Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Däcktryck vid bankörning (imorgon!), (gatdäck)
1737 besök totalt
Fredrik
Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004
Inlägg: 53


Trådstartare
Däcktryck vid bankörning (imorgon!), (gatdäck)


Ska imorgon på Tullinge med BMW CS och sitter nu och funderar på vad jag ska för däcktryck.
Det är 195/60 R14 som sitter på för tillfället. Däcken är helt nya Continental Premium Contact.
Vad säger expertpanelen?

_________________
Fredrik Andersson

a.k.a. andersson_csi
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Helt oventenskapligt så säger jag : Högre "varmtryck" än du tror och lägre "kalltryck" än du tror.
Däcket ska inte "nöta" på själva sidan av däcket.

Starta på ett högt tryck och gå nedåt med värmen du bygger upp, då slipper du fylla luft.

Vilket tryck exakt du ska ha går inte att säga. Det beror på önskemål från chauffören, biltyp och bana.
Testa dig fram. Enklast är ju att inte fylla luft, släpp ut istället..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248



har läst något här på rejsa om att man kan räkna +0.5 bar i kalltryck..

och vartefter du kör och känner och tittar på slitaget på däcket så minskar du.

Jag hade +0.4 på min 328 med premium contact 205/60 15 och det tyckte jag fungerade alldeles utmärkt..

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Skruva banåkabil
Däcktryck vid bankörning (imorgon!), (gatdäck)
1737 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande