Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Icke-saab växellåda saab 900
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (31767 totalt)
HenrikF
Lund
Här sen Maj 2005

Trådstartare

Hej hej! Ny på forumet..ha överseende med topicplaceringen ;-)

till frågan
finns det egentligen något icke-saab-alternativ till knäckebröds-lådan att montera i og900? jag tänker på en låda som utan problem håller för säg 400nm och som även är användbar i dagligt bruk

måste säkert varit någon som funderat på detta tidigare eller?
självklart hade det kostat pengar, men det hade känts mer motiverat än att vara tvungen att lägga många tusenlappar på att byta förstärkta 4-vxl som ändå rasar...

Stockholm
Här sen Apr 2003

Svaret på frågan är: nej.

Speedparts säljer en rallycrosslåda för ca 40 tusenlappar och den lådan lär vara hållbar. Men om den är tillräckligt hållbar vet jag inte.
Tyvärr är det nog så att vi som körgammelsaab helt enkelt får hålla tillgodo med det som finns och köra med hjärnan.
Eller köra en bil med hållbar låda, t ex någon muskeljänk från sent 60-tal eller tidigt 70-tal.

Själv tänker jag nog skaffa mig en Porsche, vad det lider.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Berätta om bilen du skulle ha den till (jag förutsätter att du har den till banåka )

Lund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Japp, fick prova på banåka lite förra året och även nu i försäsongen - det gav mersmak!
Funderar därför tillsammans med en god vän på ett projekt.
Saab 900 T8 Special, väldigt lik "Aero" fast med en 8v motor istället för 16v.
Har egentligen inte planerat något exakt.
Tänkt mig extra elektroniskt insprut att komplettera det mekaniska KE-Jetronik osm sitter standard.
Montera ur inredning, finslipa hjulinställningar, montera bur, sportbromskit, öppet avgassystem osv
finns mycket att göra - svaga länken är helt klart växellådan.

Umeå
Här sen Maj 2004

Skall man ha någon annan växellåda än den som saab hittat på så ser jag som ända möjlighet att ändre motorkonfiguration, men det är ju ett större jobb.

Ex, vrida den 90 grader och ta växellåda från 9k eller motsvarande.
Ex, flytta fram motorn och montera Audilåda.
Ex, montera en låda bakom motorn och sätta en diff under motorn, kanske från en sierra 4X4 (och lämpligen en diff bak med )

Kanske skulle gå att bygga nytt tråg och placera en Audilåda eller motvarande under/bredvid motorn och använda saab-konceptet, när man tänker efter

--VVTS--
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Vet att det sitter Saabnördar, eller iaf en , och funderar på detta problem.
Lösningen finns där men den är inte gratis eller simpel.

HenrikF
Lund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
nu börjar det bli intressant här..

det där magnus nämnde med audi-låda, vill du utveckla om du har några ideer?

andreas> berätta! :-)

Mantorp
Här sen Nov 2002

Då det inte är jag som klurar så överlåter jag till "Saabnörden" om han vill yppa sina innersta tankar...

Men ett egentillverkat hus med lämpligare innehåll kanske kunde vara ngt...

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jaa...det låter lockande men SAAB OG900 är sååå hopplös design ur banåkningssynpunkt att man inte vet var man ska börja.

Audilåda är gjord för att sitta bakom motorn, skulle du använda den så skulle motorn sitta utanför grillen.

Egentligen är detta helt hopplöst egentligen...bästa lösningen för pengarna är antagligen en kokilgjuten 4-petad Jörgen Ericsson låda men det råder inte bot på sunkiga väghållningen eller skuma viktfördelningen.

Kanske bättre att sälja den köpa något bakhjulsdrivet istället för att klura på förbättringar som ändå inte kommer att ge mycket.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

beepbeep:
Nu tycker jag du är lite väl nego

om man nu tycker om sitt as till og900 och vill åka bana så gör man det.
Vad gäller låda så finns det grejor som håller men de växer inte på trän och kostar stjortan, fillingrna och lite till.
Med human effekt och lite försiktighet håller std lådan.

Viktfördelingen är väll inget man skriver hem om med den är inte värre på en og900 än någon annan grävling. Framvagnen på 900 är om man säger så gjord för att vara tryckt UNDERSTYD men lite pill här och där går det att få hyvs på.

Umeå
Här sen Maj 2004

HenrikF skrev:
nu börjar det bli intressant här..

det där magnus nämnde med audi-låda, vill du utveckla om du har några ideer?

andreas> berätta! :-)

Min tanke, när jag tittat lite på min egen 900 var att om du placerar en lämplig låda, audi/renault eller liknande så att drivaxlarna hamnar rätt, men lite förskjuten år höger, och så lågt som möjligt, och sedan bygger ett lämpligt tråg till motorn, så borde det gå att ställa dit motorn.

och då är det "bara" att förbinda drivningen i framkant, men frågan är ju hur den håller

sen så är det ju frågan om det är värt det?

Alternativ kan ju vara en växellåda bakom motorn, och en diff under, då behöver man ju "bara" kedja/drev mellan växellådans utgående axel och den framåtvända kardanen

Kanske bättre att ta en hel drivlina från en Sierra4X4 eller BMW Xi eller nåt, så man får snurr på bakhjulen med.

Alternativt ett komplett drivpaket från en 9K, kan ju behöva anpassa ramsnokarna för att få det att rymmas på tvären.

--VVTS--
Citera
HenrikF
Lund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Hej!

intressanta funderingar!
magnus> det du skriver med eget tråg och tex audi-låda snett under motorn låter som ett koncept som borde funka, svårigheten ligger väl isf i att få en hållbar länk mellan låda och motor?

--
tror ni den nya lådan kan få plats snett under motorn om denna är monterad i standardupphängningar dvs ej flyttad?
vilka bilmodeller kan ni komma på som har lådor som skulle passa för längsmontering och framhjulsdrift?

--
har inte så stor koll på markanden för växellådor, men finns det inte nya/beg sk universal-lådor för olika motor/drivnings-konfigurationer att köpa/få tillverkade av tex Getrag eller liknande? vad skulle en sådan pjäs gå loss på?

Stockholm
Här sen Apr 2003

Spana i denna länk :
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/viewtopic.php?t=90081

Vore hyfsatt intressant om man kunde bulta ihop en jänkeautomat med blocket.

Vad säger ni jänke-experter?
Citera
Jimmy Bronwaller
Orust
Här sen Jul 2005

Jag har en jävligt bra kontakt på växellådor till saab
du kan nå mig på tele 0762562058
så kan du tala om vad du vill ha för något

Orust
Här sen Jul 2005

[quote="beepbeep"]Jaa...det låter lockande men SAAB OG900 är sååå hopplös design ur banåkningssynpunkt att man inte vet var man ska börja.

hej du
om den nu är så hopplös som du säger kan du ju svara mig då varför den är så bra i folkrace
och hur jag kan köra ifrån bakhjulsdrivna rally bilar på isen

det är inte bilen som är skit utan oftast är det skit bakom ratten

nyköping
Här sen Jun 2004

kan väldigt lite om låder men,
de flesta som bygger vwtrike vänder på kronhjulet och får då en låda som man kan montera motorn framför.

så frågan är
går det inte att opperera en audi låda på liknande vis?

Umeå
Här sen Maj 2004

John Nilson skrev:
kan väldigt lite om låder men,
de flesta som bygger vwtrike vänder på kronhjulet och får då en låda som man kan montera motorn framför.

så frågan är
går det inte att opperera en audi låda på liknande vis?

om man skall vända kronhjulet i en VW-transporterlåda så tar man oftast delar från en Audi100 låda, de skall ha extremt mycket gemensamt.

Själv skulle jag hedre än att krångla och modifiera en vanlig Audi-100 låda ta en låda från en vwtransporter.

--VVTS--
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003

Re:

beepbeep skrev:
Jaa...det låter lockande men SAAB OG900 är sååå hopplös design ur banåkningssynpunkt att man inte vet var man ska börja.

Audilåda är gjord för att sitta bakom motorn, skulle du använda den så skulle motorn sitta utanför grillen.

Egentligen är detta helt hopplöst egentligen...bästa lösningen för pengarna är antagligen en kokilgjuten 4-petad Jörgen Ericsson låda men det råder inte bot på sunkiga väghållningen eller skuma viktfördelningen.

Kanske bättre att sälja den köpa något bakhjulsdrivet istället för att klura på förbättringar som ändå inte kommer att ge mycket.

Du behagar skämta?

og900 är MYCKET bra att utgå ifrån när det gäller väghållning! Tänker du möjligen på ng900???
Det är endast 9-3 ss som är i klass med og900 när det gäller bana, de andra Saabarna kan i vart fall slänga sig i väggen. Kan inte tänka mig att många "vanliga" rwd är bättre heller för den delen. Dubbla A-armar fram är så mycket bättre när det svänger än old shit "McPärsson".

En 4-vxl kokill med diffspärr och 8ans primär är ypperlig, körde min Aero med det och den höll mycket bra. Sedan skall man kanske undvika fullgasväxlingar men det kan ju inte vara några problem att låta bli det. För bankörning behövs inte sådana fruktansvärda effekter om bilen är lätt och har bra väghållning så grunden för snabba varvtider finns. Just diffat gör såå mycket för då går bilen dit du styr i kurvorna och understyr inte ut ur kurvan.

Att en og900 vunnit STCS slalomcup i många år är väl bevis nog att de inom saabfamiljen tillhör det bättre. Och föjdaktligen även bland övriga fwd med.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

MrTurbo skrev:
beepbeep skrev:

Du behagar skämta?

og900 är MYCKET bra att utgå ifrån när det gäller väghållning! Tänker du möjligen på ng900???
Det är endast 9-3 ss som är i klass med og900 när det gäller bana, de andra Saabarna kan i vart fall slänga sig i väggen. Kan inte tänka mig att många "vanliga" rwd är bättre heller för den delen. Dubbla A-armar fram är så mycket bättre när det svänger än old shit "McPärsson".

En 4-vxl kokill med diffspärr och 8ans primär är ypperlig, körde min Aero med det och den höll mycket bra. Sedan skall man kanske undvika fullgasväxlingar men det kan ju inte vara några problem att låta bli det. För bankörning behövs inte sådana fruktansvärda effekter om bilen är lätt och har bra väghållning så grunden för snabba varvtider finns. Just diffat gör såå mycket för då går bilen dit du styr i kurvorna och understyr inte ut ur kurvan.

Att en og900 vunnit STCS slalomcup i många år är väl bevis nog att de inom saabfamiljen tillhör det bättre. Och föjdaktligen även bland övriga fwd med.

Mkaaay.
Jag tror att tråden startades sisådär 2002. Men för övrigt tycker jag fortfarande att enda som är bra i SAAB og900 är motorn. Och ja, jag har en trimmad og900 som jag kör till vardags. Enda sättet att spara lådan är att begränsa vridet vid cca. 350 Nm...vilket jag har gjort med vassa kammar och lagom laddtryck. Bilen är fortfarande en överkomlig svenssonbil som man kanske läka väghållningsmässigt men varje gång jag sätter mig i den önskar jag att den motorn kunde finnas i en BMW 318is.

Lundsbrunn
Här sen Jul 2006

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11084&postdays=0&po . . . .
han har fixat detta på ett mycket bra sätt

Göta
Här sen Jul 2003

Re:

beepbeep skrev:
MrTurbo skrev:
beepbeep skrev:

Du behagar skämta?

Mkaaay.
Jag tror att tråden startades sisådär 2002. Men för övrigt tycker jag fortfarande att enda som är bra i SAAB og900 är motorn. Och ja, jag har en trimmad og900 som jag kör till vardags. Enda sättet att spara lådan är att begränsa vridet vid cca. 350 Nm...vilket jag har gjort med vassa kammar och lagom laddtryck. Bilen är fortfarande en överkomlig svenssonbil som man kanske läka väghållningsmässigt men varje gång jag sätter mig i den önskar jag att den motorn kunde finnas i en BMW 318is.

oj, var tråden så gammal. Tänkte inte på det.

om du inte gillar bilen kan inte förstå varför du har kvar den. Jag tar gärna över den för du kan ju på fullt allvar menar att väghållningen är direkt hopplös i en og. Det du vill åt är att drifta i gathörnen. Men det går ju inte så fort utan är bara kul att se på. Jag har själv jagat Bumsar runt Kinnekullering och jag är inte ett skit impad av dem. Jo det var två nyare M3 som var rätt snabba men de med några år på nacken gick inte så fort. Kan iofs bero på föraren med men jag klassar inte mig själv som en stjärna heller.

Citera
Skruva banåkabil
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (31767 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande