| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Planing av topp, påverkar kammarna?
|
4 besök senaste veckan (2157 totalt) |
|
Re: Planing av topp, påverkar kammarna?
Tja.. hur stort är ett kamdrev? 120mm kanske? 120x3,14=376,8 (vi säger 360 för enkelhetens skull) 360/360=1 En grad per mm flyttning av kamdrevet altså. Kamaxelinställningen borde bli 1 grad senare, spännaren sitter väl till vänster framifrån sett? Dock är ju det grader på kammen, räknar man som man brukar så är det vevaxelgrader, 2 altså. |
||||
|
Är det original kammar du pratar om? Du passade inte på att mäta upp hur mycket ventilerna var nerpressade när motorn är på noll innan du rev isär? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Jag har det liggandes någonstans, frågan är bara var. Elwa motors skickade dom till Kent i England som slipade dom efter Elwas spec. Fast jag är inte riktigt med på vart du vill komma?
Motorn går bra så jag är mest intresserad av hur fel kammarna kan stå med 1mm planing, om det är värt mödan att börja finjustera dom eller inte. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Aha just det, då är jag med. Tack _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
|
Jag vet bara att en minimal förflyttning av kammarna, nästan osynlig, gjorde att jag fick ett par hästar till och ett annat "ryt" i motorn. Köp du ställbara hjul/drev om du inte redan har det och kosta på dig en bromsning.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Det var vad Kjell på Elwa motors sa iaf, låter lite mycket, det kan jag hålla med om. Men hur mycket det nu än är så funkar det iaf. Jo jag har ställbara drev på den, ska bara hitta nån som är villigt att pilla med det. Sen bär det iväg till ny mappning hos SQR. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Åk till någon som kan ställa kammarna samtidigt som du bromsar den! (Nåja, med motorn avstängd ) Du kan nog inte ställa in kammarna pefekt redan från början och dom små justervridningarna Christos på Autokinito gjorde på min var alltså pyttesmå och ändå gav det förhållandevis mycket.
||||
Hur mycket tid gick det åt till din mappning med inställning av kammarna? _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
|
Precis samma värde nämnde Gunnar ungefär...sen trodde han att det rör sig om ca 2-4/10 delar nere på ventilen _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
Mappning är nog ett lite felanvänt ord när man pratar om en Golf med K-jetronic...
Jag var uppe två gånger, beroende på att den inte fick tillräckligt med bränsle första gången vilket berodde på slitna bränslepumpar. Jag bytte både för- och huvudpump och grejade lite till. Hade den fått bränsle första gången så hade det räckt med detta besöket. Så här såg räkningen ut: Bromsning - felsökning omställning av kamaxlar omställning av styrtryck Kontroll av systemtryck Totalt: 3000:- + moms (2002-09-30) Vilket torde innebära 6 timmars arbete om han hade samma timtaxa då. Det var underbart bara att titta på hur han arbetade! Lupp för att kika på stiften och små fina knackningar på fördelaren för att justera tändningen samtidigt som han rökte ett antal paket italienska cigaretter och ett antal koppar kaffe... om du ska ringa honom så gör det inte tidigt på morgonen, låt honom få några cigg och en balja kaffe först!
||||
|
Hur mäter man hur mycket en ventil öppnar vid OD, utan att strippa toppen.
Finns det något bra verktyg eller liknande? Har justerbart kamdrev, toppen är planad 1.7mm (nu snackar jag om en 531 topp till en volvo b23 plus en icke orginal kam) _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Planing av topp, påverkar kammarna?
|
4 besök senaste veckan (2157 totalt) |