Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Styvare framvagn???
2754 besök totalt
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
Styvare framvagn???

Hej!
Mitt problem är att bilen slingrar sig vid hård acc och är ostabil vid hård inbromsning. Den slingrar dock inte lika mycket vid acc nu med 17" på men fortfarande är den lite ostabil vid inbromsning.

Jag hade då tänkt byta till hårdare bussningar, främst länkarmsbussningarna för att styva upp den. Problemet är att jag inte kan hitta någon som säljer dessa till min bil. Känner ni till någon som kan sälja eller tillverka hårdare bussningar till min- *harkel, host* Saab 900T -89. Verkar inte finnas så många Saabare här men jag chansar ändå.

Har ni några andra förslag på vad det kan vara för fel och vilka åtgärder jag bör vidtaga?

Det enda som är gjort angånde väghållning är- justerbara Koni och JSS fjädrar.

MVH NinOK

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Har du gjort hjulinställning? Har du samma däck runt om? Har du nogrann koll på däckstryck?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Lindqvist
Norrtälje
Här sen Mar 2003
Inlägg: 92



Magnus Thomé skrev:
Har du gjort hjulinställning? Har du samma däck runt om? Har du nogrann koll på däckstryck?



Håller med föregående talare har haft liknande problem och det berodde på att jag hade för mycket "toe out" i fram, så efter en framvagns inställning så gick det som på räls igen

_________________
Varför köra nytt när det finns gammalt
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
Tackar ska kolla upp det.

Vilket lufttryck bör jag ha i mina 215/40 17" Toyo däck?

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Micke Lindqvist
Norrtälje
Här sen Mar 2003
Inlägg: 92



Nino.K. skrev:
Tackar ska kolla upp det.

Vilket lufttryck bör jag ha i mina 215/40 17" Toyo däck?


Beror ju lite på om du ska åka bana eller gata

Men hör med din däck handlare han borde kunna svara lite bättre för just ditt däck till din bil

_________________
Varför köra nytt när det finns gammalt
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5266



Magnus Thomé skrev:
Har du gjort hjulinställning? Har du samma däck runt om? Har du nogrann koll på däckstryck?



Skulle sätta en femma på att bussningarna är kass också. Framhjulsdrivna bilar med lite lagom effekt brukar kunna käka bussningarna under några år.

Har inte de kändare saabfirmorna roliga bussningar får man antingen demontera de som finns och ta mått och sedan tillverka eller köpa original och måtta och sedan tillverka andra.

Innerst brukar man ha en stålhylsa och sedan något plastmaterial...

_________________
Roland Johansson
Citera
Micke Lindqvist
Norrtälje
Här sen Mar 2003
Inlägg: 92



Re: Styvare framvagn???

Nino.K. skrev:
Hej!
Mitt problem är att bilen slingrar sig vid hård acc och är ostabil vid hård inbromsning. Den slingrar dock inte lika mycket vid acc nu med 17" på men fortfarande är den lite ostabil vid inbromsning.

Jag hade då tänkt byta till hårdare bussningar, främst länkarmsbussningarna för att styva upp den. Problemet är att jag inte kan hitta någon som säljer dessa till min bil. Känner ni till någon som kan sälja eller tillverka hårdare bussningar till min- *harkel, host* Saab 900T -89. Verkar inte finnas så många Saabare här men jag chansar ändå.

Har ni några andra förslag på vad det kan vara för fel och vilka åtgärder jag bör vidtaga?

Det enda som är gjort angånde väghållning är- justerbara Koni och JSS fjädrar.

MVH NinOK


om du nu vill ha bussningar så kan du kolla om de har det du behöver på

http://www.kgtrimning.com/

Kolla under "superflex"

Jag har handlat där och man får prylarna fort... tog en dag efter att jag beställt thumbs up

_________________
Varför köra nytt när det finns gammalt
Citera
Magnus Jaasund
Ängelholm, Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 85



om du bor i kalmartrakten finns det en hel del killar som kör Saab som har fått till sin väghållning ganska bra, trots allt
De är ganska aktiva i STCS så de borde gå att få lite tips där.

_________________
Optimerar bilar i Halmstad
JMB optimering www.jmbo.se
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
Ja det där med lufttryck så klart man ska fråga däckhandlarn, var bara lite lat idag

Uppstyvnings hylsor har jag också sett att man kan ha, men det finns bara till 9000 att köpa.

