Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kolfibergjutning i Vakumbag. Fördelar och tillvägagångssätt?
2 besök senaste veckan (6123 totalt)
90quattro
Västerås
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Hoppas nån har lite pejl på detta nu...

Har fått tillgång till en rätt stor vakumbag som jag tänkte ge mig på att gjuta lite kolfiberdetaljer i.

Min erfarenhet av detta är absolut ingen alls, har bara pletat och kletat med glasfiber och roller tidigare.

Låt säga att jag har tillverkat en form för att gjuta en skärm i.

Hur gör jag? Vad ska jag använda för typ av väv?? Pripreg? Det här med peelply hur funkar det och när används det?

Även, om man vill köra glasfibergrejer i bagen.. Hur gör man?

Mycket tacksam för all info ni sitter på!

audi ur90 quattro
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004

Re: Kolfibergjutning i Vakumbag. Fördelar och tillvägagångss

90quattro skrev:
Hoppas nån har lite pejl på detta nu...
Har fått tillgång till en rätt stor vakumbag som jag tänkte ge mig på att gjuta lite kolfiberdetaljer i.
Min erfarenhet av detta är absolut ingen alls, har bara pletat och kletat med glasfiber och roller tidigare.
Låt säga att jag har tillverkat en form för att gjuta en skärm i.
Hur gör jag? Vad ska jag använda för typ av väv?? Pripreg? Det här med peelply hur funkar det och när används det?
Även, om man vill köra glasfibergrejer i bagen.. Hur gör man?
Mycket tacksam för all info ni sitter på!

Vad är det som skiljer din speciella vacum bag jämnfört med en större påse ?
Har testgjutit med mindre delar IOF glasfiber med mycket gott resultat. Jag la mitt objekt
i en påse som jag under härdningstiden utsatte för undertyck med hjälp av en liten vacum pump.
Men med Kolfiber måste väl ha ett ordentligt konstant undertryck och även värme för att det ska
härda ordentligt om jag minns rätt.

Här sen Sep 2004

Är inte så svår nästan enklare än vanlig wet layup.
här har du en länk för lite basics, vacumbagging.
http://composite.about.com/od/aboutcompositesplastics/l/aa000109.htm
finns lite annat mat nyttigt på sidan åsso.

Klippan
Här sen Sep 2004

Här står det mycket om kolfiber gjutning.
http://web.telia.com/~u84408370/komposit/

I projekt delen på min hemsida finns det bilder på alla olika lager för att vakumgjuta en detalj i kolfiber/kevlar.
http://eastlake.mine.nu/ajdensgarage/projekt.htm

Där jag skrivit övriga lager är det: Peelply (avrivningsväv), bleader layer (bestämmer hur mycket epoxy som ska sugas bort) och Uppsugningsduken.
Citera
90quattro
Västerås
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Tackar, tackar.

Då har man ju lite mera kött på benen i alla fall.

Så det är bara att börja prova och kladda snart då .

Vad som skiljer påsen från en mindre är nog förmodligen bara just storleken antar jag väl.
Eller är det en nackdel med en bautasäck om man bara vill gjuta en mindre del?

Det som är bra är ju såklart att man kan pula in rätt stora saker man vill gjuta upp. *host* t.ex. ett helt tak till min bil går in*host*

audi ur90 quattro
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Jag skulle rekommendera att du skippar peel ply och kör med släppfolie istället.

Peelply kan vara kinkigt att få bort, du kan delaminera yttre skikt om du har otur eller har fel teknik.

Prepreg ska du inte ha för hemmabruk, du behöver en autoklav...

Ny kulbil i garaget.
Citera
90quattro
Västerås
Här sen Jan 2005

Trådstartare
DJ skrev:
Jag skulle rekommendera att du skippar peel ply och kör med släppfolie istället.

Peelply kan vara kinkigt att få bort, du kan delaminera yttre skikt om du har otur eller har fel teknik.

Prepreg ska du inte ha för hemmabruk, du behöver en autoklav...

okej.

Så först formen, sen fiber och matris, sen släppfolie då?
Släpper folien igenom matris till uppsugningsduken också?

Exakt vad vinner man annars på att använda sig av peelplyn annars då?
Är det mest för att få en yta på "baksidan" eller?

audi ur90 quattro
Citera
Orre
vallentuna
Här sen Sep 2004

Peelply ger en lämplig yta att jobba vidare på, om man ska limma/slaska vidare.
Samt kan vara bra att lägga över skarvar så man slipper vassa trådar.

NL
Här sen Maj 2004

Det finns olika typer av peel ply. Alla suger upp överskottsmatris (ibland för mycket vilket kan ge problem med porositet)

Vissa innehåller silikon, teflon eller annat släppmedel, d.v.s. totalt värdelöst att limma vidare på utan mekanisk rengöring först (slipning eller blästring med specialmedel)

De som inte innehåller släppmedel kan sitta som berget och du riskerar att slita sönder din produkt när du tar bort din peel ply.

Släppfolien blöder inte ut matris, det kan bli några gram tyngre, men är försumbart i min mening. Man ska styra matrismängden med hur mycket man lägger på i första hand.

Du får en snygg slät yta ( så länge inte folien rynkar sig) och det blir lätt att plundra (ta bort din produkt från form och bag).

om du ska göra en plan produkt så kan du lägga släppfolie på formen också, på det viset slipper du kladda med släppmedel.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Orre
vallentuna
Här sen Sep 2004

Kanske finns olika varianter men de jag jobbar med.

"Peel Plies are woven fabrics that are generally applied as the last material in the
composite laminate sequence. They are designed to be peeled from the surface
following cure to leave a textured surface, which is clean and contaminant free. This
surface is then ideally prepared for secondary bonding, filling or painting and does
not usually require any further mechanical abrasion. This is particularly beneficial
when using aramid fibre ( e.g. TwaronT / KevlarT ) as the reinforcement material.
The textured surface left on the laminate is an imprint of the weave of the peel ply and
therefore fine weaves will impart a finely textured surface."

(Sen om det är super noggran limskarv så så slipar man lite för säckerhets skull)

Släppfilm vet jag att det finns olika av, perforerad samt o perforerad.

"Release Films are used to separate and release the laminate from the vacuum stack
following the cure of the composite component.
Airtech Release films are supplied both as perforated and unperforated to allow resin
and volatiles to bleed out of the laminate. The latter are manufactured using hot needle
perforating which ensures that the holes do not close up during consolidation and
ensure a high quality perforation pattern. For a fixed cure cycle, the amount of resin
that will bleed out of the laminate is determined by the flow characteristics of the resin
system, the cure pressure and temperature, and by the spacing and size of the perforations.
For instance the smaller the hole, or the wider the spacing between holes,
the lower the amount of resin, which will bleed out of the laminate."

NL
Här sen Maj 2004

Mmmm, men ofta har inte ens tillverkarna av peel ply full koll på vad deras produkter innehåller och lämnar efter sig...

och de avrivingsvävar vi använder på jobbet, MED silikon, kan t.o.m. vara attans svåra att få bort utan delamineringar.

Släppfolie rekommenderas fortfarande.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Orre
vallentuna
Här sen Sep 2004

En liten fråga DJ
om ni hoppar över peelén hur löser ni då att breathern inte fastnar i laminatet genom, releasens perforering , Det är problemet jag har och anledningen till peel användningen
och att jag tycker att hartsen verkar flyta lite bättre.
Alltid kul med nya anfalls vinklar på problem

Västerås
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Finfint thumbs up

Fortsätt att fylla på med nyttig info i tråden ni som kan det här

Flera frågor då..

om man ska gjuta t.ex en huv som behöver gjutas i två delar pga förstärkningar, eller en framskärm tex.
Hur sammanfogar man då dessa på bästa sätt efter att man gjutit dem?

audi ur90 quattro
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

orre skrev:
En liten fråga DJ
om ni hoppar över peelén hur löser ni då att breathern inte fastnar i laminatet genom, releasens perforering , Det är problemet jag har och anledningen till peel användningen
och att jag tycker att hartsen verkar flyta lite bättre.
Alltid kul med nya anfalls vinklar på problem

De delar jag tillverkade utan peel ply hade 3 resp. 5 skikt prepreg á 0.1 mm på var sida om en honeycomb. Finns inte så mycket överskottsplast som kan rinna ut då...

Annars kanske du kan kanske lägga peelen utanför släppfilmen (bara en idé, har aldrig provat)

Problemen vi har haft med delamineringar p.g.a. peel ply är mest på tjocka kolfiberdelar, över 0.4-0.5 mm i tjocklek. Först där finns tillräckligt mycket överskottsplast för att blöta igenom och limma fast peelen.

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

90quattro skrev:
Finfint thumbs up

Fortsätt att fylla på med nyttig info i tråden ni som kan det här

Flera frågor då..

om man ska gjuta t.ex en huv som behöver gjutas i två delar pga förstärkningar, eller en framskärm tex.
Hur sammanfogar man då dessa på bästa sätt efter att man gjutit dem?

Antingen genom limning:
- Slipa ner ytan tills du precis når fibrerna
- Tvätta med dubbeldestillerad aceton
- Limma med nåt bra lim

Eller med skruvar/nitar. Undvik aluminium, för de kommer korrodera bort med galvanisk korrosion.
Rostfritt (eller titan, men det är dyrt) funkar bättre.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Orre
vallentuna
Här sen Sep 2004

Smart det har jag inte tänkt på, får testas.
Kom på att jag faktist gjort en detalj där peelén lades in i laminatet
för att få brott anvisningar på önskvärda ställen

2 besök senaste veckan (6123 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande