Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 7526 besök totalt |
Japp, det var precis det jag menade!
Här förstår jag inte exakt vad du menar, Anders. Under någotsånär rimliga förhållanden så innebär ju en optimal inbromsning alltid nästan maximal bromskraft. Hur kan man då bromsa för mycket? Eller menar du att amatören bedömer behövd bromssträcka, kliver på bromsen fullt där han/hon tror det är senast möjligt att bromsa, missbedömer var det var senast möjligt att bromsa och därför kommer med för låg ingångshastighet in i kurvan? Jag tror att vi allihopa har pratat om lite olika saker i hela tråden, ibland pratar vi om proffs, ibland amatörer, ibland semi-proffs, ibland om att bromsa 50 m för tidigt, ibland om att bromsa 4 m för sent etc. Den uppfattning jag har om hur man på säkrast sätt kapar varvtider generellt har jag fått från Walter Röhrl och det ska mycket till för att jag ska tvivla på hans utsagor. Enligt honom så börjar man givetvis med att lära sig banan, följt av spårvalet. Först därefter börjar det handla om att sänka varvtider och då struntar man initialt i bromspunkter hit och dit utan försöker istället hitta den kurvhastighet som känns optimal/maximal. När man är färdig med det så flyttar man stegvis fram bromspunkten tills sluthastigheten efter broms stämmer överens med önskad ingångshastighet. I slutändan kommer man alltså att komma mot kurvan, stämpla på bromsen nästintill fullt, släppa bromsen när önskad fartminskning uppnåtts och då bör man kunna styra in i kurvan med exakt önskad ingångshastighet. Därefter kommer naturligtvis sedan finliret med eventuell trailbraking etc. Låter i mina öron lämpligt, speciellt ur säkerhetssynpunkt, och därför har jag tänkt mig att amatören inte bromsar för sent utan snarare för tidigt (förutsatt att det finns någon slags självbevarelsedrift!). Med ovanstående som utgångsbas intog jag därför ståndpunkten att en amatör troligen tappar mest tid gentemot ett "proffs" just pga de tidiga inbromsningarna.
Jag har också under ett varv tvingats till att använda bromsen betydligt mindre än önskat och håller med om att rytmen och flytet blev mycket bra! Kan nog vara en bra övning emellanåt! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||
Det senare - typ... Jag menar att om man försöker bromsa sent blir det lätt 110% fokus på den saken och då är det lätt att man bromsar ner farten för mycket och dessutom missar tangeringar, nedväxlingar och allt annat man skall hinna med när man skall ta en kurva. Visserligen har man vunnit någon bråkdel på den senare inbromsningen, men det förlorar man och mer därtill därför att man sedan lätt strular till tangeringspunkter och insvängningsfart. Att bromsa sent är ju ganska stressande och därför bör man nog spara den saken till senare i inlärningsfasen. Tror vi hade löst detta om vi suttit med en pilsner i hand och med papper och penna framför oss! Inte alltid lätt att säga vad man menar på nätet. Jag _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
Vad är det? Vänsterbroms??? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||
Trailbraking är när man bromsar sig in i kurvan, följer spåret (trail) med full broms in i svängen typ. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||||
Måste funka mindre bra utan bra ABS? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||||
Det här har ju diskuterats förrut - sök på "trail braking" här på forumet. Jag tror inte att du har rätt i att spår=trail utan att det handlar om "trailing of the brakes". Det är helt klar inte FULL broms in i svängen. Tanken är väl snarare att man skall bromsa en bit in i svängen och allt eftersom släppa upp bromsen. Det är åtminstone så jag gör. Ett par exempel, T13 och Wehrseifen. Om man bromsar, släpper och svänger så får man väldigt lätt understyrning med GT3:an. Om man istället bromsar OCH svänger och sedan släpper upp bromsen succesive styr bilen fint och villigt. I teoring kan man också bromsa senare, men personligen utnyttjar jag nog inte den möjligheten utan väljer att helt enkelt få en bättre insvängning. Detta kan givetvis utföras med vänsterbroms men även med normal bromsteknik. ABS underlättar helt klart dessa övningar, men eftersom man - enligt min mening - inte bromsar fullt i kurvan går det att utföra med icke ABS-bilar också. Du får prova nästa gång Qvarnis! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
Jag tror vi använder oss av samma teknik, men det är inte något jag använder mig mycket av. Ska börja labba med det när jag får lite mer känsla och förhoppningsvis nästa år då mitt mål om mycket tid på ringen kanske kommer att kunna infrias. Jag antar att det är som jag är lite osäker (läs "feg" ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||||
Hejsan grabbar,
nu är jag tillbaka från en härlig helg på Ringen. Vi hade rikligt med regn i stort sett hela lördagen vilket passade min bil med sprillans nya Pirelli gatdäck perfekt. Jag stortrivdes med vädret och var nog bland de snabbare på banan. De rutinerade förarna med R-Däck gav upp... Under söndagen och måndagen var vädret perfekt och jag fick möjligheten att fortsätta min kamp mot bättre varvtider på torrt underlag. Tack för alla tips! Ny bästatid BTG är 08:29 med gatdäck. Jag jobbade mycket med tre saker: stegvis gasa på mer i de snabba sektionerna (205 km/h över Quiddelbacher Höhe, 230 km/h innan inbromsningen vid Schwedenkreuz, 200 km/h genom Fuchsröhre, 190 km/h genom den snävare vänstern i Kesselschen och ca 210 km/h innan inbromsningen vid Angstkurve etc.), bromsa in i de långsamma kurvorna för att minska understyrningen, förbättrat spår i några sektioner (Wippermann är fortfarande katastrofalt dåligt...). Jag upptäckte ibland att jag kör lite slarvigt med bilen med lite sladdar hit och dit, men Porsches PSM är helt fantastiskt och reder ut der mesta så att det ser snyggt och kontrollerat ut. Playstation på riktigt! Jag kommer snart tillbaka! /Lars _________________ /Lars Nottehed |
||||||||
Skulle vara kul att veta vad för Porsche du har, är det en 4-hjulsdriven eftersom du uppskattade regnet och halkan så mycket. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||||
Jag kör en Porsche 996 Turbo som även går under namnet "Playstation på riktigt" eftersom den är helt grymt snabb men samtidigt oerhört snäll att köra. "Understeer, understeer, understeer" som Tiff säger i testen på Top Gear.
Jag vet inte riktigt vilka de största förbättringarna var, men helt klart är att jag flyttat de mentala spärrarna avsevärt och nu kör väsentligt snabbare i de snabba sektionerna (se tidigare inlägg). Jag var även överraskad över hur sent man faktiskt kan bromsa, och dessutom verkligen in i kurvan så att baken på bilen svänger runt bättre speciellt i de långsamma partierna. 21 sekunder kändes som en bra förbättring. Det börjar dessutom bli lite lättare att följa med i det allmäna tempot på Ringen och inte hela tiden behöva avbryta för att släppa förbi de snabba bilarna. ![]() /Lars _________________ /Lars Nottehed |
||||||||
PSM? Vad är det? Ta bort den, så får du köra en riktigt bil... Skulle vara intressant vilken tid du har då ![]() _________________ Patrik Ljunggren |
||||||||
PSM tar jag bort på alla små banor i Sverige etc. Helt hopplöst att köra annars.
På Ringen går faktiskt inte PSM systemet in särskilt ofta (om det är torrt) utan hjälper mer till om man gör något rejält misstag. Det är egentligen viktigare för att bygga upp självförtroendet än att hela tiden ligga och korrigera. Jag håller dock med om att det är lite mer hår på bröstet att köra en GT3 fort än min bil. Men, jag har säkert minst lika kul! /Lars _________________ /Lars Nottehed |
||||||||
Betvivlar jag inte det minnsta!! ![]() och skulle det ringa, så har du ju också handsfree ![]() ![]() _________________ Patrik Ljunggren |
||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 7526 besök totalt |