Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Planing av topp, påverkar kammarna?
4 besök senaste veckan (2157 totalt)
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Planing av topp, påverkar kammarna?

Hur mycket skulle en 1mm planing av en topp påverka inställningen av kammarna?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Re: Planing av topp, påverkar kammarna?

RS 1800 skrev:
Hur mycket skulle en 1mm planing av en topp påverka inställningen av kammarna?


Tja.. hur stort är ett kamdrev? 120mm kanske? 120x3,14=376,8 (vi säger 360 för enkelhetens skull)
360/360=1 En grad per mm flyttning av kamdrevet altså.

Kamaxelinställningen borde bli 1 grad senare, spännaren sitter väl till vänster framifrån sett?

Dock är ju det grader på kammen, räknar man som man brukar så är det vevaxelgrader, 2 altså.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Re: Planing av topp, påverkar kammarna?

RS 1800 skrev:
Hur mycket skulle en 1mm planing av en topp påverka inställningen av kammarna?

Är det original kammar du pratar om?
Du passade inte på att mäta upp hur mycket ventilerna var nerpressade när motorn är på noll
innan du rev isär?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Kammara är omslipde, har inte mätt hur långt ner dom går.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



och du fick inget inpressnings mått av dom som slipade kammarna?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Jag har det liggandes någonstans, frågan är bara var. Elwa motors skickade dom till Kent i England som slipade dom efter Elwas spec. Fast jag är inte riktigt med på vart du vill komma?

Motorn går bra så jag är mest intresserad av hur fel kammarna kan stå med 1mm planing, om det är värt mödan att börja finjustera dom eller inte.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Håller ju själv på med en Zetec motor så jag var bara intresserad helt allmänt.
Kan höra mig för lite hur mycket det påverkar inställningen.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
super7 skrev:
Håller ju själv på med en Zetec motor så jag var bara intresserad helt allmänt.
Kan höra mig för lite hur mycket det påverkar inställningen.


Aha just det, då är jag med. Tack thumbs up

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Kan du verkligen plana toppen så mkt som 1 mm? Har du koll på/mätt upp spelet mellan ventil och kolv?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag vet bara att en minimal förflyttning av kammarna, nästan osynlig, gjorde att jag fick ett par hästar till och ett annat "ryt" i motorn. Köp du ställbara hjul/drev om du inte redan har det och kosta på dig en bromsning.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Kan du verkligen plana toppen så mkt som 1 mm? Har du koll på/mätt upp spelet mellan ventil och kolv?


Det var vad Kjell på Elwa motors sa iaf, låter lite mycket, det kan jag hålla med om. Men hur mycket det nu än är så funkar det iaf.

Jo jag har ställbara drev på den, ska bara hitta nån som är villigt att pilla med det. Sen bär det iväg till ny mappning hos SQR.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



RS 1800 skrev:
Jo jag har ställbara drev på den, ska bara hitta nån som är villigt att pilla med det. Sen bär det iväg till ny mappning hos SQR.


Åk till någon som kan ställa kammarna samtidigt som du bromsar den! (Nåja, med motorn avstängd ) Du kan nog inte ställa in kammarna pefekt redan från början och dom små justervridningarna Christos på Autokinito gjorde på min var alltså pyttesmå och ändå gav det förhållandevis mycket.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Jag får fråga SQR om dom har lust att finjustera dom medans han mappar, men jag har en känsla att prislappen drar iväg om han ska där och pilla oxå

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Christos tar 500 i timmen och han vet rätt snabbt vad som behöver göras. Var där en sväng igår och beskådade bromsningen av en historisk räserkoja.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
500 spänn är ju riktigt billigt i sådana här sammanahang, nu blir det till att tänkte efter, tack Jet

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Jag vet bara att en minimal förflyttning av kammarna, nästan osynlig, gjorde att jag fick ett par hästar till och ett annat "ryt" i motorn. Köp du ställbara hjul/drev om du inte redan har det och kosta på dig en bromsning.


Hur mycket tid gick det åt till din mappning med inställning av kammarna?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Re: Planing av topp, påverkar kammarna?

Gustav Sundberg skrev:
RS 1800 skrev:
Hur mycket skulle en 1mm planing av en topp påverka inställningen av kammarna?


Tja.. hur stort är ett kamdrev? 120mm kanske? 120x3,14=376,8 (vi säger 360 för enkelhetens skull)
360/360=1 En grad per mm flyttning av kamdrevet altså.

Kamaxelinställningen borde bli 1 grad senare


Precis samma värde nämnde Gunnar ungefär...sen trodde han att det rör sig om ca 2-4/10 delar
nere på ventilen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



RS 1800 skrev:


Hur mycket tid gick det åt till din mappning med inställning av kammarna?


Mappning är nog ett lite felanvänt ord när man pratar om en Golf med K-jetronic...

Jag var uppe två gånger, beroende på att den inte fick tillräckligt med bränsle första gången vilket berodde på slitna bränslepumpar. Jag bytte både för- och huvudpump och grejade lite till.
Hade den fått bränsle första gången så hade det räckt med detta besöket.

Så här såg räkningen ut:

Bromsning - felsökning
omställning av kamaxlar
omställning av styrtryck
Kontroll av systemtryck

Totalt: 3000:- + moms (2002-09-30) Vilket torde innebära 6 timmars arbete om han hade samma timtaxa då.

Det var underbart bara att titta på hur han arbetade! Lupp för att kika på stiften och små fina knackningar på fördelaren för att justera tändningen samtidigt som han rökte ett antal paket italienska cigaretter och ett antal koppar kaffe...
om du ska ringa honom så gör det inte tidigt på morgonen, låt honom få några cigg och en balja kaffe först!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Hur mäter man hur mycket en ventil öppnar vid OD, utan att strippa toppen.
Finns det något bra verktyg eller liknande?

Har justerbart kamdrev, toppen är planad 1.7mm (nu snackar jag om en 531 topp till en volvo b23 plus en icke orginal kam)

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



ojsan..
Citera
Skruva banåkabil
Planing av topp, påverkar kammarna?
4 besök senaste veckan (2157 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande