Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield V6 -05 - Nu med vildkatt under huven! | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 2 besök senaste veckan (123732 totalt) |
(Uppdaterad 20110531, efter motorbyte.)
Aktuell spec:
Tidigare motor: Ford Duratec V6, 2.5 l, 170 hp (Ford Cougar) Insug: Trattar i plenum (prototyp i marinplywood och aluminium), 3" spjäll (ombyggt Jaguarspjäll) Avgas: 3-1 extraktorrör + Raka Rör "Special" på var sida, fullflödes slutdämpare med dubbla utblås i mitten bak Motorstyrning: MegaSquirt + EDIS6 Låda: Honda S2000, 6-växlad + egen växelspak Svänghjul: SPEC aluminium med egentillverkad adapterring med stödlager Koppling: SPEC Stage 3 ("cerametallic"; fjädrat nav) + tryckplatta i lättviktsutförande + lågprofil slavcylinder med SAAB-lager Kardan: ombyggd Sierra-kardan med CV-knut (samma typ som på drivaxlarna) mot lådan Diff: Sierra 7.5", 3.36:1 Ram: Nya Westfield SEiW (ersätter SEiW och SEiGHT) Bakvagn: Dubbla länkarmar, GAZ-dämpare Framvagn: Dubbla platta länkarmar, spindlar + nav i alu, korta styrarmar, justerbar hämmare (invändig med pushrods och rockers), GAZ-dämpare Styrning: Kuggstång, 2.2 varv med stumma aluminiumfästen, ratt med snap-off-nav Bromsar: Skivor bak, ventilerade skivor fram, bromsvåg Kaross: Huv med V8-scoop, vindavvisare, halvdörrar och "baklucka" i kolfiber Färg: British racing green med detaljer i svart, kolfiber, rostfritt stål och aluminium Inredning: Rå aluminium, lite mattsvart lack och ett par gummimattor Instrument: Custom; Mini-ITX-dator + lysdioder + TFT-skärm Fälgar: Minilite Classic 13x7" ET0, guld Däck: Yokohama Advan A048 205/60 Vikt: Ca 740 kg (54% på bakaxeln) med full tank och förare Framtidsplaner:
Diff: Lamelldiff eller ATB Bakvagn: Krängningshämmare, lättare stötdämpare Framvagn: Lättare stötdämpare Bromsar: Lättare bromsok! Kaross: Slätt underrede, diffusor, ev. någon form av "snöplog" eller vinge fram Fälgar: Något lättare! Däck: Mjukare och bredare Status: Registrerad och klar! Bakgrund: (Gammal text) Duratec V6? Sist jag shoppade bruksbil så upptäckte jag att Mondeo med V6:a låg betydligt lägre i pris än motsvarande 4:a begagnad. Jag hade ju inget emot lite fetare ljud och lite extra hästar, så det fick bli en V6:a. (och nej, den drar inte nämnvärt mer, bara man håller blyfoten i styr. Fast det gör man inte...! ) Vad beträffar "lite extra hästar" så får jag säga att den lilla V6:an släpar omkring de ca 1500 kilona tämligen obehindrat, speciellt om man låter den varva så att alla 12 insugen används. Den går snällt och fint med hyffsat "bruksvrid" upp till 3750 rpm, men sedan öppnar den fullt och byter karaktär ganska rejält. (Update: Mer och jämnare vrid, rappare och mer konsekvent svar och annat trevligt får man med bara lite småjusteringar som riktigt avgassystem, K&N-filter i filterboxen och V-Power i tanken. Helt klart en potent och trevlig maskin, även om bruksfårrrden fortfarande är handikappad av "något istället för grenrör", eländiga kattar, tungt svänghjul, dra-tung-husvagn-insug och en motorstyrning som inte behagar svara på tilltal förrän spjällen öppnat över 3750 rpm. Det kan bli något, detta... ) Nästa tanke är självklar (iaf för någon som vuxit upp med en Lotus Europa): "Vad händer om man sätter en sådan motor i en riktig bil...?" Har funderat på det där ett tag till och från, och även innan har jag funderat lite på att bygga något litet och lätt med en modern, lite vassare motor. "Mycket pengar och/eller mycket arbete" har man konstaterat efter lite projekterande, och sedan har det inte blivit så mycket mer. Lotus/Caterham Seven och kopior har man naturligtvis - som så många andra - drömt om till och från i många år. Har dock aldrig blivit av, det heller. Caterham är dyra och lite för retro/klassiska för min smak, och att bygga från scratch är ett stort projekt - och jag har för många andra intressen också! Sedan ska man ju ha någonstans att bygga också, och den biten blir svårare ju större bygge och/eller ju längre byggtid det handlar om. För några veckor sedan fick jag, av någon anledning som jag inte kan komma ihåg nu, för mig att kolla runt lite efter olika alternativ igen, och hittade diverse kit till seven-kopior (och annat) från olika tillverkare, men inget inom budgeten, med vettig byggtid, och inget som föll mig i smaken - tills jag råkade hitta Westfields vidareutveckling av Seven-konceptet. Breddat chassi, riktig bakvagn och den snyggaste designen jag sett hittills. Det tog inte lång stund att konstatera att detta var precis vad jag letat efter, både i teknik och design - och till acceptabla priser! Nu var frågan inte "om" utan "hur". V6:an då? Nej, Westfield har inget kit för V6:an, som jag hade funderingar på redan från början. Dessutom har den lite för mycket effekt för gaturegistrering. Efter lite efterforskningar kom jag dock fram till att motorn borde gå att få in utan större problem, samt att effekten inte är större än att man kan väga upp bilen lite. Mitt i alltihop blev jag tvungen att bygga rostfritt avgas till Mondeon, och givetvis passade jag på att starta den med bara lite rör ut... Där någonstans gav jag mig f-n på att jag skulle ha en sådan motor i en Westfield! Det ljudet, British Racing Green, V8-scoop, vindavvisare, Minilite, breda sulor, vridet... Tänk om man skruvar dit en kompressor också, när man blivit galen/rutinerad nog...? Jag såg en klar bild av Den Perfekta Sportbilen. Nu har ju Westfield som sagt inget kit för Duratec V6, så det blir till att ta det som passar och fixa resten på egen hand. (Deras ÅF i Holland verkar iofs ha tagit fram ett kit för just dessa motorerna... De verkar dock inte vilja svara på några frågor! ) Denna motorn är ganska kompakt, så det bör inte vara några större problem att få in den. (Kan man pressa in en Rover V8 så...) Den påstås också vara något lättare än den populära Zetec-fyran och får nog bra placering i denna ramen, så det kan bli riktigt intressant. Blir alltså ingen kompromiss med viktfördelningen p g a motorn; kanske t o m en förbättring, vilket rimmar helt med min inneboende ovilja att kompromissa. Uppdatering 20110531 Efter att en ventil gått av och ramlat ner på kolven under mystiska omständigheter på Anderstorp beslutades att ge Fårrrd-spisen semester på obestämd framtid. Haveriet kan vara relaterat till tidigare problem med ventilhydraulik och tunn/varm olja, och i så fall kan det vara en tidsfråga till nästa haveri om man bara fixar ventilen och eventuella följdfel. Så, istället för reparation fick det bli uppgradering inom familjen, men till ett ädlare märke: Jaguar. Det blev en AJ-V6, eller närmare bestämt AJ30; en 3-litersmotor som levererar 240 hästar i ursprungsbilen S-type. Tydligen ska den kunna ge uppåt 300 hästar utan interna ingrepp. Vad jag får ut återstår att se efter mappning och mätningar, men redan efter första testrundan står det iaf helt klart att den här katten är allt annat än tam...! _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Har ju funderat, studerat allt från äkta Lotus 7 till gamla formelbilar på träffar, letat info på nätet osv under ganska många år nu, så jag hade väl en hyffsat detaljerad grundidé sedan innan. Sedan har de sista detaljerna fallit på plats när jag kollat närmare på vad Westfield har att erbjuda, och så har en hel del blivit mer eller mindre spikat efter att jag diskuterat offert med Bosse på Roadster inför beställningen av delar till rullande chassi. (Som alltså är laggd nu. ) Har försökt att även tänka igenom det som inte är helt spikat ännu, så att det inte dyker upp några tråkiga showstoppers mitt i bygget.
Förhoppningsvis blir det inte långtråkigt med tanke på den aggressiva tidsplanen! Kanske dyker upp på några träffar redan i slutet av sommaren, om det vill sig. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Fränt med en såpass ny v6!
Annan motorstyrning och lite friare andningsvägar borde göra att den lämnar ifrån sig lite mer än 170 hästar Fråga gärna om det är nått du undrar över om bygget, vi är ju ändå minst 2st här på rejsa som har byggt en westfield.. 215 fram och 235 bak... det blir lite tajt, men bör gå! jag skulle oroa mig mest över framskärmarna, särskillt om du har tänkt åka r-däck... bak kan det gå En 7x13" fälg med et30 behöver 2-4mm spacer för att gå fri från länkarmarna, så där har du nått att gå på när du ska lista ut fälgbredden iaf 8" borde rymmas, kanske 8,5" tom... |
||||||
Jo, det borde gå att göra en hel del med ganska små medel. (Annan motorstyrning funderar jag på ändå, för att slippa lura i standardtrasslet att jag har ABS, antispin och grejor - och med orginal kan man inte justera något utan att det kostar en massa, tydligen.) Sedan är grenrören allt annat än optimala (korta stumpar, olika längder, rakt in i kattarna från olika håll - fult som stryk och låter - förhållandevis - illa), och insuget har en kort och en lång kanal per cylinder (en för vardera insugsventil), så motorn går egentligen inte optimalt på något varv. Kammar och sådant vet jag inte riktigt hur det är med, men ST200-motorn (också 2.5l och till synes identisk på utsidan) har ju ca 200 hp, t ex... Den där vevaxeln ska förresten tåla uppåt 1200 hp sägs det, bara man inte varvar den för mycket...! Har sett exempel där man tagit ut över 400 hp ut 3-litersvarianten med turbos och annat. 3.0:an har lite förbättrad smörjning på vevaxeln (eller det kanske bara var Jaguar-versionen?), men annars är det tydligen samma grejor. (Enkel modifiering, verkar det som.) "Duratecsystemet" är ju dimensionerat för 100 hp/liter, så minst 250-300 hp borde denna V6:an tåla utan några dyrbara modifieringar, förutom själva trimmet. (Kompressor + grövre sprut, så är det klart, typ. ) I vilket fall som helst; vill man ha bilen vildare än den antagligen blir redan från början så lär det vara lätt ordnat!
Trevligt! Verkar vara ganska många som bygger Westfield i landet, förresten. Man förstår lätt varför när man kollar lite på grejorna - och priserna. Funderade noga igenom vad det skulle kosta i tid och arbete att tillverka de lite dyrare delarna, och upptäckte ganska snart att det inte finns så väldigt mycket att spara egentligen, utan att direkt fuska. Vi kan lösa det mesta (ex: farsan och en till bygger ett par 60 cc V8:or, helt från råmaterial och egen konstruktion) - men material kostar också, och tid har man ju inte hur mycket som helst, trots allt. Även om det iofs är kul att bygga, så vill jag ha något rejält att åka med innan jag blir... öh, mer gubbe än jag redan är! Sedan har jag ju funderingar + design på ett riktigt rejält mittmotormonster som man kanske kan börja fundera närmare på, när man väl har något vettigt att köra med under tiden... om inte annat bör man nog lära sig köra riktigt innan man tar ut något ännu vildare på vägen eller banan - om man nu inte snöar in totalt på att försöka pressa Se7en-konceptet till det yttersta.
Har hört att det är ganska trångt i bakskärmarna också - men samtidigt har jag sett många Westfield med ganska breda sulor och rejält med utrymme ut till skärmen... Är det kanske bara skum offset som ska till? Får helt enkelt kolla närmare på det när jag får grejorna, eller mäta lite i någons garage. Har kollat på Kumho Ecsta V70A, som finns i diverse 13"-dimensioner. De är bara 540 mm i ytterdiameter (ca 20 mm mindre än Yokohama-205-orna som många kör på) och har väldigt bred slitbana i förhållande till totalbredd. (Skiljer bara några mm.) De vill dock ha lite bredare fälgar; 7" och 8", med 215 respektive 235. Kan det funka, eller är det något annat än totalmåttet (normalt över däcksidorna, och mycket bredare än slitbanan) som ställer till det? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Bosse vet inte, men det finns två bredder på bakskärm Det finns också lättare karosseri att beställa. Det vet inte Bosse om heller Finns även andra förändringar som är rätt intressanta, t.ex. annorlunda triangulering över sittbrunnen för ökad styvhet osv . Frågar du Bosse, speciellt om bredare bakskärmar, är det inte säkert att han känner till. Westfield borde dock kunna svara på det. Jag hade velat ha det lätta karosseriet men det visste jag inte förrän nåt halvår sen Man kan nog spara ca 10kg på lättare kaross. Som det nu är är det ju på vissa håll ca 2mm gelcoat vilket ju bara är tungt men ger möjlighet att hålla bilen polerad i 50 år... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Jag vill inte sätta emot, för då blir du bara en hundring fattigare i onödan! Nä, vi får se hur det går. Något slarv kommer inte på fråga - men vi är trots allt två, varav en pensionär och en med en massa semester att ta ut, och vi har ju skruvat på lite av varje ända sedan vi var barn, båda två. Ca 120 h byggtid snackas det om för ett komplett kit, och så ska man lägga till 50% enligt vissa, och så har vi lite extrajobb med det udda motorvalet. Det borde ju klara sig, tycker man! _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Tack för tipset! Det där måste jag definitivt kolla upp - speciellt med tanke på att det inte ser ut som om man kan bredda med någon snygg mellandel p g a vinklar och former i fram- och bakkant. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
OK, visste inte att ni var två.
Det enda lite större fabrikationsjobb jag gjorde var väl egentligen att sätta dit riktiga kardanringar som är delbara. Resten borde inte ta så mycket mer tid om man håller sig till originalgrejor. Sånt som tar massor av tid är ju fabricerande. Jag la massor av tid på att lära mig glasfibergjuta (för en stol jag aldrig använde). Typ sånt, men att bara bulta ihop en bil tar nog inte så fasligt lång tid. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Skärmarna är koniska, så de går inte att snyggt bredda. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Precis. Vi har ju rejält med verktyg och maskiner också, så det ska mycket strul till om det ska bli stopp. Såg förresten något inofficiellt byggrekord (har för mig det var Caterham) : 22 timmar. Lär ju ha varit någon i fabriken, med allt snyggt upplaggt och mycket rutin bakom, men det är ändå hyffsat imponerande! Appropå skärmarna; det var just det jag noterade. :/ Men ska det gå in 205+ i de vanliga så borde jag ju kunna få in 235 eller något i de breda. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Skärmarna.. Jag har ju 205 yokohama a032 bak utan några som helst problem, känns som att det är flera cm till skärmkanten innan det tar i! Nu har jag ju iof inte kört bilen än... kan ju dyka upp nått problem då Men rent spontant så känns det som att 235 inte är en omöjlighet, med rätt offset på fälgen då förståss |
||||||
Det är ju så det brukar se ut allt som oftast, tycker jag; hyffsat gott om plats - iaf med sportvagnsmått mätt. Är du helt säker på vilka skärmar du har; de breda eller de smala? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Misstänker att man kommer få se den här bilen några gånger under byggets gång, om jag inte är helt ute och cyklar så bor vi nämligen på samma gata i Varberg
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mattias Ifverström Kör Citroen XM 2.0 110 hk -92 och med ojämna mellanrum BMW Z3 2.8 -99 |
||||||
Det är ju riktiga bilar i vart och vartannat garage här i området! om du har sett en liten blå sak i dagarna så är det farsans Lotus Europa. Den har stått ett bra tag, så det har motionerats bromsar och lite sådant. Vi ska åka ner till TS Motorsport och justera förgasare sedan, sedan ska det besiktigas och åkas en del i sommar. Bakgrunden bakom Jörgens GT3:a ser också väldigt bekant ut, även om jag kanske inte sett det från den vinkeln innan... Jag håller till en bit längre ut mot havet. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Jag har dom smala! Kollade i papprena för säkerhets skull |
||||||
ok... Men nu börjar jag ju nästan undra om det inte finns tre bredder! Verkade ju på Bosse som om de breda var standard (precis som det tydligen är fram), så det var ju inga problem, liksom. Finns det både smalare och bredare än standard då eller!? Är det möjligen så att Westfield till slut insett att ingen j-el vill ha de smala,och har ändrat så att de breda är standard...? Det lär väl visa sig, om inte annat... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
I mina papper finns det bara två alternativ bak, Standard och Extra wide arches (eller tre om man räknar med Fixed rear arches) Fram däremot finns det Swept wings, Std cycle, Wide cykle (dom har jag) samt Std old spec. Utöver det finns det lite olika kolfiberalternativ. |
||||||
Du ska ha "Extra wide" !!
Bosse har fel, de vi alla andra har fått är "standard" som han kallar för "wide" på samma sätt som alla våra bilar på något sätt heter "Speedsport" vilket är ett namn som försvann tre-fyra år sedan (våra är SEiW och inget annat!). Här är "Extra wide": Här är standrad (som jag har): _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
oj... Det är ju ganska rejäl skillnad! Syns tydligt, trots att bildvinkeln är till nackdel för den bredare. Japp, jag får gnälla lite till om det. Det är ju helt klart Extra Wide som gäller! Nu visar det sig dessutom att de nya platta länkarmarna är längre och ökar spårvidden 50 mm, vilket gör det än mer motiverat att få det bredaste som finns bak. *hehe* _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield V6 -05 - Nu med vildkatt under huven! | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 2 besök senaste veckan (123732 totalt) |