Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4076 besök totalt |
Sökes: Råd & tips om väghållning...
Hej! Jag har lite blandade frågor och funderingar kring ett par modifieringar/uppgraderingar som jag funderar på att göra. Eftersom jag är nybörjare på området så är jag tacksam för alla råd & tips jag kan få... Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19238 1. Bromskivor: Idag: Fram: Brembo 4-kolvsok med 325 mm ventilerade Brembo skivor Bak: Lucas 2-kolvsok med 280 mm skivor (samma som på ST170) Bromsbelägg: EBC RedStuff Ceramic Fråga/fundering: EBC's produkter verkar vara ett ganska så hett samtalsämne. Jag har använt mig av deras bromsbelägg under 600-700 mil och tycker att dessa fungerat väldigt bra. Ganska så nyligen så kom de med bromsskivor till RS:en. Hur är kvalitén på dessa? Jag står i valet och kvalet om jag ska investera i en uppsättning EBC eller om jag ska slitsa mina befintliga bromsskivor. Fördelar/nackdelar/erfarenheter? 2. Bussningar: Idag: Bussningar: RS original Däck: Pirelli PZero Corsa 225/40/ZR18 Fråga/fundering: Jag funderar på att byta bussningar till Powerflex. Vad kan jag räkna med för skillnad? Jag antar att förutom (förhoppningsvis) bättre väghållning, även kan räkna med högre vägljud och en hel del blod, svett och tårar, eller? Rekommenderar Ni att en 4-hjuls inställning görs efter ett sådant byte? 3. Fjädrar: Idag: Fram: McPherson fjäderben med modifierade undre länkarmar, samt Sachs racingdämpare Bak: Multilänkaxel med Sachs racingdämpare Däck: Pirelli PZero Corsa 225/40/ZR18 Fråga/fundering: H&R har en uppsättning fjädrar som sänker min bil med 25 mm. Vad händer egentligen med original dämparna om man sänker bilen? Man ändrar ju trots allt arbetsområdet på dessa? Hur blir det med camber vinkeln? Antar att en 4-hjuls inställning krävs efter ett byte... 4. Krängningshämmare: Idag: Krängningshämmare: RS original Däck: Pirelli PZero Corsa 225/40/ZR18 Fråga/fundering: H&R har kommit med nya krängningshämmare till Focus RS. Vad har Ni för erfarenhet av deras produkter? Är det värt pengarna att byta krängningshämmare på en förhoppningsvis redan ganska så "avstämd" bil? ![]() Tack på förhand! /Mvh Per-Anders. _________________ Per-Anders Gustafsson |
||
Inte svar på dina frågor men är inte RS:en ganska "hård" som den är? Det har ju sagts att den är för hård för gatan, iaf engelska vägar. Fjädrar och dämpare borde duga för banåka om bilen även ska användas på gatan. Bussningar är aldrig fel att byta. Jag jobbar på fordlager så jag vet hur svindyra orginaldelar är
![]() _________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||
Hej!
I grund och botten så är det ju definitivt inte bilen som sätter begränsningarna, utan helt klart jag själv. RS:en har fantastisk väghållning och är som en dröm på bana. Men om man ändå bara leker med tanken att jag är den "perfekta" chauffören, vad kan jag i så fall förbättra på bilen? ![]() /Per-Anders. _________________ Per-Anders Gustafsson |
||
Re: Sökes: Råd & tips om väghållning...
När jag bytte till PowerFlex-bussningar i bakvagnen på min bil var det frågan om rätt små skillnader, och då var det inte mycket kvar av dom gamla bussningarna. Eftersom jag satte dit hela bussningar så slutade såklart bilen åla som en skadad orm, men utöver det märkte jag bara att den "kommunicerade" tydligare. I mitt tycke var det bara trevligare och inte alls okomfortabelt(fast då saknar iof bilen helt komfort redan från början så...). Tyvär tror jag dock inte det här hjälper dig något. Jag läst dom som påstår att dom upplevt mycket större skillnader; mer buller och sämre komfort. Sånt kanske beror på hur hård bilen är annars och vilken hårdhet PowerFlex har på bussningarna till just din bil. Till min bil tyckte jag exempelvis att bakramsbussningarna verkade rätt mjuka, och det är väl vid kontakten mellan bakramen och karossen som ljudet fortplantas. Jag tror därför det bästa är om du försöker leta rätt på någon annan Focus-ägare som bytt till PowerFlex-bussningar, för att få en bra utvärdering. Verkar det ge samma resultat som på min bil är mitt råd att inte byta förrän det verkligen behövs. Skillnaden var förvisso trevlig, men inte värt pengarna/arbetet. |
||
För min del så känns det som att man bör ta reda på vad man vill förbättra med bilen innan man köper saker..
Typ, oj, bilen överstyr en hel del... lösning - byta den och den delen... Börjar man bara byta delar hur som helst så kan det nog bli "sämre" än man är van vid. Ungefär som bruksbilen min, bakaxeln studsar vid kraftigt gaspådrag, lösnig - byta samtliga bussningar i bak till nya orginal. (dom som sitter där nu är tokslut) |
||
Jag skulle nog lugna mig en smula med modifieringar av den där hårdvaran.
![]() Den där bilen är ju från början jättebra till hobbybanåka. om det är bankörning som hägrar (för det är det väl), börja med att förse bilen med färsk bromsvätska och vettiga bromsbelägg, t.ex. Performance Friction eller annat fabrikat med motsvarande prestanda. Lägg en bråkdel av pengarna som blir över på att åka på en massa banträffar (och slalom). När du inte längre är nybörjare och har en massa erfarenhet i bagaget har du nog koll på eventuella nödvändiga åtgärder. ![]() |
||
Tack för alla förnuftiga svar!
Det är väl kanske lite sådant här jag behöver höra. Blir lätt att det skenar iväg när man få "blodad tand"... Men hur är det egentligen med punkt 3? Vad händer då man sänker bilen med hjälp av andra fjädrar? ![]() Ha det bra! /Mvh Per-Anders. _________________ Per-Anders Gustafsson |
||
Just Ford Focus RS har en diffbroms från quaife original om jag inte missminner mig. Jag kommer ihåg att jag vart så imponerad av det när jag läste specsen. _________________ ![]() 200sx S13 '93 OGS #202 - Jonas200sx |
||
jag har bara en erfarenhet av H&R fjädrar och de sitter på lizzies CRX. för den bilen hade de aldeles för hårda på gata men på mantorp funkar de prima. kommer nogfungera ännu bättre på kullen om en månad då den banan verkar vilja ha lite mer fjädertryck. men som sagt. 980 Kg bil och H&R på gata med kälskott = studdsa av...
om jag vore dig p-a skulle jag vänta med det hela då du inte vinner så himmla mycket på sänkt viktcentrum i en RS. jag skulle lära mig köra denna sesången och sedan kanske sattsa på ett mer avancerat coiloverkitt om ett år eller två som man sedan väger in och får hjälp av de som kan att ställa in på bana. det enda jag tror du konner vinna med H&R är nog lite mer överstyrning faktiskt... Och den varan har du redan om du ligger och balanserar i din bil ![]() bussningar på din RS är redan så hårda org + att de är frächa så jag tror du vinner noll på det innom ett år eller två... sedan kanske du märker skillnad. vad gäller turbogrouve så har några problem med dessa, andra ink jag inga problem. de borde funka med red ceramic. dessa har inte fajdat för dig ännu gissar jag så fortsätt på det tills du märker att det inte håller måttet. gissar att du inte kommer dit då flera tycker de nya keramic är bra. slittase skivor är alltid bra att ha, men som sagt vet ej i frågan om org skivor eller turbogrouve... krängare: är de ställbara skulle jag köpa, annars inte. hårdare bak ger mer överstyrt och det behöver inte du. hårdare fram ger mer understyrt och det kanske du behöver?? ställbart bak som är lite hårdare och sedan en hårdare fram skulle vara önskvärt då du kan påverka över/understyrning då... edit: fucus RS har en torsen diffbroms org. funkar prima ballerina! ![]() mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
om du är grön på bana - lägg lite stålar på racingböcker.
Det ger massivt mycket bättre resultat i början än att lägga pengarna på delar. ![]() ![]() T.ex. "Go Faster" Skip Barber Racing School eller nån av Ross Bentleys "Speed Secrets" böcker. Skriv ut banskisser enligt "metoderna" i böckerna och kör så mycket bana du kan. Åk med folk som kan och åk efter om du kan. RS har fått kanonkritik för sin balans för banåka - tom av F1-förare - och du har riktiga däck på ser jag så den lär räcka ett tag även i originalutförande. ![]() |
||
om man dessutom hade fört journal över förändringar och upplevelser på banan så kanske man inte skulle börja från noll varje gång i depån ![]() |
||
Jag skulle behöva skriva en bok för att få med det... ![]() Det vanligaste jag ser på bana och framförallt på slalom (och VERKLIGEN på gata) är oförmåga att sätta blicken på rätt ställe. Det finns mycket grejer om det. T.ex. att sätta tejp på vindrutan...vilket jag aldrig sett någon göra. En annan sak jag nästan aldrig sett nån annan göra ordentligt är att verkligen analysera en bana. Dvs sätta sig med banskissen och skriva detaljer. Det står i så gott som alla böckerna. En tredje sak att är att köra häl-tå. Man kan argumentera massor om det behövs eller ej men jag anser att en "riktig" racerförare skall kunna det, sen får man använda det efter behov. Det finns massor! osv.... ![]() |
||
Tack än en gång för alla svar! Ni har nog fått mig att inse att pengarna istället bör läggas på banträffar & bensin (inkl. däck, bromsbelägg och bromsvätska)...
Ett första steg i rätt riktning blir Peugeot Sport Club's licenskurs på Kinnekulle nästa helg... ![]() Ha det bra! /Per-Anders. _________________ Per-Anders Gustafsson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4076 besök totalt |