Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4422 besök totalt |
Nu är compacten bromsad
Vi hann få Fredrik Tigers BMW compact bromsad igår trots en hel del strul så nu är det bara att hoppas att den håller ihop för långnabben i morgon. Resultatet då, ja effekten är svårt att säga för bänken gick bara till 210 kW som nåddes vid 5600 rpm men ett maxvrid på 418 Nm vid 4400 rpm är väl inte att förkasta från en 3 liters sugmotor. Alla siffrorna är på bakhjulen. ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
_________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
http://drive.to/fredrik-tiger
Ska se om jag får ut en ljud eller filmsnutt från bänkningen, vrålet från sex öppna trattar var inte dåligt precis. Men det blir efter helgen isåfall för nu ska jag iväg och göra det sista på bilen inför helgens isracing-SM. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
418 Nm !!!! Ur 3 liter. Jag måste säga att jag är GRYMT imponerad.
Finns det möjligheter skulle jag väldigt gärna vilja veta en del om motorns uppbyggnad. Främst då avgassystem och insug. Dimensioner. Rent akademiskt. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Visst ligger varv stoppen vid 7500.. ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
hmm...vem är killen som har utfört bromsningen?
För det första så mäter bänken inte effekten utan vridmomenten på bakhjulet. Effekten är något man räknar fram genom att multiplicera vridet med varvet. Så om bänken kunde registrera hela vridregistret så har ni inte "bottnat den" utan det var någon som har glömt(?) ändra skalparametrar för effektvisningen eller så är det någon knas med mjukvaran. För det andra...jag fattar inte varför ni har bara mätt fram till 5620 varv om motorn ska ge maxeffekt på högra varv???? Det låter iofs tufft att säga att man har "bottnat bromsbänken" men om du vill så kan jag rita ut resten av "bottnade" effektkurvan ur vridkurvan ![]() Effekt = (vrid [Nm] * 0.7376 * varvtal [varv/min]) / 5252 Enligt vridkurvan så hade din bil 360Nm strax innan 5620 varv vilket blir 284,1 hästar om vi kollar på 5280 varv så blir det 380 Nm vilket blir 281,7 hästar. Passa på att köra hela registret fram till varvstoppet nästa gång eller kräv pengarna tillbaka av bromschaffisen... Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Effekten på den bromsbänk Tomas har slutar vid 220 kw. Sen så är det en kille i Umeå som har gjort ett program som körs i datorn som samlar uppgifter från bänken...alltså är vridmomentet omräknat till kw som du kanske såg på bromspappret! Det går inte att få fram nått högre värde från bänken... ![]() som du kanske såg så blev ju kurvan rak..vid 220 kw. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Alltså jag tror inte att du förstår mig... jag upprepar: bromsbänk har ingen möjlighet att mäta effekt, den mäter vridmoment och räknar fram effekt. Om den skulle "bottna" mätmässigt någonstans så skulle den bottna där där vridmomentet är som störst...dvs. i mitten av varvregistret. I och med att vridet är mindre högre upp i registret så är sannolikheten att den ska "bottna" också mindre... Så länge du kan producera vrid/RPM kurvan så kan jag rita effektkurvan åt dig ... Och såvitt jag kan se så är inte vridkurvan bottnad någonstans på era mätpapper så det är bara ett enkelt bräkningsfel. Det är som att säga "jag kan inte stoppa mer pengar i kassaskåpet för att min sedelräknare bara går till 100"...förstår du vad jag menar? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Det finns töjningsgivare som används till att mäta vrid. Om jag inte är helt felunderrättad så använder Jordans F1 motorer en sådan för att mäta utmomentet och optimera motornstyrsystemet. ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Nja..snarare en vattenturbin... ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Vattenturbin har jag aldrig hört förut men det kanske funkar det med. Här är ett ex på där man använder en generator, står motor på sidan men en elmotor är i princip samma sak som en generator. http://www.fs.isy.liu.se/Lab/ _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Jo, jag förstår rent principiellt hur man kan mäta effekt med generator eller vattenpump, eller kraft m.h.a. töjningsgivare eller någon annan kraftmätare, men hur mäter man vridmomentet direkt? Har man kraft så kan man få vridmoment om man vet utväxling/hävarm och har man effekt kan man räkna ut vridmomentet om man vet varvtalet. Man kan ju även räkna ut effekt om man har kraft och hastigheten på t.ex. rullarna under hjulen. Men "beepbeep" sa att man mätte vridmomentet och inte effekten, varför jag undrar hur man gör för att mäta vridmomentet direkt och inte via effekt eller kraft.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Jag tror mig har sett vridmomentsmätare som man monterar direkt på en axel. Tror dom innehåller trådtöjningsgivare. Om det är så så är det iofs inte vridmoment man igentligen mäter utan snarare spänningen i ytan av materialet som utgör axeln....
Har sett en motorbromsbänk där det var någon sorts vattenpumpsvariant som bromsade motorn och sen armen som hindrade motorn från att börja snurra lå an mot en tämligen simpel våg. Precis som tidigare skrivits så loggades vartalet och effekten räknades ut med hjälp av vridmomentet (som ju i sin tur var uträknat från kraften på vågen) Hursomhelst så verkar de ju vara bra sprutt på BMW:n ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Kanske det var fel att säga att bänken bottnade för det är ju som du säger skalan i programmet som inte räcker till. Sedan resultatet från din formel är det inte kilowatt man får fram ur den? Anledningen att den här pullen inte går till varvstoppet var för att här fibblar han med tändning/bränsle för att arbeta bort svackan som låg inom vridmomentstoppen och det var just den här bromsningen som gav mest vrid, och när den inte visar hela effekten så var det ingen mening att dra den till varvstoppet. Fler ursäkter var att motorn bara hade gått ca en halvtimme från att den var ihopplockat tills bromsningarna påbörjades, vi ska ner efter is-SM finalen nästa helg och finjustera den igen på bänken. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4422 besök totalt |