| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förgasar intällningar till micro kart
|
2113 besök totalt |
|
Förgasar intällningar till micro kart
Jag behöver lite hjälp med att begripa mig på att ställa in låg och hög nålarna på Tillotson förgasaren till micron vart man änn frågar så får man svaret att 0,5 på hög och 2,8 på låg så går det som tusan ok men när man är på banan så går karten ett varv utan att det går att axa ok ny förgasar inställning låg 1 hög 1 lite bättre det brukar sluta med 1,75 på hög och 1 på låg med vitt stift (magert) någon som har några ideer? _________________ Hälsn Anders Holmquist |
|
blir stiftet vitt, så går det magert, det kan vara lite riskabelt.
På skotern brukar de rekomendera att fetta på lite om stiften går vita, så de blir ljust gråbruna. |
|
Grundinställningen för en såg är 1varv på varje skruv men i slutet på 70-talet kom man på att om man ställde lågfarten på ca:2,5varv och högfarten på ca:0,5varv fungerar lågfarten lite som en axpump och motorn går magert i slutet på rakan så den orkar varva maximalt. Fungerar dett inte bra så har du förmodligen en nybörjare bakom ratten som inte åker tillräckligt fort (den surar gärna igen på låga varv) för att det skall fungera eller fel på förgasare/tändning eller något annat. Se till att den inte får för magert och att du kör på en bra olja med rätt inblandning. Alla 2-taktare går lite dåligt innan de blir varma så det är inte så konstigt att den bludrar lite första varvet i slutet på rakan.
Men på din beskrivning behöver du nog byta (pump) membran i förgasaren samt kolla att ventilationen till tanken är ok samt att slangen är inte är tät så den suger luft. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
|
ja du har rätt i att det är en nybörjare bakom ratten men hur hjälper man honom att så att
förgasaren inte surnar till? ett alternativ till 0,5 hög 2,8 låg ? själv leker jag med 1,75 på låg 0,7, till 1,0 på hög det verkar bli fett men man slipper att förgasaren surnar till fler förslag? (Vi har bytt förgasare men vi hamnar på samma inställningar skall kolla luftslagen till tanken) _________________ Hälsn Anders Holmquist |
|
Du kan nog lungt dra in lågen så du slipper problemet så länge han inte åker fortare. Håll lite bevakning så stiftet inte blir för vitt eftersom farten ökar. Du har nog rätt tankar och har nog inget tekniskt fel när du kör 1,75 L och 0,7 H, det fins ingen anledning att köra onödigt fett (1,75L och 1,0H) heller då raketen är väldigt tålig. Skall väll tillägga att ryker det i något läge under körningen får den tillräckligt med god marginal.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
|
Tack för synpunkterna vi skall ut till banan imorgon kväll så får vi se om teori och praktik
vill åt samma håll
Återkommer med frågor om drevning när vi har börjat lära oss förgasaren _________________ Hälsn Anders Holmquist |
![]() |
Skruva banåkabil
Förgasar intällningar till micro kart
|
2113 besök totalt |
