara så högt som möjligt för säkerhetens skull. Högt upp på väggen mellan bagagerum och kupén borde alltså vara ett lämpligt ställe att borra hål, håller det? Samtidigt visar bruksanvisningen att man bör montera i original fästpunkter. Alltså ganska långt ner, osäkert? Dessa fästpunkter sitter heller inte i linje, har det någon betydelse? Även när det gäller de främre fästpunkterna visar bruksanvisningen på att fästa i original fästpunkter. Detta är dock inte möjligt då den ena av dessa är i den gamla stolen. Det finns då två alternativ. Antingen att borra hål genom golvet eller att borra hål i stolsunderredet. Alternativ två känns både säkrare och roligare, underredet består av två tjocka järnplattor, troligtvis stabilare än golvet. Hur har ni gjort? Hur mycket ska de främre fästpunkterna vara bakom hålet i stolen? Fyrpunktsbältet ska bara användas på banträffar. Stolen ska dock alltid sitta i. Således behövs också original bälte. Hur har ni monterat det? Stolsunderredet eller i golvet? Tacksam för alla kommentarer.
_________________ R o b e r t L a r s o n BMWSC/CS |
||
|
Jag har tänkt montera mitt 4 punktsbälte i golvet och i hatthyllan. Tänkte använda mig av den typen av muttrar som finns att köpa till bältena. Alltså en mutter som är svetsad i en mycket stor bricka.
Vad är det för chassie du har till stolen? Är det sparco? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
|
Även om stolsunderredet är stabilt så har du ju ingen glädje av det den dagen du behöver bältet och underredet lossnar från golvet...
På www.sbf.se kan du ladda ner Gemensamma tekniska regler, där står en massa anvisningar om bältesmontage som gäller för räserbilar, tycker det är bra vägledning även för din bil. _________________ Pär Hylander |
||
|
Ja, det är sparcos glidskenor och konsoler till e30.
Jo det är klart att inget är starkare än svagaste länken, men underredet sitter ju ändå i original stolsinfästningar. _________________ R o b e r t L a r s o n BMWSC/CS |
||
|
Återanvänder en tidigare bältesinfästningstråd:
Någon som har bra kläm på hur (var) bältesplattorna (typ den här http://www.rallyimport.se/balten/mon Enligt skiss 253-42 i Gemensamma Tekniska regler skall midjebandet monteras i en vinkel mellan 45 och 65 grader i förhållande till horisontalplanet(se bilden nedan). I övrigt finns inte så mycket tips att hämta från GT dokumentet. Någon som har bilder på lämpliga monteringspunkter?
_________________
BMW M3 E92 -10 |
||
|
I min Kadett har jag monterat ett 50/50 vinkeljärn med påsvetsade ändplattor i baksätesbältenas övre infästning. (Syns kanske på bild i banåkarbilstråden) I denna balk har jag sedan satt bältena. Går det inte att göra något liknande på E30?
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Det går säkert att göra något liknande till E30. Dessa fästen är i mitt fall redan klara, det jag är ute efter är midjebältenas infästning i golvet alt. kardantunneln.
Tanken är att fästa bältesplattorna enligt detta: Blåa fästen = benremmar Gröna fästen = midjeremmar orange fästen = alternativ placering för de yttre midjeremmarna Röda cirklar = original stolsinfästningar En annan fråga är också att det sägs att bältesplattorna skall sitta på undersidan av karossen (hålls endast fast av bältesöglorna som (naturligtvis) sitter på insidan). Hittar ingenting om detta i GT... Edit: Bättre bild... _________________
BMW M3 E92 -10 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Montering av fyrpunktsbälte
|
5254 besök totalt |

