Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Material i bromskolv?
2078 besök totalt
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250


Trådstartare
Material i bromskolv?

Hej!

Sitter som vanligt och funderar på hur man ska kunna krångla till det så mycket som möjligt för mig...

Tänkte tillverka egna bromsok i aluminium. jag utgår ifrån måtten på en kolv från ett bakre saabok, så då får jag lätt att skaffa packningssats mm, men att köpa hela saab-ok för att ta kolvarna ifrån känns galet, så därför klurar jag på att svarva egna.

Diametern på kloven är o35 så slipad axel känns som ett bra utgångsläge.
Frågan är vilket material som verkar vara bäst...

Vanligt svart stål som man sedan måste ytbehandla (typ hårdkrom)

eller

Syrafast axel som räcker att polera.... (Syrafast finns i huset...)

Finns det någon nackdel med att tillverka i syrafast, med tanke på temperatur mm??

jag vet att titan är vanligt, men det känns lite för dyrt just nu...


Mvh Andreas

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5287



Re: Material i bromskolv?

Yaskin skrev:
Hej!

Sitter som vanligt och funderar på hur man ska kunna krångla till det så mycket som möjligt för mig...

Tänkte tillverka egna bromsok i aluminium. jag utgår ifrån måtten på en kolv från ett bakre saabok, så då får jag lätt att skaffa packningssats mm, men att köpa hela saab-ok för att ta kolvarna ifrån känns galet, så därför klurar jag på att svarva egna.

Diametern på kloven är o35 så slipad axel känns som ett bra utgångsläge.
Frågan är vilket material som verkar vara bäst...

Vanligt svart stål som man sedan måste ytbehandla (typ hårdkrom)

eller

Syrafast axel som räcker att polera.... (Syrafast finns i huset...)

Finns det någon nackdel med att tillverka i syrafast, med tanke på temperatur mm??

jag vet att titan är vanligt, men det känns lite för dyrt just nu...


Mvh Andreas


Kör du i någon rostfritt stål och polera. Blir lite lite tyngre än om du kört i svart men å andra sidan slipper du i princip all tänkbar rost (visst, badar du oken i konstiga lösningar får du de flesta rostfria att ytrosta)

7075T6 för oket.

_________________
Roland Johansson
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Det finns väl renoveringssatser där kolvarna och packningarna ingår??

Vinsten med att göra egna är däremot att det går att göra dem lättare. Originalkolvarna brukar vara homogena järnklumpar som väger massor. Det borde inte heller vara alltför svårt att göra en hållfasthetsberäkning på kolvarna.

_________________
Sten Isaksson
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2297



Går det att borra kolvarna?

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Titan är naturligtvis ett mycket bra material i kolvar, men för en lägre kostnad så borde rostfritt stål vara lämpligt. Rostfritt stål är starkare än vanligt bonnstål så tyngre ska de inte bli. Vad som dock är fördelen med rostfritt är dess sämre värmeledningsförmåga som hindrar värmen att gå via kolvarna till bromsvätskan. För att öka beständigheten mot nötning så kan man belägga dem med något. Tänk dock på vilka tätningskrav det finns och hur du ska uppnå detta (ex. "seal in bore" vs. "seal on piston").

När det gäller bromsoket så finns det några artiklar om AP Racing som kan vara läsvärda innan man ger sig på att konstruera oket. När det gäller oket så konstruerar man dem för att få så hög styvhet som möjligt så jag rekommenderar att man konstruerar dem i CAD så att man sedan kan köra en FEM analys för att se hur styvheten blir. Materialet kan gärna vara 8000-seriens aluminium (litium legerat) vilket är det bästa bortsett från vissa exotiska material. När det gäller värmebehandling så vet jag inte riktigt hur man ska göra, jag menar att med de temperaturer ett bromsok får stå ut med så går den ändå ur efter en viss tid och vid de krafter som krävs för att nå sträckgränsen så har man sannolikt redan haft problem med styvheten. Det är väl i så fall infästningarna som är den svaga biten.
Citera
Skruva banåkabil
Material i bromskolv?
2078 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande