| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Däcktryck vid bankörning (imorgon!), (gatdäck)
|
1737 besök totalt |
|
Däcktryck vid bankörning (imorgon!), (gatdäck)
Ska imorgon på Tullinge med BMW CS och sitter nu och funderar på vad jag ska för däcktryck.
Det är 195/60 R14 som sitter på för tillfället. Däcken är helt nya Continental Premium Contact. Vad säger expertpanelen? _________________ Fredrik Andersson a.k.a. andersson_csi |
|
Helt oventenskapligt så säger jag : Högre "varmtryck" än du tror och lägre "kalltryck" än du tror.
Däcket ska inte "nöta" på själva sidan av däcket. Starta på ett högt tryck och gå nedåt med värmen du bygger upp, då slipper du fylla luft. Vilket tryck exakt du ska ha går inte att säga. Det beror på önskemål från chauffören, biltyp och bana. Testa dig fram. Enklast är ju att inte fylla luft, släpp ut istället.. _________________ /Anton Lillsund |
|
har läst något här på rejsa om att man kan räkna +0.5 bar i kalltryck..
och vartefter du kör och känner och tittar på slitaget på däcket så minskar du. Jag hade +0.4 på min 328 med premium contact 205/60 15 och det tyckte jag fungerade alldeles utmärkt.. _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
![]() |
Skruva banåkabil
Däcktryck vid bankörning (imorgon!), (gatdäck)
|
1737 besök totalt |
