| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsvåg med fördröjning?
|
1856 besök totalt |
|
Förmodligen kan följande avfärdas som feberyrsel, men det är något jag fått för mig och som jag behöver få bekräftat eller sågat. Min bmw är ganska lätt bak. Vid kraftiga inbromsningar så blir den väldigt nervös i bakänden. om bakbromsarna kunde nypa åt rejält en halv(?) sekund innan frambromsarna tar vid så inbildar jag mig att bilen skulle komma stadigare in i kurvorna. Med en traditionell bromsvåg så är ju balansen statisk. Det jag är ute efter är att få lite extra hjälp någon sekund påväg in i en kurva, så bilen sätter sig ngn centimeter bak innan stora viktförskjutningen kommer. Hänger ni med? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
|
om man måste vänta på att bilen skall sätta sig är den för mjuk i fjädringen.
och om jag nu inte har fått allt om bakfoten så blir en bil med mycket bakbromsar som en kå...... huggmask på vägen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Jag inbillar mig att om du har en halv sekunds fördröjning på frambromsarna så inträffar två saker:
1. du bromsar för sent 2. bilen vänder runt omedelbums när bakbromsarna bromsar. Min bil blir oerhört vinglig och nervös om jag har för mycket broms bak. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
jag får det till tvärt om 1. jag bromsar lite tidigare så att bakänden sätter sig. 2. Om den väl satt sig, så minskar risken att den vänder om när frambromsarna gör sitt. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Just därför vill jag inte ha mycket bakbroms statiskt, utan bara en liten stund i början på inbromsningen. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
1. Kör på bana, träffa nya och gamla vänner..
½ sekund fördröjning är en evighet när man panikbromsar för att bilen framför bromsar oväntat tidigt...
2. Bilens lutning har försvinnande lite med viktföskjutning/tillgängligt grepp att göra. Bromsar du så kommer vikten att förskjutas och då spelar det ju ingen roll att du bara bromsar bak, förutom att det bromsar lite sämre då. Vad händer om du bromsar vid sväng, inte alltid det är snabbast att bromsa rakt fram. Handbroms på vintern känns som en relevant liknelse.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Att bilen blir ostabil tror jag mest beror på att du låser upp bakhjulen, eller iaf ligger på gränsen till att göra det. En framtung bil har ju redan från början dåligt grepp bak, och viktförkjutningen när man bromsar är inte att leka med. Det är nog inte mycket annat att göra än att hushålla med det lilla grepp som finns för att få lite styrsel, och låta framdäcken göra grovjobbet - dock inte i sådan utsträckning att du får en massa understyrning, för det är inte alls kul om man bromsar lite sent... Hellre lite brett än rakt ut i geografin!
om man inte nöjer sig med att justera in bromsvågen efter bana och körstil; skulle det inte vara mer användbart med en automatisk/aktiv bromsvåg? Ett litet elservo som justerar bromsvågen något om det börjar låsa upp fram eller bak, och sedan återgår till grundjusteringen. (Man bör nog ha sensorer på alla hjulen och beräkna medelvärdet per axel, annars blir det osymetriskt och skumt...) Då har man ju alltid omedelbart svar och full kontroll, men man slipper att det låser fram när det är halt och bak när man bromsar hårt (olika viktförskjutning) och sådant. Jag skulle nog vara försiktig med att ge en sådan anordning alltför stora friheter, dock... Kan ju begränsa den till +/- några få procent eller så från grundjustering, iaf tills man är helt säker på att den inte ställer till otrevliga överraskningar. Testas lämpligen där det finns gott om plats!
EDIT: Detta är ju förresten ungefär den automatiska varianten av vänsterbroms; man korrigerar bromsbalansen automatiskt via bromssystemet istället för manuellt med gasen. Problemet är väl bara att automatiken kanske inte alltid har samma idé som föraren om vad som är lämpligt...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Det låter ju vettigt resonerat. Men, BMW E30 brukar ju få ganska stor toe-in bak om man sänker den lite. Det går inte att justera heller om man inte har modifierat infästningarna. EDIT: Jag antar att det gäller den E30 med S38-motor i detta fallet? _________________ /Anton Lillsund |
||||
Du menar ABS?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
||||
Nja, bortsett från att Anti Blockier System (mer eller mindre) totalt förhindrar låsning, vilket man inte kan göra bara genom att kontrollera balansvågen. Låser man så låser man ett hjul bak och ett fram samtidigt. (Eller alla samtidigt, om man kan kontrollera varje hjul individuellt.)
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Men nog är där en transient när man börjar bromsa tills dess bilen så att säga är i ett hyggligt statiskt transientläge?!?
I början av denna fas (som jag tror är mycket kortare än en halv sekund) så borde man kunna ha nytta av mer bromskraft bak. Sen efterhand som lasten förskjuts framåt (typ ca 0,1-0,2 sek??) kan då kanske bromskraften biaseras framåt automatiskt Låter väl bra att ha ett sånt system? Sinnrikt nog menar jag att ett stort antal standardbilar kanske har ett sånt system från fabrik.... dvs såna med lastkännande bromsreduceringsventiler i bakvagnen! Dock vet inte om dessa är snabba nog (antar det) och jag var inte heller om där är andra saker som ställer till.
_________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1856 besök totalt |