Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2013 totalt) |
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
||||
Re: Swede Team Motors som kör Saab
En snabb gissning är Såtenäs, med tanke på H:r Lindéns arbetsplats. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Re: Swede Team Motors som kör Saab
Ganska bra val, 2,3 km lång, 40m bred ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Det här hittade jag på http://www.saabturboclub.com/ 's sida.
Citat Ett urklipp från Swede Team Motor's senaste pressrelease från säsongspremiären av SLC på Mantorp Park. (Där de tog 2:a platsen i sin klass.) "Hur var det nu med världens snabbaste Saab då? Jo, visserligen är det som sagt rätt imponerande att slå Ferraris GT-vagnar i accelerationsprestanda, men frågan är om inte toppfartstestet på en krigsflygbas, någonstans i Sverige, fick oss alla i STM att haja till ännu mera över bilens potential. Med hjälp av taxibanan förlängdes ansatssträckan maximalt, vilket gjorde att bilen på landningsbanan orkade varvade ut på sjätte växeln. Resultatet blev imponerande 334 km/h!!!! Japp, du läste rätt 334 km/h! Så snabbt har nog bara Saabar med från flygstaden Linköping gått tidigare. Frågan är om någon 4-dörras sedan öht kört fortare i Sverige? För perspektivet kan nämnas som en jämförelse att Lamborghinis toppmodell Murcielago gör 331 Km/h och Ferrari M575 orkar med 325 km/h. och som sagt detta med en 4 cylindrig motor där blocket med innehåll är standard, liksom ventiler och kamaxlar i den portade toppen.." Helt plötsligt blev det ännu roligare att veta vad en bil med "orginalmotor" från Saab kan prestera. Visst, det sitter lite större turbo på bilen och Frank på SQR har ju programmerat om motorstyrsystemet, men ändå. 334 km/h är fort! (om man räknar bort den gamla 900 saabdragstern.) Foto på bilen. Taget från www.stellemark.com |
||||
Någon som vet hur mycket effekt man kan antas behöva för att åka så här fort i en Saab och hur de mätt hastigheten? _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Jag tror att de vet vad de har för utväxling och vart de lagt varvstoppet i mappen, känner man dessa parametrar så är det högstadiematte att räkna ut topspeed.
Angående hur mkt mos som behövs för 334 km/h i den aktuella bilmodellen har jag ingen aning om. _________________ Martin Öling |
||||
Qvarnis
Det där var bara en del, nu kan du läsa hela. Dock står det inte så mycket om det tekniska där men mer info kanske finns på deras sida. Länk till hela pressreleasen: http://forum.saabturboclub.com/phpbb |
||||
Hej!
Såg att våra halvtrötta Saabar var förmål för diskussion här, trevligt! Ska försöka skingra lite av de frågentecken som ställts. Varvtal och utväxling och rullomkrets/hjulets hastighet är bra att ha koll på för att veta hur fort det gick. som någon var inne på så fångar man ganska bekvämt dessa data ur t.ex. motorstyrsystem och abs-givare i bilen. Beträffande hk så ligger vi runt 450 hk ur 2-litaren i långloppsmappning. Hk är dock inte saliggörande man ska åka riktigt fort. Så lite bromsande luft som möjligt är också intressant. vingar, breddade skärmar o annat bling-bling fungerar sämre i dessa sammanhang, liksom för breda hjul, rullmotståndet gör mer än vad man tror. De som sett våra bilar på banorna vet att vi rejsar utan annat än Saabs original aerokit och med 7,5" fälgar skodda med 235/45x17 Bridgestone Potenza RE540 som rymms in original hjulhus. Det finns några fler små tricks på både hjul och aerodynamiksidan, men lite vill ha för oss själva... ![]() Beträffande platsen: Såtenäs är i rätt härad, men inte nödvändigtvis korrekt. Ursäkta att jag inte röjer platsen, men vi vill ha en fortsatt god relation med Försvarsmakten. ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Hoppas att någon från er svarar på det mail jag skickade.
Ni har inte räknat på ca cW värde och hur mycket effekt som krävs för att åka er hastighet?
_________________ Joachim Qvarnström |
||||
Vi gör ett överslag
450/1,36*1000*b=(334/3,6)^3*A*cw*rå/2 ---> 0,82=A*cw*rå/b A borde ligga på ca 1,8-2m^2 (frontaria) cw ca 0,3-0,35 rå säg 1,28 kg/m^2 (densitet luft) vid 1bar och 0grd celsius Beroende på lufttryck och temp åker rå upp och ner. b hmm ca 0,85-0,9 verkningsgrad 2*0,35*1,28/0,85 --> 1,05 (går ej) med mao större än 0,82 1,8*0,3*1,2/0,9 --> 0,72 (funkar) Hmm lite för mycket gissningar men omöligt är det inte _________________ Johan Sjölinder |
||||
Vi har inte räknat på cW värdet i explicit det utförande bilen hade när toppfartsprovet gjordes.
Vi vet dock vad bilens nominella CW är. Liksom lyftkrafter fram o bak. Några kalkyler på hur mycket hk som behövs för att nå en viss fart med detta cw och rullmotstånd har inte gjorts, eftersom det inte har varit ett primärt mål med att slå några rekordfarter. Det var mera en kul grej som killarna gjorde i samband med testkörning av nya chassi set up värden, snarare än ett seriöst försök att åka fort. Vem vet kanske vi gör ett nytt försök vid senare och mer välplanerat tillfälle. Då lägger vi nog också mera ambition de beräkningarna. Nu var det mera av en bieffekt. Vad vi egnetligen borde göra är att bygga en ny växllåda med utväxlingar som ger oss mer optimerade prestanda för de banor vi åker på. Jocke! Skicka gärna dina mailade frågor i ett pm till mig. Har haft en del del mailbekymmer i samband med byte av bredbandsprovider. Så swedteammotor adressen är inte pålitlig för närvarande. mvh Bosse _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Korrekt! ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Nya 9-3SS karossen är väldigt slipprig aerodynamiskt och det skulle inte förvåna mig alls att dom lyckades köra så fort som dom gjorde.
Jag vet inte vad dom använder för växellåda men 6-petade saken som sitter i 9-3 TiD borde ha rätt utväxling för att tangera 330km/h. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2013 totalt) |