Bilder o videos
KTHR2 - årets första svenska Formula Studentbil
8147 besök totalt
1, 2   >>
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
KTH Racing visade sin nya Formula Student bil i fredags och blev först ut av de tre svenska teamen. Största nyheten i år är kolfibermonocoquen som är lättare men framförallt vridstyvare än fjolårets stålrörsram. Fler bilder och info finns på http://www.kthracing.se


_________________
Henning Olsson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Cédric
Uttran
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2374



riktigt najs ju, vilka på KTH är det som håller på med kärran ?

_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
Monocoquen är gjord i kursen lättviktsdesign, drivlina av föbränningsmotor pk, hjulupphängning av maskinelement hk plus en massa frivilliga

_________________
Henning Olsson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 16530



Ingen aerodynamik fram?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Kiakde på den i helgen då den ställdes ut på plattan! Stod och surra med en utav de som jobbat på bilen, men eftersom jag hade min sambo med mig så fick man ju inte prata alltför länge.. arghhh

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kraniel
Telefonplan, Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6163

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Helt underbart - lycka till! thumbs up

_________________
Daniel Östlund

-> www.iriam.se
-> www.kraniel.com
-> www.sunksinglar.se

Kör inte gubb-Lancia.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1022



MaZ skrev:
Ingen aerodynamik fram?


Tror inte att någon aerodynamik behövs på dessa bilar, då tävlingsmomenten sker i sådana hastigheter att det ej behövs.

Själv så håller jag på en annan bil , men jag önskar även KTH lycka till i England!

1. Luleå tekniska universitet
2. KTH
3 ....


_________________
Joh@n M@hlst3dt
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Ragnar
Göteborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3196



Snygg färg! .............................


(ok då, resten ser bra ut det också. Lär bli en mkt vass bil!)

/Era vänner i väst

_________________
Ragnar Burenius
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
MaZ skrev:
Ingen aerodynamik fram?


Den skarpsynte kan skymta fästen för vingar fram på spindlarna. De han inte bli klara till premiären.

De här med aerodynamik på Formula Student bilar är rätt omtvistat, snittfarten på banan ligger runt 50 km/h. Inte mycket, vi kommer utvärderar om det gör någon skillnad med eller utan vingar/venturi.

_________________
Henning Olsson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1542



Detta är den första som ser ut som jag skulle byggt den.
Lycka till

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Vad kom ni ner i för vikt?
Förra årets bil led väll av kraftig övervikt.

_________________
S tefan Ir lander
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kraniel
Telefonplan, Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6163

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

henningo skrev:
MaZ skrev:
Ingen aerodynamik fram?


Den skarpsynte kan skymta fästen för vingar fram på spindlarna. De han inte bli klara till premiären.

De här med aerodynamik på Formula Student bilar är rätt omtvistat, snittfarten på banan ligger runt 50 km/h. Inte mycket, vi kommer utvärderar om det gör någon skillnad med eller utan vingar/venturi.


På spindlarna? Är det för att inte påverka den fjädrade vikten med downforce?

_________________
Daniel Östlund

-> www.iriam.se
-> www.kraniel.com
-> www.sunksinglar.se

Kör inte gubb-Lancia.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Kraniel skrev:

På spindlarna? Är det för att inte påverka den fjädrade vikten med downforce?

Nu är det här som sagt ganska låga hastigheter, men om det är mycket downforce så slipper man ju ha tvärstumma fjädrar, plus att man minskar problemen med pitch-känslighet om man utnyttjar markeffekten för maximal prestanda.


Vad händer förresten med alla gamla byggen? Snart borde det väl finnas tillräckligt för en egen serie...
Men jag antar att en hel del återanvänds?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Ajden
Sundsvall
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2231



AndersY skrev:


Vad händer förresten med alla gamla byggen? Snart borde det väl finnas tillräckligt för en egen serie...
Men jag antar att en hel del återanvänds?



Dom står lite halft i särplockade utspridda i hela verkstan. Ser så ut de gånger jag varit in i verkstan där de håller till.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
AndersY skrev:
Kraniel skrev:

På spindlarna? Är det för att inte påverka den fjädrade vikten med downforce?

Nu är det här som sagt ganska låga hastigheter, men om det är mycket downforce så slipper man ju ha tvärstumma fjädrar, plus att man minskar problemen med pitch-känslighet om man utnyttjar markeffekten för maximal prestanda.


Vad händer förresten med alla gamla byggen? Snart borde det väl finnas tillräckligt för en egen serie...
Men jag antar att en hel del återanvänds?


Vad gäller monteringen ofjädrat så är det för att vi ska kunna köra med samma setup med eller utan vingar. Sen kan man fråga sig om de mängder downforce vi kommer producera (max ~20% av bilens vikt) är tillräckliga för att ställa till med setup-relaterade problem.

Vad gäller KTH01, fjolårsbilen så kommer den återställas till körbart skick, framförallt för att kunna ställa upp i Baltic open i höst. Det är varit mycket värdefullt för nya i projektet att kunna plocka isär en sådan bil som de ska bygga.

_________________
Henning Olsson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35041

Forumägare
Forumägare

Kul! La en blänkare på förstasidan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Odieee
Jönköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 22



Kul att se er här på Rejsa! Har ni gjort några tester än? Ska bli roligt och se om ni slår förra årets bil i det ädla momentet 70m hjulspinn

_________________
Adam Theander
Bygger: MINI 1000 -72
Kör: Ford Fikus -99
Vill ha: MB 300 SL -59
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Folian
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 39



Planen är att köra på barkarby i helgen.

Du får stå på dig Henning, de hugger ju på vingarna!

Citat:
förra årets bil led väll av kraftig övervikt


Jag minns inte att fjolårsbilen led så mycket av sin vikt... det gick ju rätt bra... vi kan ju jämföra placeringar
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Johan_Eriksson
Köping
Här sen Maj 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Bra jobbat att ni fick ihop bilen till utsatt dag. Men kom ihåg att inte tappa tempot nu. Kom ihåg att vårt vinnande koncept förra året var att testa, testa och åter testa. Bättre att det går sönder nu än i England, för sönder går det alltid. Såg att ni tänkte köra på Lecont däcken jag tipsade er om. Hoppas att det fungerar. Tittar man på andra snabbåkande bilar i England så verkar det ju som att de är bra. Kom också ihåg att lägga en hel del tid i skidpaden så att balansen i bilen blir optimal. Vilka är förarna i år? Hoppas få möjlighet att se skapelsen inan ni drar till England.

Lycka till i England!

_________________
Johan Eriksson

Kör: Volvo S60
Räknar på: Ford Fiesta ST JTCC
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
Tja Johan!

Vi har haft lite problem med att få tag på LeCont. Deras telefonnummer fungerar inte och språket gör det inte mycket lättare.

Vi kommer absolut lägga mkt tid i skidpaden, klart lättare att se förändringar i bilens beetende än på bana.

_________________
Henning Olsson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Odieee
Jönköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 22



Henning Henning....
nu får du krypa till korset och berätta vad bilen väger! Jag antar att ni inte lyckades passera 200-sträcket. Har för mig att fjolårets bil vägde 235kg i första utförandet. Sen var det ju någon som monterade värmesköldar och den berömda lådan mellan benen på föraren

_________________
Adam Theander
Bygger: MINI 1000 -72
Kör: Ford Fikus -99
Vill ha: MB 300 SL -59
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Bilder o videos
KTHR2 - årets första svenska Formula Studentbil
8147 besök totalt
1, 2   >>