Snackat med kgtrimmning sen tidigare, de hade några bussningar men inte de viktigaste.

Vi ska faktiskt ha träff i Kalmar snart då ska jag höra mig för lite...

Tack för alla tips (Väldans bra forum det här ju thumbs up )

MVH

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Lufttryck o gummihandlare... kan vara bra o fråga om du har en kunnig gummigubbe. Men hos vissa kan svaren vara lika väl underbyggda som marken under lutande tornet i Pisa....

Så lyssna på vad de säger om luftryck o börja sedan labba!! Höj alt. sänk ett hekto i taget. Kör en ordentligt bit med både motorväg o annat mellan varje ändring. Det blir ju lång ledtid på det hela, speciellt om man inte kör så mycket varje vecka, men det brukar vara värt det

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Gör allt det som tidigare talare sagt. Skulle spontant säga att lite mer caster än "rekomenderat" kan vara en del till ett stabilare beteende.

Utöver det så ta en koll på hur vek/styv din styrväxelinfästning är.
På våra racebil har vi svetsat ihop ganska enkla stag som förbinder infästningspunkterna med subframen (Via bultförband.). Nu är ju detta dock på en 9-3:a och jag vet inte hur det ser ut direkt på din bil. Men där finns ngt du kan prova.

Hittar du inga "skojjiga" bussningar så köp nya och fyll ev. håligheter med rutlim. Funkar även på andra bilar än SAAB...

Lycka till!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Hej!

Speedparts har endel polyrethanbussningar till og900
http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_bus_og900.shtml

Tag även en sväng på STCS forum i ärendet
http://www.stcs.nu

_________________
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
frav skrev:
Hej!

Speedparts har endel polyrethanbussningar till og900
http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_bus_og900.shtml

Tag även en sväng på STCS forum i ärendet
http://www.stcs.nu


Tack frav för stcs hemsida men jag hänger där ca:5h/dag
Vi har diskuterat det lite på klubbens sida men jag valde att ställa frågan även här, ni är ju experter på väghållning och hjulvinklar o dylikt och jag tycks ha fått ganska intressanta svar, tackar

När vi ändå är inne på hjulinställningar, vad tycker ni om min planerade hjulinställning inför den första banträffen på Knutstorp.

*3 grader negativ camber
*5-6 grader positiv(så klart) caster
*x grader toe-out
Det gäller framvagnen.

Synpunkter thumbs up thumbs down

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
frav skrev:

Speedparts har endel polyrethanbussningar till og900
http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_bus_og900.shtml


SH*T "frav" tittade precis på länken till speedparts, det är ju de bussningarna jag söker. Jag tror jag tiitade på deras hemsida förra veckan och då hade de inga.

TUSEN TACK thumbs up thumbs up

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Spontant ser dina tankar om inställningar ut att vara en bra bas att starta från. Sen är det temp/tryckmätaren och körintrycken som får avgöra vad som ska ändras ev.

5-6grader caster är inte "jättemassor" för en banbil (utan att veta vad originalrek. är på din bil). Men det är inte helt fel skulle jag tro. Bra början.
Du kan ju kolla om du kan gå på gasen hårdare ur kurvorna genom att öka caster ngn grad. Eller så kanske du märker att du ska ha lite mindre...
Testa är ordet. Men grunden ser som sagt väldigt vettig ut.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2034



Hänger på denna tråden lite!

Andreas, jag har inte råd med vare sig Powerflex eller Gr.N-bussningar
till min E30 i år

Skall bussa om silentblocken nästa vecka, och det blir med orginal-
bussningar, häpp.
Din tanke om rutlim i hålrummen har jag själv funderat på lite grann,
men släppt pga att jag inte litat på att massan "vulkar" fast tillräckligt bra.
Då har jag visserligen tänkt i tankebanor som typ Sikaflex o. dyl.

Vilken produkt har du använt som sitter kvar?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Har inte använt detta personligen, men mina kära teamkamrater, som åker SAAB, har gjort lite tester.

Minns inte vilket fabrikat de använder, men det var en såndär stor spruta man kan köpa på färghandeln med en patron av ngn typ av svart rutlim. Tror inte det spelar så stor roll vilket faktiskt.

Gör rent alla ytor ordentligt först och "överlappa" lite "åt alla håll" samt låt det torka ordentligt så ska det nog funka.

Silentblocken är ju inte håliga nertill så dom kan du ju bara fylla igen.
Meddela hur det går!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Styvare framvagn???
2754 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande