| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Material i bromskolv?
|
2078 besök totalt |
|
Material i bromskolv?
Hej! Sitter som vanligt och funderar på hur man ska kunna krångla till det så mycket som möjligt för mig...
Tänkte tillverka egna bromsok i aluminium. jag utgår ifrån måtten på en kolv från ett bakre saabok, så då får jag lätt att skaffa packningssats mm, men att köpa hela saab-ok för att ta kolvarna ifrån känns galet, så därför klurar jag på att svarva egna.
Diametern på kloven är o35 så slipad axel känns som ett bra utgångsläge. Frågan är vilket material som verkar vara bäst... Vanligt svart stål som man sedan måste ytbehandla (typ hårdkrom) eller Syrafast axel som räcker att polera.... (Syrafast finns i huset...) Finns det någon nackdel med att tillverka i syrafast, med tanke på temperatur mm?? jag vet att titan är vanligt, men det känns lite för dyrt just nu... Mvh Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
|
Re: Material i bromskolv?
Kör du i någon rostfritt stål och polera. Blir lite lite tyngre än om du kört i svart men å andra sidan slipper du i princip all tänkbar rost (visst, badar du oken i konstiga lösningar får du de flesta rostfria att ytrosta) 7075T6 för oket. _________________ Roland Johansson |
||
|
Det finns väl renoveringssatser där kolvarna och packningarna ingår??
Vinsten med att göra egna är däremot att det går att göra dem lättare. Originalkolvarna brukar vara homogena järnklumpar som väger massor. Det borde inte heller vara alltför svårt att göra en hållfasthetsberäkning på kolvarna. _________________ Sten Isaksson |
||
|
Titan är naturligtvis ett mycket bra material i kolvar, men för en lägre kostnad så borde rostfritt stål vara lämpligt. Rostfritt stål är starkare än vanligt bonnstål så tyngre ska de inte bli. Vad som dock är fördelen med rostfritt är dess sämre värmeledningsförmåga som hindrar värmen att gå via kolvarna till bromsvätskan. För att öka beständigheten mot nötning så kan man belägga dem med något. Tänk dock på vilka tätningskrav det finns och hur du ska uppnå detta (ex. "seal in bore" vs. "seal on piston").
När det gäller bromsoket så finns det några artiklar om AP Racing som kan vara läsvärda innan man ger sig på att konstruera oket. När det gäller oket så konstruerar man dem för att få så hög styvhet som möjligt så jag rekommenderar att man konstruerar dem i CAD så att man sedan kan köra en FEM analys för att se hur styvheten blir. Materialet kan gärna vara 8000-seriens aluminium (litium legerat) vilket är det bästa bortsett från vissa exotiska material. När det gäller värmebehandling så vet jag inte riktigt hur man ska göra, jag menar att med de temperaturer ett bromsok får stå ut med så går den ändå ur efter en viss tid och vid de krafter som krävs för att nå sträckgränsen så har man sannolikt redan haft problem med styvheten. Det är väl i så fall infästningarna som är den svaga biten. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Material i bromskolv?
|
2078 besök totalt |