Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Burritningar till E30? *vart*
2053 besök totalt
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
Burritningar till E30? *vart*

Letar efter ritningar till fullbur till E30 dvs från hjulhus till hjulhus. Om man inte ska bygga i crome molly vilket gods och diameter är att föredra? vad väger en fullbur? på denna sajt finns ju bilder http://www.e30m3therealm3.com/ men sitter nån snäll själ på ritningar vore det fint.. Jag har 2 krav på den: Den ska bara godkänd ner till 9 sek på 402 meter samt klara av en riktig avåkning..

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Ur huvudet vill jag minnas att man har 45x2 till huvudbågen och 40x2 till övrigt.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re: Burritningar till E30? *vart*

Ekman skrev:
Letar efter ritningar till fullbur till E30 dvs från hjulhus till hjulhus. Om man inte ska bygga i crome molly vilket gods och diameter är att föredra? vad väger en fullbur? på denna sajt finns ju bilder http://www.e30m3therealm3.com/ men sitter nån snäll själ på ritningar vore det fint.. Jag har 2 krav på den: Den ska bara godkänd ner till 9 sek på 402 meter samt klara av en riktig avåkning..


"ner till 9 sek" är det 10.00 eller under det?

Under 12.00 behöver du bara en båge. Under 10.00 är det vagnbok och fullbur som gäller.

på sbf.se under dragracing och regler hittar du ritningar.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
Re: Burritningar till E30? *vart*

dstr skrev:
Ekman skrev:
Letar efter ritningar till fullbur till E30 dvs från hjulhus till hjulhus. Om man inte ska bygga i crome molly vilket gods och diameter är att föredra? vad väger en fullbur? på denna sajt finns ju bilder http://www.e30m3therealm3.com/ men sitter nån snäll själ på ritningar vore det fint.. Jag har 2 krav på den: Den ska bara godkänd ner till 9 sek på 402 meter samt klara av en riktig avåkning..


"ner till 9 sek" är det 10.00 eller under det?

Under 12.00 behöver du bara en båge. Under 10.00 är det vagnbok och fullbur som gäller.

på sbf.se under dragracing och regler hittar du ritningar.


är under 10 sek jag menar.... Går det att beställa nån sfro bok??

Har får mig att jag var inne på nån sida med ritningar till DTM burar..

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Karlsson skrev:
Ur huvudet vill jag minnas att man har 45x2 till huvudbågen och 40x2 till övrigt.




45x3 e väl det nya ???

eller ?

Daniel kan säkert ge ett 100% svar på detta dock.


MVH/
.........K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Karlsson skrev:
Ur huvudet vill jag minnas att man har 45x2 till huvudbågen och 40x2 till övrigt.




45x3 e väl det nya ???

eller ?

Daniel kan säkert ge ett 100% svar på detta dock.


MVH/
.........K


45mm i diameter samt 3mm gods?? bara för att klargöra??

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
Christian Eriksson
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 57



Det är väl lite olika beroende vad för regler man går efter när det gäller godstjocklek på rör. Tror dragracing har kravet 45x3mm och "vi vanliga" rally, racing mfl har 45x2.5mm i huvudbågen.
Finns 38x2.5mm eller 40x2mm för övriga rör, 40x2 rören är förövrigt de som kallas lättviktsrör av en del.
Rör 38x2.5 =2.19kg/m
Rör 40x2 =1.83kg/m

_________________
Christian Eriksson
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Det viktigaste när man bygger bur är att man kan ALLA regler för den klass man tänker köra i. Om bilen ska gå både på bana och rakt fram så måste man kompromissa mellan de regler som finns för både grenarna. Sen ska man snacka med dem som redan byggt bilar förde kan ge goda tips på varför de byggt som de gjort. Man ska i alla fall inte lita på andrahandsuppgifter som man får i depån eller här. Det som gäller står i regelboken.

Fråga gärna om reglerna kommer att ändras nästa år av nån som är tekniskst ansvarig för de regler du anpassar din bil till. Annars kan det hända att du blir tvungen att kapa sönder en nysvetsad bur.

Ett exempel på E30 bur finns här men denna saknar bultinfästning av buren så den är inte nödvändigtvis laglig på bana idag.
http://www.cecotto.dk/tongroupa/rollcage.aspx

_________________
Sten Isaksson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sten skrev:
Ett exempel på E30 bur finns här men denna saknar bultinfästning av buren så den är inte nödvändigtvis laglig på bana idag.
http://www.cecotto.dk/tongroupa/rollcage.aspx


Bygger man en certbur, alltså ngn som får bygga sånna, så behövs inga bultar och man kan välja betydligt friare vad det gäller rördiametrar och tjocklekar.

Vi hemmasmidare får dock hålla oss till vad SPF:s regler säger.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313


Trådstartare
Sten skrev:
Det viktigaste när man bygger bur är att man kan ALLA regler för den klass man tänker köra i. Om bilen ska gå både på bana och rakt fram så måste man kompromissa mellan de regler som finns för både grenarna. Sen ska man snacka med dem som redan byggt bilar förde kan ge goda tips på varför de byggt som de gjort. Man ska i alla fall inte lita på andrahandsuppgifter som man får i depån eller här. Det som gäller står i regelboken.

Fråga gärna om reglerna kommer att ändras nästa år av nån som är tekniskst ansvarig för de regler du anpassar din bil till. Annars kan det hända att du blir tvungen att kapa sönder en nysvetsad bur.

Ett exempel på E30 bur finns här men denna saknar bultinfästning av buren så den är inte nödvändigtvis laglig på bana idag.
http://www.cecotto.dk/tongroupa/rollcage.aspx


Kommer ej köra nån klass förutom strippen och den ska vara godkänd för under 10 sek.. Kraven på dom burarna ser så klena ut så jag vill ha en riktig fullbur ifall man ska på nån banträff och det börjar gå undan. Men den cecotto buren ska man nog kopiera..

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
Allmänt banåkaforum
Burritningar till E30? *vart*
2053 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande