| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad kan man göra med min v6:a från peugeot
|
1, 2 >> 3591 besök totalt |
|
Vad kan man göra med min v6:a från peugeot
Det är en helalu 3l v6 med 24v (har suttit i en pesjå 605 SV24). Jag har precis varit hemma för att plocka fram lite mer info "under locket". Den är kedjedriven (kamkedja) med 1 kam / per topp (totalt 2st). Det sitter rullvippor monterade. Frågan är nu vad ni tror man kan göra med den här motorn. Det är säkert 2 år innan den skall in i bilen så jag har lång tid på mig att mecka och pula. Jag undrar lite om det är en nackdel att bara ha en kam? original ligger effekten på 200hk och jag vill inte överladda utan tycker om motorer som andras för egen hand Hur mycket kan man få ut med hyfsat effektiva medel? 250hp? 300hp?
Är det vanligt med rullvippor? Är det en nackdel? Svårt att byta till andra/lättare? Är detta en vanlig motor eller sitter den i få bilar? Här brukar det finnas folk som kan det mesta om kontiga motorer, så ni där ute kanske har bra tips på vad man bör göra. Vi förutsäter att budgeten är någorlunda obegränsad. Kolvar? Stakar? Ventiler? Kamar? Vev? Tråg? Torrsump? Elektrisk vattenpump? Portning? Nicasil? orden är många och funderingarna likaså. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||
|
Det är ju den sista inkarnationen av "PRV-sexan" du fått tag på och jag hade faktiskt ingen aning om att det var bara sohc per bank på den. Den är rätt ovanlig och satt i din Peugeot SV24 samt i Citroen XM 24V. Eventuellt kan den ha hittat ner i nån Renault-modell också, men är inte säker.
Volvo har iaf inte haft 24V-varianten såvitt jag vet, de gick över till sin egen raka 24V-sexa efter 12V PRV-perioden om jag inte minns fel. Det fanns några problem med smörjningen på de tidiga motorerna som fick rätt ödesdigra konsekvenser rätt omedelbart, men det bör vara åtgärdat på motorer man hittar idag och som har gått en del mil. Lite kuriosa är att den har 90° mellan cylinderbankarna, medan 60° är normalt för en V6. Det gör att den är lite bredare än normalt och att den låter lite annorlunda. Sen är jag inte så uppdaterad på den här motortypen eftersom Peugeot har haft en annan sexcylindrig motorfamilj sen -96. Det kan ev. vara så att just denna motortyp satt i en udda fransk sportvagn som det bl.a. gick ett exemplar av i den svenska GT-serien runt 2000. Hittar jag info, så återkommer jag. om man ska dra slutsatser från andra PSA-topplock, så är inte portning det första man behöver göra om man siktar på måttlig trimning. De brukar flöda för uppåt 30% effektökning, men det behöver för den delen inte gälla för dessa toppar. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
|
||||||
|
Det är ingen nackdel i sig att ha samma kamaxel för insug och avgas, däremot kan det vara en fördel att kunna ställa kammarna separat, vilket man kan med separata kammar fär insug och avgas.
Men över till din fråga, jag tror att du med uppsnyggning av kanalerna, altså att någon som förstår vad de ser tittar på dem och snyggar till om det finns några detalger som uppenbart är utformade för att det kostae lite tid att göra det bättre, vilket inte är ovanligt på produktionsvagnar, och sedan rätta till. Sedan ett korekt beräknat avgassystem, och ett avstämt insug med vättiga spjällhus, torde ge en hel del extra effekt. Tyväär så måste ju de flästa biltillverkare ta hänsyn till saker som kostnadseffektivitet och utrymme när de designar avgas och insugningssystem. |
||||||
|
Jag tittade ned i insugskanalerna och det är mycket gjutskägg där så det kanske man skulle ta bort.
Jag hade tänkt montera blocket stumt i ramen. Men hur kan man på en höft avgöra om blocket kommer att klara det? och iom detta så antar jag att det blir hiskliga krav på balansering av komponenterna i motorn (ty ju bättre balansering - desto mindre rister den...väl?). Någon som kan uppskatta en vikt? Har inte kunnat väga den. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||
|
Jag kan starkt rekomendera dig att inte montera motorn stumt i ramen, såvida du inte har mycket starka skäl till att göra det.
Montera med hårda motorkuddar istället, om du vill ha liten rörelse hos motorn. |
||||||
|
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Gillet Vertigo, men då är det Alfa V6 24v motor http://www.alfisti.net/359.0.html _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
|
Sätt motorn i hårda gummibussningae från tex en bakvagn. Jag använder Volvos länkarmsbussningar till Cobrorna.
Stumt monterad motor = okörbar utan hörselskydd.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Någon som kan svara på hur jag skall göra med balansaxeln när jag lättar kolvar osv? Borde ju påverka då balansaxeln säkert är optimerad för den massa som rör sig i standardmotorn.
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||
|
Lyfter lite och undrar om någon vet något företag jag kan vända mig till som kanske kan hjälpa mig med min motor och den där axeln, så den blir rätt balanserad efter lättningen.
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||
"Länkarmsbussning"? Det är en "vanlig" bussning? Dvs en sådan med en mindre rörformad hyllsa i mitten och en större rörformad utanpå och gummi vulkat mellan? Har funderat på att använda en sådan, har du någon bild/skiss på hur du har löst det? Vill uppnå en väldigt progresiv kudde, så motorn inte rör sig alls mycket men ändå inte är stumt monterad. Vore jättebra med lite tips från någon som testat . Börjar närma sig motorfästesdags snart .
_________________ Markus Ålind |
||||||
Frågan är om det inte är lämpligt att plocka bort balansaxeln. |
||||||
|
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||
Ja, det är bara för att motorn skall upplevas som bra balanserad. På Volvos B234F dvs rödblock med 16 ventilstopp så är det "lag" på att ta bort balansaxlarna, färre remmar som trasslar sig. Har tydligen hänt att balansremmarna hoppar av vid höga varv på de motorerna. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
"Upplevas" som balanserad? Jag vill ha den så välbalanserad som det bara är möjligt....Den kommer inte börja skaka och rista om jag tar bort den? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||
Man kan inte både äta och ha kakan kvar. Balansaxlar är till för att få en jämn och fin gång trots produktionsekonomiska skäl. Bort med dom och porta topparna, byt allt invändigt till grejer med bättre specifikationer, balansera allt var för sig och sen ihop. Sen att den rister o skakar är bara rejsigt bara den får varva upp snabbare än en maxtrimmad kawa KX250! Finkultur är för de som köper Bentley Continental GT... _________________ Kör cheva numer. |
||||||
|
Jo, men frågan är ju om det är bra för motorn att ta bort axeln. Jag antar att den skall "kompenser" för den bortfallna kolven som skulle funnits om det var en V8.
Dvs, motorn kommer att kasta sig åt olika håll utan den, och jag antar att det inte är bra för motorn.... Malmberg? Du har ju alltid kloka råd på hyllan
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||
Det finns väl en o annan V6a på marknaden utan balansaxlar och de verka ju överleva
_________________ /Kristian Elisson |
||||||
|
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vad kan man göra med min v6:a från peugeot
|
1, 2 >> 3591 besök totalt |
