Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Runtom(k)ring(en)
1742 besök totalt
Peter D
München
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Runtom(k)ring(en)

Hejsan!

Jag inser att det egentligen är helt fel forum för att ställa en sån här fråga så jag hoppas att ni missförstår mig rätt: Vad är att betrakta som "måsten" när jag nu till helgen besöker ringen för första gången i mitt hittills så fattiga och trista liv?

Ert första svar kan ni bortse från, jag tänker mest på saker "runtomkring" banan, myten, ringen.

Jag är tacksam för svar, idéer och tips av alla slag! om det är någon mer än jag som ska dit nu till helgen (alternativt redan är där) får denna naturligtvis också gärna höra av sig.

(PS. Jag har redan sökt på forumet men inte hittat särskilt mycket om just denna aspekt på Nürburgring)

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Jag tror faktiskt att du kommer få väldigt dåligt med svar på den frågan.

För om du menar sevärdheter som inte har med banan och racing att göra så finns det mig veterligen inget "måste ses" i trakten.

Skulle isf vara ett besök på någon vingård vid Mosel i tex. Bernkastel-Kues. Och om man gillar stenar så är ju eifelbergen av vulkanisk härkomst så det finns väl lite sånt att titta på runt Mayen har jag för mig. Men det är ju inget du måste göra.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Moseldalen...

BMW 330i -05
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Moseldalen...

Jo, jag editerade lite.

Göteborg
Här sen Feb 2003

Moseldalen är trevligt, åk ner till Bernkastel och köp vin! Bodde jäkligt billgit där nu när det var lågsäsong.

69 euro för ett dubbelrum två person ink stor frukostbuffé!

Gillar man krig och sånt så finns det en del gamla fortifikationer i eifel

Wimbach
Här sen Aug 2004

Seså seså, nog finns det allt en del motorrelaterat att se på också förutom själva banan!

Personligen gillar jag att gå upp i tornet på Hohe Acht (berget alltså, inte banpartiet) och
a) njuta av utsikten.
b) betrakta hur enormt stort området som Ringen omsluter egentligen är.
c) drömma om hur det var på 30-talet när Mercedes och Auto Union fajtades, kompressorskriken måste ju lätt ha hörts ända upp på toppen...

om det är myten som lockar kan man ju dessutom snoka rätt på de gamla delarna av Südschleife. Altes Fahrerlager är också en bra plats att drömma sig bort till bättre(?) tider.

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Här kommer några tips i anslutning till Ringen, för det var det jag tror Peter var ute efter!?!
I Nürburg kan man ju klättra upp i tornet på själva borgen Nürburg och se delar av banan bortåt Quiddelbacher Höhe, Schwedenkreutz, etc.
Besöka några av de mer lättillgängliga åskådarplatserna som Breidscheid, Brünnchen och Pflanzgarten(De mer svårtillgängliga kan du ta vid nästa besök).
Dorint Hotellet kan faktiskt också vara värt ett besök. Där tom kaklet på toan nere i källaren har bilmotiv.
Turistshopen nära Dorint, benzinmacken vid Döttinger Höhe och vid påsläppet i Breidscheid säljer små trevliga souvenirer(t ex den obligatoriska ringendekalen).
Både gamla och nya depån vid GP-banan kan vara värda ett besök.
Parkeringen vid påsläppet ut på nordslingan är oftast också en sevärdhet i sig, eftersom det rullar en och annan trevlig bil där.
Pistenklause på kvällen kräver defintivt ett besök!

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Andra lättillgängliga och trevliga åskådarplatser är vid Quiddelbacher Höhe och Bergwerk. Spa-Francorchamps ligger bara ca 10 mil västerut om man är intresserad av att samla på racingbanor.

Muséet och turistshopen vid GP-banan kanske är lite småtrista, men nåt intressant hittar man säkert. Det finns även en gokarthall i anslutning. Gillar man modellbilar (som jag gör) är turistshopen och macken vid Döttinger Höhe rena himmelriket, men en mardröm för plånboken...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004

Adenau är en klart sevärd liten by som ligger i anslutning till Ex-Mühle. Torget är mycket trevligt och erbjuder lite mer stadkänsla än Nürburg!

Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

om du hamnar i Adenau så missa inte att ta en titt i kyrkan som är verkligen sevärd, och så som redan nämns missa inte den gamla depån.

om du vill åka en bit så finns det en sommarrodel bana på vägen 257 mellan Adenau och Autobahn 61.

Peter D
München
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Tack för alla tips! Jag inser att jag kanske inte var helt tydlig i min formulering men jag tänkte naturligtvis mest på motorsportrelaterade sevärdheter.

Jag har idag lördag hunnit med att reka lite runt ringen inför taxi-rundan imorgon; efter att ha väntat 1,5 på att få åka ett varv vore det lite trist att missa för att man inte hittar rätt i tid. Har dessutom klarat av mitt livs första och varv på ringen - med en BMW 118d! Varvtiden avslöjar jag inte...

Kunde också konstatera att det är en hel del svenskar där nere (bl.a tre svenskregistrerade Lamborghinis). Dessutom fullkomligt kryllade det av engelsmän, jag skulle gissa att 70% av samtliga jag såg vid Nordslingans start/målområde var engelsmän.

Förutom varvet med ring-taxin hade jag imorgon tänkt kolla in muséet samt se om jag hittar några bra åskådarplatser. Hittills har jag varit vid Brünnchen samt Pflanzgarten. Generellt måste jag säga att det är väldigt dåligt skyltat. Vilka tycker ni är de bästa ställena?

Tyvärr måste jag röra mig hemåt redan på eftermiddagen men om tiden tillåter ska jag se om vi inte besöker depåerna vid GP-banan. Hur hittar jag den gamla? och var ligger "altes Fahrerlager"?

Stämmer det att Sabine Schmitz har en egen restaurang? Är den värd ett besök? Var ligger den? Andra tips på matställen som är värda ett besök?

okej, vi får se vad som hinns med, det kommer ju fler tillfällen!

Tack igen för all svar!

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Peter D skrev:
Hur hittar jag den gamla? och var ligger "altes Fahrerlager"?

Gamla depån eller Altes Fahrerlager ligger bakom Zakspeed. Om det är öppet hos Zakspeed så kan du gå över gården och in den vägen. Annars finns det en ingång från andra hållet också (till höger om Dorint).

Peter D skrev:

Stämmer det att Sabine Schmitz har en egen restaurang? Är den värd ett besök? Var ligger den? Andra tips på matställen som är värda ett besök?

Nej någon egen restarant har hon inte längre. Däremot brukar hon servera på Pistenklause.

München
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Är nu tillbaka i vardagen efter helgen på Nürburgring. Det var mycket man inte hann med, helgerna är som vanligt alldeles för korta.

Dock hann jag med ett hyfsat snabbt varv i nya M5:an med Sabine vid ratten. En ytterst glad och trevlig tjej, får man väl säga, och körningen behöver jag väl inte kommentera. Klart värt pengarna, synd bara att det varade så förbenat kort...

Besökte även muséet och tyckte faktiskt att det var riktigt sevärt. thumbs up

Depåerna hanns inte alls med, liksom Pistenklause, diverse åskådarplatser, Hohe Acht och de gamla delarna av Südschleife. Men man får väl se det som ytterligare en anledning att snart åka tillbaka.

Tack ännu en gång för alla tips, de var alla väldigt värdefulla!

Slåtte
Här sen Nov 2002

Kul att du uppskattade besöket, nu är du drabbad av sjukdomen! Enda botemedlet är att åka dit igen!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Nürburgring
Runtom(k)ring(en)
1742 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande