| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp mig tyda mitt kompprov.
|
3288 besök totalt |
|
Har för första gången gjort kompprov och konstaterat att min motor inte mår bra. Fick tag på en enkel kompprovare på Micro, och denna var graderad i psi. Omräknat hade jag mellan 9,6 och 6,2 bar i cylindertryck med kall motor.
Tycker att dessa siffror låter låga, men bar kanske inte är den mest använda enheten till cylindertryck?
_________________ Rikard Ahlin |
||||
|
Re: Hjälp mig tyda mitt kompprov.
Strunta i vilken enhet det är över huvud taget... Använd kompmätaren till att jämföra cylindrarna istället! Variation mellan 6,2 och 9,6 låter lite väl mycket. |
||||
|
precis, enheten är inte jätteviktig, det som är viktigt är att du har jämn kompression i alla cylindrar, vilket du tyvärr inte verkar ha
har för mig att det får diffa på max 1 kg (= 1 bar) mellan högsta och lägsta resultat...
_________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||||
|
Tack för era svar!
Har lyft toppen och det visade sig vara otäta ventiler på 2 cylindrar. Detta konstaterades genom att lägga locket upp och ner, rotera kammen så att ventilerna stänger och sen fylla med vätska och se om det läcker ut i insugs och avgasportarna. På de två ventilerna med sämre komp rann det igenom bra mycket snabbare. Återstår att kontrollera att ventilerna är raka, ev byte, sen rengöring och inslipning av ventilerna före ihopmontering. Har jag glömt nåt?
_________________ Rikard Ahlin |
||||
Ventilstyrningarna. Det brukar finnas en bild i Haynes hur man mäter glappet. Indikatorklocka i sidled mot ventiltalriken och så kollar man hur mycket man kan röra ventilen. _________________ Sten Isaksson |
||||
och fundera på ventiltätningarna ,finns 2 olika , en orginal typ , sen en för mod motorer , och kräver bearbetning av styrningarna _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Ett jättebra trick för att felsöka utan att demontera är att koppla tryckluft i tändstiftshålet. Sedan ställer man motorn så att bägge ventiler är stängda och spärrar svänghjulet.
Sedan är det bara att lyssna var det blåser och följande saker är lätta att identifiera otäta avgasventiler otäta insugsventiler Kassa ventiltätningar (blåser uppe i kammhusen) Kassa kolvringar (blåser i vevhusventilationen, här kan oljefyllningstricket användas för att utesluta topppackningen) Kass toppapackning (blåser i vevhuset och/eller vattenkanalerna) Det fina är att man kan kolla cylindrarna individuellt. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
|
Det Christian beskriver kallas för Leak down test.
Biltema har en adapter för detta med tändstiftgängor i ena änden och anslutning för tryckluft i den andra. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3288 besök totalt |