Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilka är dessa sensorer?
981 besök totalt
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Vilka är dessa sensorer?

Här sitter dom, mitt under luft filtret.

Å så här ser de ut i närbild.

Kan dessa vara MAT & MAP sensorer?? men sådana fanns väll inte på ett
mekaniskt sprut??

Hur funkar dessa placeringarna för de nya sensorena??

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Den vänstra (bild) är nästan helt säkert lufttemp (MAT, manifold air temp). Den till höger kan också vara det men där är jag mer tveksam.

Sprutet ser ut att vara KE-jetronic och då är det ju elektrohydraulmekaniskt ungefär, ett mekaniskt sprut som styrs av elektronik. Det har säkert lufttempgivare - och den andra kanske är till tändningen?

Ska du byta till ett annat sprut och kör utan överladdning, sätt lufttempgivaren i filtret eller där den får plats längs insugsvägen före spjället.

/Gustaf

Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Finns det nån anledning till varför du vill sätta tempmätaren innan spjället och inte efter i insuget, mest nyfiken?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Hela dendär luftvågen ska du/kommer du slänga i närmsta skrotlåda när nya sprutet kommer på plats. Det är inte en sååå liten vits med att byta till ngt modernare...att få bort denna tingest alltså.

Detta är en seriös bromskloss som totalt sabbar responsen.

När allt funkar som det ska kommer du bli förvånad tror jag.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Den stora anledningen till att jag hellre sätter tempgivaren före spjället är att då behöver den inte tåla undertryck, och skulle den tjuvläcka lite (i gängor eller något) så gör det inte så mycket.

En annan fördel med att ha den i ett rör före spjället är att det är mindre risk för "heat soak", att sensorn känner av strålningsvärme från ett massivt aluminiuminsug - insuget kan ju vara varmare än luften som strömmar genom det. Normalt sett är det ett litet om ens något problem...

/Gustaf

Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Mikael:
Jag vill att det skall se ut som orginal och där av vil jag inte sätta den i plenumet, samt jag har hört
vad tjuvluft kunde göra på din...

Andreas:
Jovisst skall det gammla sprutet bort och de nya in, föresten så kommer det om en vecka ca thumbs up

Gustav:
Blir det en stor skillnad om jag flyttar MAP sensorn 5cm längre ner i "halsen" än att ha den där den är?
Luften strömmar (antar jag) väldans bra även här.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

MAP-sensor är det inte, MAP står för manifold absolute pressure och den mäter trycket i insuget - och måste anslutas just på insuget.

MAT däremot, lufttempgivaren, är inte så kritisk till sin placering på en sugmotor. Varsomhelst mellan filter och spjäll är i princip okej, närmare filtret kan i vissa lägen vara ett plus till och med. Men några centimeter hit eller dit märks sällan.

/Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
Vilka är dessa sensorer?
981 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande