Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Orolig tomgång på E30 318is
1138 besök totalt
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare

t.ex. så vandrar tomgången lite (inte så farligt) när den bara står som vanligt på horisontellt underlag..

Men om man stannar i en relativ brant backe (som i mitt garage) så vandrar mellan 800 varv till att precis inte dö.. (gasar man lite så vaknar den).

Även om jag gör hastiga inbromsningar och kopplar ur samtidigt så går motorvarvet ner till att den nästan dör och så går den upp några hundra varv igen.. till att falla igen.. så beter den sig tills bilen står still..

Är detta något vanligt fenomen, eller kan det vara något fel? (isf, vad?)

Sollefteå
Här sen Mar 2004

Hmm... Har märkt lite av samma fenomen på min fast inte lika grovt. Om jag t.ex kör lite hårt, stannar och frikopplar så går den ner till några få hundra varv bara för att sedan lägga sig stabilt på ~800 eller vad tomgången nu är på.

Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004

På min is vandrade tomgången rätt mycket, men efter ett lambdasonds byte så ligger den stabilt, men lite högt verkar det som. Tidigare hade den taskiga avgasvärden men lambdasondsbytet fick ner dem.
Men ditt fenomen låter som något annat eftersom det verkar bero på bilens lutning, så jag är nog inte till någon hjälp...

Här sen Jan 2003

Trådstartare
bilen besiktigades i slutet av april och då fick det jättefina avgasvärden så jag tror inte det har med lambdasonden att göra..

Nånting som är horisontalberoende

Täby
Här sen Maj 2004

Hm...olja?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Provat att spruta startgas lite här och var?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

titta efter torra slangar som läcker luft... mina slangar till tomgångskmotorn är ganska dåliga och jag har lite ojämn tomgång ibland..

Citera
Skruva banåkabil
1138 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande