Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Välja kolfiber för att klä ramen med
1790 besök totalt
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Välja kolfiber för att klä ramen med

Min rostfria ram börjar närma sig ett stabilt och halfvärdigt stadium Nu sitter jag och funderar lite här på vilken tjocklek jag skall ha på kolfiberplattorna som skall nitas fast på ramen.

Under bilen hade jag tänkt mig 2-3mm så det håller för att repa lite i. Enligt swecomposite skulle 2mm duga gott. Frågan är sedan vilken tjocklek på kolfiber som skulle motsvara ca 1.5mm alu? Vad jag sett så verkar 1-1.5mm alu vara vanligast när man klär ramen. Så jag undrar ju då vilken kolfibertjocklek jag skall använda, och om kolfibern är "bolt on", dvs att jag inte behöver behandla den på något sätt.

Sen är galvanisk spänning en fråga. Melllan RF och kolfiber - vem blir offret? Är det något jag behöver oroa mig för över huvud taget? Popnitarna som fäster är i RF.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11036



Vanlig snik-kolfiber blir ganska precis som aluminium i styvhet. 1mm alu motsvarar 1 mm svart plast m.a.o.

Rostfritt funkar bra med kolfiber, används flitigt i flyg och rymd. Vi har använt rostfria blindbult på jobbet , då det är mycket billigare än titan.

Tänk bara på om du väljer en nit som expanderar eller en blindbult (ser ut som en popnit ungefär, men expanderar inte i hålet utan deformerar bara en skalle)

om du expanderar för mycket i kolfiberns hål kan du spräcka kolfibern. Men du kan ju prova dig fram och eventuellt öka borrets diameter en aning för att minska på hålkanttrycket.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Hm, vad är snik och vad är det inte? Hur avgör man?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322



SteQve skrev:
Hm, vad är snik och vad är det inte? Hur avgör man?


Antar att det menas kolfiber, som inte är vaccumgjuten i autoklav?
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Tänkte köpa allting från denna firma: http://www.swecomposite.com/

om ni kikar på deras produkter. Verkar det vara bra saker? Enligt de mail jag utväxlat med dem känns de otroligt seriösa och kompetenta.

Saxar från sidan:

"Vi tillverkar mestadels till industrin, racing, marinbranschen och sjukvården. Även godkända för reparationer inom flyg/rymdbranschen med DOT certifikat, krav i USA och Kanada. Säljer halvfabrikat i kolfiberlaminat såsom plattor och profiler i olika dimensioner. "

Vad menas här med halvfabrikat? Är det något att använda?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Med halvfabrikat menas just det som står, plattor och profiler ...
Som att köpa plåt och kapa till själv ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Tänk på att i golvet bör du ha material som tål en del misshandel från undersidan - åker man av är det skönt att slippa få stenar och annat in i bilen - och ren kolfiber är väl lite spröd också. Där kanske du ska ha något med kevlar eller liknande?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Sebastian Petersson skrev:
SteQve skrev:
Hm, vad är snik och vad är det inte? Hur avgör man?


Antar att det menas kolfiber, som inte är vaccumgjuten i autoklav?


Fibertyp, vävtyp, matrismaterial, tillverkningsmetod. Ja det finns ju ett flertal faktorer som påverkar. Kör man med en billig fiber i en enkel väv som någon har slabbat ihop med ett billigt matrisnaterial i garaget med pensel på en glasskiva så går ju det exempelvis inte att jämföra med ett material där man använt en högkvalitativ (och dyr) och för ändamålet anpassad fibertyp tillsammans med en anpassad fiberriktning, ett bra anpassat matrismaterial (kanske i form av prepreg) som har tillverkats genom bitar utskurna med en dator och slutligen härdats i en avsedd form i en autoklav.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11036



SteQve skrev:
Hm, vad är snik och vad är det inte? Hur avgör man?


Vanlig billig HS-fiber, typ T300 m.fl. , som används till diverse flygplan och som säljs till hemmapulare.

Lägger du kvasi-isotropt material får du runt 70000 MPa i E-modul.
(C:a 200000 MPa i fiberriktningen om du skulle lagt tape i en riktning.)
(båda värdena förutsatt att du hamnar på 30-35% plast)

Styvheten påverkas inte så mycket av kvaliteten på jobbet, 10-20 % max.
Hållfastheten påverkas mer.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



för att få max styvhet bör man limma kolfiberytorna mot ramen och inte bara poppa.

Kan du använda halvfabrikat (dvs färdiga skivor) är det att rekomendera p.g.a. att hemmapulad kolfiber blir rätt mycket sämre.

Med hemmatillverkning mellan två glasskivor kan man dock uppnå vettig kvalitet utan autoklav.

Använd sedan epoximatris istf polyester om du vill ha någon kvalitet öht.

PS: Kolfiber är inte sprött trotts ryktet. Kolfiber är faktiskt väldigt segt,(p.g.a. att fibrerna rör sig i matrismaterialet) däremot så SPRICKER kolfiber när det väl går sönder.
Sprödhet innebär egentligen hur mycket energi materialet tar upp innan det går sönder. Glas t.ex. är sprött och kan gå sönder med litet energitillskott.

Kevlar har fördelen att materialet hänger ihop även efter brott.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Således tolkar jag er så här - halvfabrikat är det bästa jag kan använda.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11036



SteQve skrev:
Således tolkar jag er så här - halvfabrikat är det bästa jag kan använda.


Ja, enklast och billigast blir det nog också.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Skruva banåkabil
Välja kolfiber för att klä ramen med
1790 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande