Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 718 RSK
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (17709 totalt)
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Dax för en liten uppdatering!

Igår lös flitens lampa och jag kortade mitt chassie till rätt längd.
Jag passade även på att ta lite bilder på operationen, en kompis som tittade förbi lyckades även få med mig på bild!

Till denna operation är det lämpligt med en bra svets, en Esab C340.
Denna behövde inte ens anstränga sig för att smälta ihop chassiet! thumbs up

Ett annat oumbärligt verktyg. Vinkelkapen!

Undertecknad i full aktion med att kapa. Notera den föredömliga skyddsutrustningen och den för dagen utvalda yxoverallen!

Sådär, ett stycke färdigkortat chassie. Blev riktigt nöjd faktiskt! thumbs up

Det var allt för denna gången.
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

om du ska slipa ner svettsarna så kan jag rekomendera att du tar bilder på dom innan, det gillar SFRo

Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Speedster skrev:
om du ska slipa ner svettsarna så kan jag rekomendera att du tar bilder på dom innan, det gillar SFRo

SFRo? Jag ska ju inte registrera denna bil som amatörbyggt fordon så jag vet inte om de kan tänkas vara så intresserade av bilder på mina svetsar?

Fin bil du har förresten! thumbs up
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Jag har haft en liten fundering kring möjligheterna att tävla lite med bilen.

Är det någon som på rak arm kan säga mig vad jag behöver tänka på för att får bilen godkänd i t.ex Modsport?
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Äsh det är nog bara jag som är tillbedjare av en annan religion

Klart det finns en tjusning att plocka ut max i gamla (och "OBS" tidsenliga!) konstruktioner.

Z-länk på nbakvagnen är inte en dum option att ha från början om man har svingaxelbakvagn.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Även ombyggt fordon ska numera besiktas av SFRo, så tipset om svetsarna är rätt bra faktiskt.

I SFRos bygghandbok finns också info om hur plattan/tunneln ska kapas, där det viktigaste är att man inte snittar tunneln rakt av utan att man kapar på olika ställen på över och undersidan. Förskjutningen bör vara runt 240 mm och det är för att man får en starkare fog på det sättet.

Instruktionerna om kapningen kommer från VW själva.

/Gustaf

Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Ponera att man tappat lusten för att orka gatregistrera bygget, vilken tävlingklass skulle man då bygga den för?

Det är väl kanske inte det lättaste att hitta en passande klass?
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Sebastian Petersson skrev:
Ponera att man tappat lusten för att orka gatregistrera bygget, vilken tävlingklass skulle man då bygga den för?
Det är väl kanske inte det lättaste att hitta en passande klass?

Modsport skulle nog funka utmärkt! Såvitt jag kan förstå skulle den anses som en "replika" och vara godkänd. I Roadsport skulle du nog behöva registera som amatörbygge för att få vara med. Kolla reglementet på www.spvm.se. Det du i praktiken behöver är att förse ekipaget med en godkänd bur samt övrig säkerhetsutrustning (stol bälte osv). Beroende på motorval så klassas den sen in i Modsport 1, 2 eller 3.

Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

therealpinto skrev:
Även ombyggt fordon ska numera besiktas av SFRo, så tipset om svetsarna är rätt bra faktiskt.

I SFRos bygghandbok finns också info om hur plattan/tunneln ska kapas, där det viktigaste är att man inte snittar tunneln rakt av utan att man kapar på olika ställen på över och undersidan. Förskjutningen bör vara runt 240 mm och det är för att man får en starkare fog på det sättet.

Instruktionerna om kapningen kommer från VW själva.

/Gustaf

Detta stämmer bra, sedan i maj förra året så tog SFRo över även kontrollen av amatörbygda fordon. Angående kapningen av ramtunneln så skrev jag inget i och med att jag såg att den var kapad rakt av... Jag tyckte det kändes lite taskigt att påpeka något sådant nu men det är som Gustaf säger att den skall kapas med förskjutning. Det kanske går att lägga en förstärkning på varje sida för att kompensera denna kapning
Jag ska se om jag kan få in en bild på när jag kortade för det är inte det enklaste att beskriva.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Sebastian:
Ge inte upp, det händer ibland att man lägger ner åtskiliga timmar på något som sen åker i skrotbingen.
Man blir , sen gör man om. När det är rätt käns det så här thumbs up thumbs up
Allt går att fixa, nästan

Speedster:
Det är inte taskigt att tala om att någon gjort fel. Men det kan bli taskigt pga hur man säger det därimot.
Hur tidiagre man skriker dästo bättre, då finns det möligheter att åtgära felet.

Jag citerar dude:
-Gör om gör rätt

Göteborg
Här sen Maj 2005

Håller med, man ska inte ge upp. Det roligaste vore väl ändå att få den besiktigad så man kan glida omkring varje dag i den thumbs up För det lär ju bli ett grymt bygge thumbs up

Var bara noga med att följa SFRo:s regler, dom gör också oftast bygget till an bättre bil. Har du några frågor så tveka inte att kontakte din lokale SFRo kontrolant för dom är oftast väldigt hjälpsamma

Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Här kommer ett par bilder på hur det gick till när jag kapade min platta. Efter kryssmätning så skilde det 0,5 mm från ena till andra sidan

och så här fin blev den thumbs up

torque
Gävle
Här sen Jun 2004

Hallå mannen... Hur har det gott med bygget! Löste det sig med kapningen!!?? Blev det förstärkningar eller nytt utgångsmaterial? Kör hårt!

Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Kapningen har löst sig med lite förstärkningar enligt SFRo Besiktningsman.
Förstärkningar skadar aldrig.

Men detta projekt med alla dess delar är nu till salu p.g.a tid och platsbrist. Andra projekt som jag skaffat mig.
Hugade spekulanter är välkommna med ett PM eller mail.

Lägger upp en annons i dagarna också med lite detaljer kring pallarna med delar.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Nu igen?

Porsche 718 RSK
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (17709 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande