Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Swede Team Motors som kör Saab
1 besök senaste veckan (2013 totalt)
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Swede Team Motors som kör Saab

Vet någon hur man får tag på en representant?

Överkurs: De har enligt egen uppgift på en krigsflygbas kört 334 km/h med Saaben, vilket flygfält var det?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281




_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Re: Swede Team Motors som kör Saab

Qvarnis skrev:
Överkurs: De har enligt egen uppgift på en krigsflygbas kört 334 km/h med Saaben, vilket flygfält var det?


En snabb gissning är Såtenäs, med tanke på H:r Lindéns arbetsplats.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Swede Team Motors som kör Saab

Nisse Classon skrev:
Qvarnis skrev:
Överkurs: De har enligt egen uppgift på en krigsflygbas kört 334 km/h med Saaben, vilket flygfält var det?


En snabb gissning är Såtenäs, med tanke på H:r Lindéns arbetsplats.

Ganska bra val, 2,3 km lång, 40m bred thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Loffe
Stockholm/Hässelby
Här sen Feb 2004
Inlägg: 38



Det här hittade jag på http://www.saabturboclub.com/ 's sida.

Citat
Ett urklipp från Swede Team Motor's senaste pressrelease från säsongspremiären av SLC på Mantorp Park. (Där de tog 2:a platsen i sin klass.)

"Hur var det nu med världens snabbaste Saab då?

Jo, visserligen är det som sagt rätt imponerande att slå Ferraris GT-vagnar i accelerationsprestanda, men frågan är om inte toppfartstestet på en krigsflygbas, någonstans i Sverige, fick oss alla i STM att haja till ännu mera över bilens potential.

Med hjälp av taxibanan förlängdes ansatssträckan maximalt, vilket gjorde att bilen på landningsbanan orkade varvade ut på sjätte växeln. Resultatet blev imponerande 334 km/h!!!! Japp, du läste rätt 334 km/h! Så snabbt har nog bara Saabar med från flygstaden Linköping gått tidigare. Frågan är om någon 4-dörras sedan öht kört fortare i Sverige? För perspektivet kan nämnas som en jämförelse att Lamborghinis toppmodell Murcielago gör 331 Km/h och Ferrari M575 orkar med 325 km/h.

och som sagt detta med en 4 cylindrig motor där blocket med innehåll är standard, liksom ventiler och kamaxlar i den portade toppen.."

Helt plötsligt blev det ännu roligare att veta vad en bil med "orginalmotor" från Saab kan prestera.
Visst, det sitter lite större turbo på bilen och Frank på SQR har ju programmerat om motorstyrsystemet, men ändå. 334 km/h är fort!
(om man räknar bort den gamla 900 saabdragstern.)

Foto på bilen. Taget från www.stellemark.com

_________________
Jan Karlsson
"Birth, School, SAAB, death"
ÅKET
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Loffe skrev:
Det här hittade jag på http://www.saabturboclub.com/ 's sida.

Citat
Ett urklipp från Swede Team Motor's senaste pressrelease från säsongspremiären av SLC på Mantorp Park. (Där de tog 2:a platsen i sin klass.)

"Hur var det nu med världens snabbaste Saab då?

Jo, visserligen är det som sagt rätt imponerande att slå Ferraris GT-vagnar i accelerationsprestanda, men frågan är om inte toppfartstestet på en krigsflygbas, någonstans i Sverige, fick oss alla i STM att haja till ännu mera över bilens potential.

Med hjälp av taxibanan förlängdes ansatssträckan maximalt, vilket gjorde att bilen på landningsbanan orkade varvade ut på sjätte växeln. Resultatet blev imponerande 334 km/h!!!! Japp, du läste rätt 334 km/h! Så snabbt har nog bara Saabar med från flygstaden Linköping gått tidigare. Frågan är om någon 4-dörras sedan öht kört fortare i Sverige? För perspektivet kan nämnas som en jämförelse att Lamborghinis toppmodell Murcielago gör 331 Km/h och Ferrari M575 orkar med 325 km/h.

och som sagt detta med en 4 cylindrig motor där blocket med innehåll är standard, liksom ventiler och kamaxlar i den portade toppen.."

Helt plötsligt blev det ännu roligare att veta vad en bil med "orginalmotor" från Saab kan prestera.
Visst, det sitter lite större turbo på bilen och Frank på SQR har ju programmerat om motorstyrsystemet, men ändå. 334 km/h är fort!
(om man räknar bort den gamla 900 saabdragstern.)

Foto på bilen. Taget från www.stellemark.com


Någon som vet hur mycket effekt man kan antas behöva för att åka så här fort i en Saab och hur de mätt hastigheten?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004
Inlägg: 211



Jag tror att de vet vad de har för utväxling och vart de lagt varvstoppet i mappen, känner man dessa parametrar så är det högstadiematte att räkna ut topspeed.

Angående hur mkt mos som behövs för 334 km/h i den aktuella bilmodellen har jag ingen aning om.

_________________
Martin Öling
Citera
Loffe
Stockholm/Hässelby
Här sen Feb 2004
Inlägg: 38



Qvarnis

Det där var bara en del, nu kan du läsa hela. Dock står det inte så mycket om det
tekniska där men mer info kanske finns på deras sida.

Länk till hela pressreleasen: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/viewtopic.php?t=88132&start= . . . .

_________________
Jan Karlsson
"Birth, School, SAAB, death"
ÅKET
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Hej!
Såg att våra halvtrötta Saabar var förmål för diskussion här, trevligt!

Ska försöka skingra lite av de frågentecken som ställts.
Varvtal och utväxling och rullomkrets/hjulets hastighet är bra att ha koll på för att veta hur fort det gick.
som någon var inne på så fångar man ganska bekvämt dessa data ur t.ex. motorstyrsystem och abs-givare i bilen.
Beträffande hk så ligger vi runt 450 hk ur 2-litaren i långloppsmappning.
Hk är dock inte saliggörande man ska åka riktigt fort.
Så lite bromsande luft som möjligt är också intressant. vingar, breddade skärmar o annat bling-bling fungerar sämre i dessa sammanhang, liksom för breda hjul, rullmotståndet gör mer än vad man tror.
De som sett våra bilar på banorna vet att vi rejsar utan annat än Saabs original aerokit och med 7,5" fälgar skodda med 235/45x17 Bridgestone Potenza RE540 som rymms in original hjulhus.
Det finns några fler små tricks på både hjul och aerodynamiksidan, men lite vill ha för oss själva...

Beträffande platsen: Såtenäs är i rätt härad, men inte nödvändigtvis korrekt.
Ursäkta att jag inte röjer platsen, men vi vill ha en fortsatt god relation med Försvarsmakten.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Hoppas att någon från er svarar på det mail jag skickade.

Ni har inte räknat på ca cW värde och hur mycket effekt som krävs för att åka er hastighet?

Bosse L skrev:
Hej!
Såg att våra halvtrötta Saabar var förmål för diskussion här, trevligt!

Ska försöka skingra lite av de frågentecken som ställts.
Varvtal och utväxling och rullomkrets/hjulets hastighet är bra att ha koll på för att veta hur fort det gick.
som någon var inne på så fångar man ganska bekvämt dessa data ur t.ex. motorstyrsystem och abs-givare i bilen.
Beträffande hk så ligger vi runt 450 hk ur 2-litaren i långloppsmappning.
Hk är dock inte saliggörande man ska åka riktigt fort.
Så lite bromsande luft som möjligt är också intressant. vingar, breddade skärmar o annat bling-bling fungerar sämre i dessa sammanhang, liksom för breda hjul, rullmotståndet gör mer än vad man tror.
De som sett våra bilar på banorna vet att vi rejsar utan annat än Saabs original aerokit och med 7,5" fälgar skodda med 235/45x17 Bridgestone Potenza RE540 som rymms in original hjulhus.
Det finns några fler små tricks på både hjul och aerodynamiksidan, men lite vill ha för oss själva...

Beträffande platsen: Såtenäs är i rätt härad, men inte nödvändigtvis korrekt.
Ursäkta att jag inte röjer platsen, men vi vill ha en fortsatt god relation med Försvarsmakten.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vi gör ett överslag

450/1,36*1000*b=(334/3,6)^3*A*cw*rå/2 ---> 0,82=A*cw*rå/b

A borde ligga på ca 1,8-2m^2 (frontaria)
cw ca 0,3-0,35
rå säg 1,28 kg/m^2 (densitet luft) vid 1bar och 0grd celsius
Beroende på lufttryck och temp åker rå upp och ner.
b hmm ca 0,85-0,9 verkningsgrad

2*0,35*1,28/0,85 --> 1,05 (går ej) med mao större än 0,82
1,8*0,3*1,2/0,9 --> 0,72 (funkar)

Hmm lite för mycket gissningar men omöligt är det inte

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Vi har inte räknat på cW värdet i explicit det utförande bilen hade när toppfartsprovet gjordes.
Vi vet dock vad bilens nominella CW är. Liksom lyftkrafter fram o bak. Några kalkyler på hur mycket hk som behövs för att nå en viss fart med detta cw och rullmotstånd har inte gjorts, eftersom det inte har varit ett primärt mål med att slå några rekordfarter. Det var mera en kul grej som killarna gjorde i samband med testkörning av nya chassi set up värden, snarare än ett seriöst försök att åka fort.
Vem vet kanske vi gör ett nytt försök vid senare och mer välplanerat tillfälle. Då lägger vi nog också mera ambition de beräkningarna. Nu var det mera av en bieffekt.
Vad vi egnetligen borde göra är att bygga en ny växllåda med utväxlingar som ger oss mer optimerade prestanda för de banor vi åker på.

Jocke!
Skicka gärna dina mailade frågor i ett pm till mig. Har haft en del del mailbekymmer i samband med byte av bredbandsprovider. Så swedteammotor adressen är inte pålitlig för närvarande.

mvh Bosse

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jaså, inte Såtenäs alltså... Kan det vara "Basens namn består av 4 bokstäver" då? Där har vi försökt komma in och köra, men trots goda kontakter misslyckats.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Nisse Classon skrev:
Jaså, inte Såtenäs alltså... Kan det vara "Basens namn består av 4 bokstäver" då? Där har vi försökt komma in och köra, men trots goda kontakter misslyckats.


Korrekt!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Nya 9-3SS karossen är väldigt slipprig aerodynamiskt och det skulle inte förvåna mig alls att dom lyckades köra så fort som dom gjorde.

Jag vet inte vad dom använder för växellåda men 6-petade saken som sitter i 9-3 TiD borde ha rätt utväxling för att tangera 330km/h.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Allmänt banåkaforum
Swede Team Motors som kör Saab
1 besök senaste veckan (2013 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande